تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,345 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,960 |
شناخت عوامل اثربخش آموزش مجازی سامانه شاد (شبکه آموزشی دانش آموزان) بر عملکرد دانشآموزان در دوران کرونا | ||
فصلنامه آموزش و پرورش متعالی | ||
دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، تیر 1402، صفحه 16-34 اصل مقاله (1.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ee.2023.1988696.1182 | ||
نویسندگان | ||
پرویز سبحانی* 1؛ یعقوب احمدی2؛ ناهیده حسین پناهی3؛ فاطمه فعله گری4 | ||
1دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران | ||
2استاد گروه جامعهشناسی، دانشگاه پیام نور استان کردستان، سنندج، ایران | ||
3کارشناس امور تربیتی، دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، سنندج، ایران | ||
4کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه پیام نور استان کردستان، سنندج، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه و هدف: ضعف در بسترهای آموزش مجازی و بهرهمندی از شبکههای آموزشی همچون شبکهی شاد در کنار برخی از عوامل دیگر نقش موثری را در کاهش کیفیت آموزشی در دوران پاندمی کرونا به همراه داشت. لذا هدف این مطالعه شناخت وضعیت و ارزیابی عملکرد سامانه شاد بر دانشآموزان شهرستان قروه در استان کردستان است. روش شناسی پژوهش: روش این پژوهش، کیفی و برای جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمهساختیافته با دانشآموزان و معلمانی استفاده شده که بیش از دو سال تجربهی استفاده از این سامانه را داشتند. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و طی آن با 8 معلم، 17 دانشآموز در شهر و روستاهای منطقهی هدف مصاحبه شد. روایی پژوهش در همفکری با متخصصات مربوطه و پایایی نیز با استفاده از روش بازآزمایی به دست آمد. یافته ها: نتایج مصاحبهها حاکی 41 مقوله محوری ذیل 11 مقوله کلیدی به شرح ذیل بود: ضعف زیرساخت اینترنت و نداشتن گوشی هوشمند، کاهش کار گروهی و تعاملات اجتماعی، اُفت تحصیلی دانشآموزان، تغییر در نگرش آموزشی-پژوهشی، تنزل نظارت دبیران و عدم ارزشیابی دقیق دانشآموزان، کاهش اعتماد و همبستگی اجتماعی، ایجاد آسیبهای جسمی-روحی-رفتاری، افزایش خلاقیت و مهارت، ضعف فرهنگسازی مناسب در بهرهمندی فضای مجازی، تقویت خوداتکایی و افزایش حس مسئولیتپذیری و نقش مکملمانند شبکهی شاد. بحث و نتیجه گیری: آشنایی و آگاهی و البته حضور در فضای مجازی به ویژه برای امر آموزش در جهان جهانیشدهی معاصر موضوعی حیاتی است. این حضور اما بدون ایجاد بسترهای نرمافزاری و سختافزاری و عدم توجه به بسط پیشآگاهیها و دانش زمینهای دراینخصوص، بدونشک به تنزل کیفیت آموزش و تربیت دانشآموزان و دانشجویانی که مدارکی با معدلهای بالا، اما بدون محتوای کیفی علمی دریافت میکنند، منجر میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مجازی؛ سامانه شاد؛ دوره کرونا | ||
مراجع | ||
References
Abbasi, F., Hijazi, A., and Hakimzadeh, R. (2020) Elementary teachers' lived experience of the opportunities and challenges of teaching in the educational network of students (Shad): a phenomenological study. Scientific Quarterly Journal of Teaching and Research. 8(3),1-24. ]In Persian[
Abu Ma'ali al-Husseini, Kh. (2020). Psychological and educational consequences of coronary heart disease in students and strategies to deal with it. Quarterly Journal of Educational Psychology, Allameh Tabatabai University. 15(56), 153-166.]in Persian [.
Bedford, L. (2019). Using Social Media as a Platform for a Virtual Professional Learning Community. Online Learning, 23(3), 120-136.
Bender, L. (2020). Key Messages and Actions for COVID-19 Prevention and Control in Schools. Education UNICEF NYHQ.
Blažič, B.J. (2022). Changing the landscape of cybersecurity education in the EU: Will the new approach produce the required cybersecurity skills? Educ Inf Technol, 27, 3011–3036.
Dastani, M., Karamati, J., Pourfatemi, A., and Ekrami, A. (2016). The effect of the use of virtual social networks on the academic performance of students of Gonabad University of Medical Sciences, Yazd Center for the Study and Development of Medical Sciences Education. 2(11), 160-153. ]In Persian[
Emrah, S., & Olasile, B. A. (2020). Covid-19 pandemic and online learning: the challenges and opportunities. Interactive Learning Environments, 8(3), 54-72.
Garfin, D. R., Silver, R. C., & Holman, E. A. (2020). The novel coronavirus (COVID-2019) outbreak: Amplification of public health consequences by media exposure. Health Psychology: Official Journal of the Division of Health Psychology, American Psychological Association. Advance online publication.
haji, J., Mohammadi Mehr, M., & Muhammad azar, H. (2021). Describing the Problems of virtual Education via Shad application in Corona Pandemic: This is a phenomenological study. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 11(3), 153-174. ]In Persian[
Khalvandi, F., Kerkini, M. (2019). Examining the possibility of holding a classroom in the virtual space with new educational technologies with the aim of dealing with emergency school holidays in Khuzestan province from the experts' point of view. 1(8), 203-230. ]In Persian[
Khojasteh, S. (2022). The Effectiveness of E-Learning Through the Shad Program on Students' Motivation for Progress and Time Management During Coronavirus Disease. Technology and Scholarship in Education, 1(2), 45-54. ]In Persian[
Kumar, V. & Nanda, P. (2018). Social Media in Higher Education: A Framework for Continuous Engagement. International Journal of Information and Communication Technology Education.
Ladouceur, A. (2001). Doug Hum Anne Ladouceur August 2001.
Mayadas, A. Bourne, F. Bacsich, P. (2009). Online Education Today [J]. Journal of Asynchronous Learning Networks, 13(2): 49-56.
Shinobu, H. & Elsayed, A. (2019). The effects of a new virtual learning platform on improving student skills in designing and producing online virtual laboratories. Knowledge Management & E-Learning, 11(3), 364- 377.
Terepyshchyi, S., & Kostenko, A. (2022). Mapping the Landscapes of Cybersecurity Education during the War in Ukraine 2022. Studia Warmińskie, 59, 125–135. https://doi.org/10.31648/sw.8331.
Thomas, M. (2010). On the Internet – by Hubert Dreyfus, British Journal of Education Technology, 41(3).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 114 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 119 |