تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,285 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,918 |
نمادشناسی« باز» در نقد اسطورهای– کهنالگویی در ادبیّات عرفانی (مطالعه موردی: منطقالطّیرعطّار و مثنوی مولانا ) | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 20، شماره 77، مهر 1402، صفحه 135-156 اصل مقاله (452.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.2234/erfan.2023.706040 | ||
نویسندگان | ||
نسرین قدمگاهی1؛ رضا اشرفزاده* 2؛ مهیار علویمقدم3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان وادبیّات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاداسلامی، تربت حیدریه، ایران | ||
2استاد مدعو گروه زبان وادبیّات فارسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاداسلامی،تربت حیدریه ، ایران. نویسندة مسئول: r.ashrafzadeh@iaubir.ac.ir | ||
3دانشیارگروه زبان وادبیّات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران. | ||
چکیده | ||
در اسطورههای آفرینش بسیاری از اقوام بشری، آفرینش با "کلمه" و "سخن" آغاز میشود.اسطوره-کهنالگوها همچون لوحفشرده گاه، نگرشبشر را از آغاز تا بیزمان و بیمکان همراهیمیکنند. در اینمیان، پرندگان جایگاه وسیعی در نمادپردازی کهنالگوها دارند. کهنالگوی باز که با خورشید ارتباط دارد، مورد تّوجه عطار و مولانا قرارگرفتهاست و رمزی از حرکت انسان از نفس گیاهی و حیوانی به شاخص انسانی تا پرواز به عالم قدس و سیر در لامکان است. در بررسیهای بهعملآمده: عطار در نماد باز به دو بُعد خیر و شر توجّهدارد و به شناخت انسان از ماهیّت خود میپردازد و میخواهد انسان خود را از دلبستگی به مردار دنیا رهاکند و سپس در مرحلۀ بالاتر از همدمی با شاهان و جاه و مقام دلکنده، او را تا رسیدن به سیمرغ همراهیمیکند. مولانا با نگرش به اسطوره-کهنالگو و شیوۀ پردازش داستانهای عطار، در نگرش عرفانی بُعد انسانکامل را درتکمیلسفرمرغان بهطور نمادین ذکرمیکند و نمونههایی از باز- انسان کامل ارائهمیدهد. انسان کامل در نظر مولانا؛ نخست شامل انسانهای همدوره او چون شمس تبریزی، حسام الدین چلبی وسپس اسطورههای دینیاند که از حقیقت محمدی سرچشمهمیگیرند مانند علی (ع). در این روش با ذکر شواهد به روش کتابخانهای- فیشبرداری بهگونه استقرایی(جزء به کل) پرداختهایم. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیّات عرفانی؛ اسطوره-کهنالگو؛ باز؛ عطار؛ مولانا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 31 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 64 |