تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,907 |
تأثیر خودکارآمدی و اشتیاق معلمان بر تغییرات در کیفیت تدریس ادراکشده توسط دانشآموزان | ||
فصلنامه آموزش و پرورش متعالی | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، تیر 1402، صفحه 35-48 اصل مقاله (1.3 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ee.2023.1991753.1190 | ||
نویسندگان | ||
میترا صدوقی* 1؛ طاهره شجاع2 | ||
1گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران | ||
2گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: تغییرات در کیفیت تدریس ادراکشده با سطوح بالایی از اختلالات و در نتیجه با کاهش مدیریت کلاس درس توسط دانشآموز همراه است. هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی تأثیر خودکارآمدی و اشتیاق معلمان بر تغییرات در کیفیت تدریس ادراک شده توسط دانشآموزان میباشد. روش شناسی پژوهش: این پژوهش از نوع کاربردی، همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری معلمان و دانش آموزان دوره اول متوسطه شهرستان تنکابن (297نفر معلم و 4001 نفر دانش آموز) بوده که از این تعداد،تعداد 165 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری معلمان و تعداد 355 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه آماری دانشآموزان انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای استاندارد اشتیاق معلمان لازاریدس و همکاران (2019)، خودکارآمدی معلمان پرتوریوس و همکاران (2017) و تغییر در تدریس آلدروپ و همکاران (2018) بود. روایی ابزار تحقیق نیز بوسیله روایی صوری،محتوا و تحلیلی عاملی تأییدی تایید شد. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی و به روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار آماری SPSS26 و Smart pls3 استفاده شد. یافته ها: خودکارآمدی و اشتیاق معلم بر تمامی مؤلفههای کیفیت تدریس (تغییر در حمایت عاطفی، تغییر در مدیریت کلاس و تغییر در وضوح آموزشی) تأثیر مثبت دارند. همچنین خودکارآمدی با ضریب مسیر (629/0) و اشتیاق معلم با ضریب مسیر (256/0) تأثیر مثبتی بر تغییر کیفیت تدریس ادراکشده دانشآموزان دارد. بحث و نتیجه گیری: خودکارآمدی معلم بیشترین اثرگذاری را بر تغییر در کیفیت تدریس ادراکشده دانشآموزان دارد و باید مورد توجه جدی قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
خودکارآمدی معلم؛ اشتیاق معلم؛ تغییر در کیفیت تدریس | ||
مراجع | ||
References
Aldrup, K., Klusmann, U., Lüdtke, O., G¨ollner, R., & Trautwein, U. (2018). Social support and classroom management are related to secondary students’ general school adjustment: A multilevel structural equation model using student and teacher ratings. Journal of Educational Psychology, 110(8), 1066–1083.
De Jong, R., & Westerhof, K. J. (2001). The quality of student ratings of teacher behaviour. Learning Environments Research, 4 (1), 51–85.
Dresel, M., & L¨ammle, L. (2017). Motivation. In T. G¨otz (Ed.), Emotion, Motivation und selbstreguliertes Lernen (2. Aufl.) (pp. 80–142). Paderborn: Sch¨oningh.
Fauth, B., Decristan, J., Decker, A.-T., Büttner, G., Hardy, I., Klieme, E., et al. (2019). The effects of teacher competence on student outcomes in elementary science education: The mediating role of teaching quality. In Teaching and teacher education. Advanced online publication.
Fauth, B., Decristan, J., Rieser, S., Klieme, E., & Büttner, G. (2014). Student ratings of teaching quality in primary school: Dimensions and prediction of student outcomes. Learning and Instruction, 29, 1–9.
Gollner, R., Wagner, W., Eccles, J. S., & Trautwein, U. (2018). Students’ idiosyncratic perceptions of teaching quality in mathematics: A result of rater tendency alone or an expression of dyadic effects between students and teachers? Journal of Educational Psychology, 110(5), 709–725.
Holzberger, D., Philipp, A., & Kunter, M. (2013). How teachers’ self-efficacy is related to instructional quality: A longitudinal analysis. Journal of Educational Psychology, 105 (3), 774–786.
