تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,811 |
عنوان مقاله مقایسه اثربخشی مداخله ای مبتنی بر سبک زندگی سالم و آموزش مهارت های فراشناختی بر باورهای هوشی | ||
فصلنامه روانشناسی سلامت و رفتار اجتماعی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/hpsbjourna.2023.1965292.1175 | ||
نویسندگان | ||
ویدا امیرداور* 1؛ مژگان سپاه منصور2 | ||
1فرمانیه -آبکوه 4- آبکوه 5- کوچه عرفانی نبش بیرجندی پلاک 2 واحد 2 | ||
2استادتمام روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
چکیده | ||
چکیده هدف از پژوهش حاضر«مقایسه اثربخشی مداخله ای مبتنی برسبک زندگی سالم واموزش مهارت های فراشناختی برباورهای هوشی بود روش پژوهش نیمه ازمایشی همراه باپیش ازمون -پس ازمون –پیگیری باگروه کنترل ناهمسان بود.جامعه پژوهش عبارت ازتمامی دانش اموزان دخترسال سوم دوره دوم متوسطه منطقه یکشهرتهران بودکه درسال 1398-99 مشغول به تحصیل بودندنمونه پژوهش نیزشامل تعداد45 نفربودند. پژوهش به شیوهی نمونهنمونه گیری داوطلبانه یا جایگزینی تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل جایگزین پیگیری در پژوهش به پرسشنامه نظریه ی تلویحی هوش عبدالفتاح ویتس(2006)پاسخ دادند.کنترل در باورهای هوشی با آموزش سبک زندگی سالم در مقایسه با گروه کنترل مؤلفه باور افزایشی هوش (05/0> )P ، 61/4 = (56 و 2)F را بر خلاف باور ذاتی هوش (05/0<، 28/1 = (56 و سطح 05/0 تحت تاثیر قرار داده است وهمجنین آموزش مهارت های فراشناختی در مقایسه با گروه کنترل مؤلفه باور افزایشی هوش (05/0>) P ، 81/4 = (56 و 2)F را در سطح معناداری 05/0 و باور ذاتی هوش (01/0> )P ، 33/6 = (56 و 2)F در سطح 01/0 تحت تاثیر قرار داده است. چنین نتیجه گیری شد که بین اثر آموزش سبک زندگی سالم و آموزش مهارت های فراشناختی بر باورهای هوشی در دانشآموزان تفاوت وجود ندارد | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: آموزش سبک زندگی سالم؛ آموزش مهارتهای فراشناختی؛ و باورهای هوشی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 45 |