تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,502 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,304 |
بررسی محتوایی دو اثر از نادر ابراهیمی (صوفیانهها و عارفانهها، بار دیگر شهری که دوستمیداشتم) | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 20، شماره 77، مهر 1402، صفحه 191-204 اصل مقاله (181.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.2234/erfan.2023.706044 | ||
نویسندگان | ||
مریم شفیعی تابان* 1؛ فاطمه کوپا2؛ علی(پدرام) میرزایی3؛ نرگس محمدیبدر4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.نویسندۀ مسئول: Shafieetaban_m@pnu.ac.ir | ||
2استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران،ایران | ||
4دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
نادر ابراهیمی از بزرگترین نویسندگان معاصر ایران در آثار خود سبک شخصی و خاصی را دنبالمیکند. کتاب«صوفیانهها و عارفانهها» از یادگارهای ارزشمند او در حوزۀ ادبیات عرفانی و رمان «بار دیگر شهری که دوستمیداشتم» از درخشانترین آثار وی در حوزۀ ادبیات داستانی است. بررسی درونمایۀ دو اثر مذکور، موضوع اصلی این پژوهش است. نویسنده در«صوفیانهها و عارفانهها» در نقش یک منتقد ادبی ظاهرمیگردد و کتاب را مورد تحلیل ساختاری و محتوایی قرارمیدهد؛ این اثر تنها نوشتۀ ابراهیمی دربارۀ صوفیه و درواقع، تاریخ تحلیلی پنج هزار سال ادبیات داستانی ایران و نمونۀ بارز گرهخوردگی ادبیات عرفانی و هنر داستانپردازی است. رمان «بار دیگر شهری که دوست میداشتم» نیز با زاویۀ دید درونی و از منظر قهرمان و شخصیت محوری داستان، پسر کشاورز، روایت می شود. ابراهیمی در کتاب «صوفیانهها و عارفانهها» نگاه عملی به عرفان پویا دارد و «بار دیگر شهری که دوستمیداشتم» نیز پس از رمان«شازده احتجاب» هوشنگ گلشیری از نظر کاربرد شیوۀ جریان سیّال ذهن از درخشانترین و موفّقترین رمانها بهحسابمیآید و ابراهیمی را نویسندهای توانمند و صاحب سبک معرفیمیکند. مطالعه و مقایسه دو اثر متفاوت نادر ابراهیمی تقابل اندیشه نویسنده را در حالات مختلف وگستردگی اندیشگی وی و تسلط برفرهنگ ایرانی وعرفانی را نشانمیدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان؛ ساختار داستانی؛ تقابل اندیشه؛ نادر ابراهیمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 32 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 42 |