Klassen, R. M., & Tze, V. M. (2014). Teachers’ self-efficacy, personality, and teaching effectiveness: A meta-analysis. Educational Research Review, 12, 59–76.
Klieme, E., Pauli, C., & Reusser, K. (2009). The pythagoras study: Investigating effects of teaching and learning in Swiss and German mathematics classrooms. In T. Janik, & T. Seidel (Eds.), The power of video studies in investigating teaching and learning in the classroom (pp. 137–160). Münster: Waxmann.
Korpershoek, H., Harms, T., de Boer, H., van Kuijk, M., & Doolaard, S. (2016). A metaanalysis of the effects of classroom management strategies and classroom management programs on students’ academic, behavioral, emotional, and motivational outcomes. Review of Educational Research, 86(3), 643–680.
Kunter, M., Klusmann, U., Baumert, J., Richter, D., Voss, T., & Hachfeld, A. (2013). Professional competence of teachers: Effects on instructional quality and student development. Journal of Educational Psychology, 105(3), 805–820.
Kunter, M., Tsai, Y.-M., Klusmann, U., Brunner, M., Krauss, S., & Baumert, J. (2008). Students’ and mathematics teachers’ perceptions of teacher enthusiasm and instruction. Learning and Instruction, 18(5), 468–482.
Lazarides, R., Gaspard, H., & Dicke, A.-L. (2019). Dynamics of classroom motivation: Teacher enthusiasm and the development of math interest and teacher support. Learning and Instruction, 60, 126–137.
Lazarides, R., Fauth, B., Gaspard, H., & Göllner, R. (2021). Teacher self-efficacy and enthusiasm: Relations to changes in student-perceived teaching quality at the beginning of secondary education. Learning and Instruction, 73, 101435.
Mashburn, A. J., Hamre, B. K., Downer, J. T., & Pianta, R. C. (2006). Teacher and classroom characteristics associated with teachers’ ratings of prekindergartners’ relationships and behaviors. Journal of Psychoeducational Assessment, 24(4), 367–380.
Maulana, R., Opdenakker, M.-C., & Bosker, R. (2016). Teachers’ instructional behaviors as important predictors of academic motivation: Changes and links across the school year. Learning and Individual Differences, 50, 147–156.
Maulana, R., Opdenakker, M.-C., Stroet, K., & Bosker, R. (2013). Changes in teachers’ involvement versus rejection and links with academic motivation during the first year of secondary education: A multilevel growth curve analysis. Journal of Youth and Adolescence, 42(9), 1348–1371.
Pianta, R. C., & Hamre, B. K. (2009). Conceptualization, measurement, and improvement of classroom processes: Standardized observation can leverage capacity. Educational Researcher, 38(2), 109–119.
Praetorius, A.-K., Grünkorn, J., & Klieme, E. (2020). Empirische Forschung zu Unterrichtsqualit¨at. Theoretische Grundfragen und quantitative Modellierungen (Zeitschrift für P¨adagogik. 66. Beiheft). Weinheim: Beltz.
Praetorius, A.-K., Lauermann, F., Klassen, R. M., Dickh¨auser, O., Janke, S., & Dresel, M. (2017). Longitudinal relations between teaching-related motivations and student-reported teaching quality. Teaching and Teacher Education, 65, 241–254.
Ruzek, E. A., Hafen, C. A., Allen, J. P., Gregory, A., Mikami, A. Y., & Pianta, R. C. (2016).How teacher emotional support motivates students: The mediating roles of perceived peer relatedness, autonomy support, and competence. Learning and Instruction, 42, 95–103.
Van de Grift, W., Chun, S., Maulana, R., Lee, O., & Helms-Lorenz, M. (2017). Measuring teaching quality and student engagement in South Korea and The Netherlands. School Effectiveness and School Improvement, 28(3), 337–349.
Zee, M., & Koomen, H. M. (2016). Teacher self-efficacy and its effects on classroom processes, student academic adjustment, and teacher well-being: A synthesis of 40 years of research. Review of Educational Research, 86(4), 981–1015 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 148 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 143 |