تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,195 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,852 |
آسیبشناسی کیفیت فرایند یاددهی- یادگیری در دانشگاهها و ارائه راهکارهایی برای بهبود آنها | ||
فصلنامه آموزش و پرورش متعالی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ee.2023.1990910.1185 | ||
نویسندگان | ||
سیده فروغ سیدین ناوان* 1؛ محمد جوادی پور2؛ کیوان صالحی3 | ||
1علوم تربیتی گرایش برنامه ریزی درسی، واحدعلوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران | ||
2دانشیار گروه روشها و برنامههای آموزشی، دانشگاه تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه سنجش و آموزش،دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر باهدف شناسایی آسیبهای فرایندهای یاددهی - یادگیری در دانشگاهها انجام شد. روش شناسی پژوهش: از روش پژوهش، کیفی از نوع مرور نظاممند، برای شناسایی آسیبها و واکاوی فرایند یاددهی و یادگیری در دانشگاهها و ارائه راهکارهایی پرداخته شده است. با جستجو در پایگاههای داخلی شامل: «, Civilica, SID, Ensani Portal IranDoc Noormags, »، بین سالهای 1395 الی 1401 تعداد 165 سند بازیابی، سپس با استفاده از نشانگرهای فهرست وارسی ارزیابی پریزما (PRISMA)، 30 مقاله برای مطالعه و تحلیل انتخاب شدند. همچنین با جستجو در پایگاهدادههای بینالمللی همچون «ERIC ،Google Scholar،Springer، ELSEVIER، science Direct , Scopus » در بازده زمانی 2015 الی 2022 تعداد 85 سند بازیابی و مجدداً با استفاده از نشانگرهای فهرست وارسی ارزیابی پریزما (PRISMA)، 6 مقاله برای مطالعه و تحلیل انتخاب شدند. یافتهها: در نهایت پنج عامل شامل: ویژگیهای شناختی–رفتاری اساتید، آمادگی و توانمندسازی دانشجویان، اثربخشی تدریس شامل: (کیفیت طراحی تدریس، کیفیت اجرای تدریس)، محیط آموزشی و فناوری و پژوهش از عمدهترین موضوعاتی هستند که در دانشگاهها آسیبهایی به دنبال دارند. بحث و نتیجهگیری: از یافتههای بهدستآمده میتوان در خلق موقعیتهای یادگیری - یاددهی کارآمد و پویا، ارتقای کیفیت خدمات آموزشی و تدریس، اصلاح یا تغییر و نوآوری در نظام آموزش عالی، چابکسازی دانشگاه، توسعه تعاملات و مشارکت دانشگاهها در سطح ملی استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کیفیت فرایند یاددهی - یادگیری؛ آسیبشناسی؛ مرور نظاممند؛ آموزش عالی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 |