تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,522 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,330 |
بررسی مفهوم اشتراک ساختار هندسی در منسوجات و موسیقی معاصر | ||
نقش مایه | ||
دوره 1، شماره 3، مهر 1401، صفحه 12-21 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهناز فراهانی دستجردی1؛ مسعود محمد زاده* 2 | ||
1کارشناسی ارشد طراحی پارچه و لباس، موسسه آموزش عالی کمالالملک، نوشهر، ایران | ||
2استادیار، گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
موسیقی بهعنوان زبانی جهانی و دارای انرژی خلاقانه در تمامی فرهنگها و اقوام مختلف قلمداد میشود و با پیشرفت تکنولوژی، ما را به تجربیات و حواس نزدیک میکند و معنایی تازه در حوزه خلاقیت میانرشتهای می یابد. در این حوزه، ترجمان از موسیقی و تبدیلش به الگوهایی در طراحی منسوجات و همچنین آهنگسازی بر اساس الگوهای پارچه مورد توجه این نوشتار است. همچنین عناصر مشترک میان این دو ایده را به کمک گرفته تا به این پرسش پاسخ دهد که چگونه ایده آهنگسازان بر اساس الگوی پارچه و برعکس میسر شده است. برای پاسخ به این پرسش ابتدا به نقاط اشتراک این دو حوزه یعنی هندسه فراکتال و ساختار ماتریس پرداختهایم و سپس ایده آهنگسازان قرن بیستم را در بهرهگیری از ماتریس و فراکتال بررسی کردهایم و نهایتاً به بررسی پروژهها و ایده هنرمندان در این حوزه پرداختهایم. | ||
کلیدواژهها | ||
بافندگی؛ هندسه فراکتال؛ ماتریس؛ موسیقی قرن بیستم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 129 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 129 |