تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,400 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,992 |
معناشناسی نمادهای تلفیقی در غزلی از منزوی بر اساس نظریه هرمنوتیک مدرن | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 20، شماره 77، مهر 1402، صفحه 287-308 اصل مقاله (160 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.2234/erfan.2023.706049 | ||
نویسندگان | ||
یداله ساعی1؛ علیسرور یعقوبی* 2؛ محمدعلی داودآبادی3 | ||
1دانشجوی دکتری ادبیات غنایی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. نویسنده مسئول: Raaymand92@gmail.com | ||
3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. | ||
چکیده | ||
هرمنوتیک، امروز وجه غالب تفکر فلسفی غرب و روشی بسیار مهم در مطالعات علوم انسانی است؛ چنانکه در حوزه ادبیات از آن برای معناکاوی و شرح متن، با تمرکز بر فهم متن استفاده میشود. در این مقاله، غزل «عزای تو حماسه است» از حسین منزوی، به شیوه تحلیلی ـ توصیفی بر اساس نظریه هرمنوتیک مدرن بررسیشدهاست. بر همین اساس ابتدا رمزگشایی معنای ظاهر شعر صورتگرفته سپس از دلالتهای تحتاللفظی بهدستآمده سطوح دلالت ضمنی متن آشکارشدهاست. یافتههای پژوهش نشانمیدهد منزوی با تلفیق اساطیر، زمانها و مکانها را درهمشکسته منطق معمول روایت را فروریخته و درواقع اسطورهها را بهنوعی بازآفرینیکردهاست. همچنین روایتهای تاریخی را در بافتی نو با ظرفیتهای معنایی تازه بازتولیدکردهاست. وی در رویکرد به موضوع جنگ و دفاع مقدس که بر سرودههای آن دوره (دهة 60) حاکمبودهاست از شگرد تلفیق اسطوره سیاوش و حماسة تاریخی عاشورا و شباهتهای وقایع و افکار این دو حادثه بهرهبردهاست تا فضا و لحن سرودههای خویش را در مسیر حماسه تقویتکند و از این راه احساسات خوانندگان شعرهایش (رزمندگان جبههها و مردم عادی در پشت جبههها) را تهییجکند و آنان را به حفظ روحیة پایداری، پاسداری از میهن و حتی حفظ ارزشهای مذهبی، ملی و فرهنگی خود ترغیبنماید. | ||
کلیدواژهها | ||
معناشناسی؛ نمادشناسی؛ غزل معاصر؛ هرمنوتیک مدرن | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 38 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 39 |