| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,632,203 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,303,259 |
مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل علی گرایش به طلاق عاطفی و طرحواره درمانی بر نشاط زناشویی | ||
| مطالعات اسلامی ایرانی خانواده | ||
| دوره 3، شماره 2، شهریور 1402، صفحه 1-18 اصل مقاله (1.25 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/iifs.2023.1991842.1093 | ||
| نویسندگان | ||
| گلاره جلیلی1؛ یحیی یاراحمدی* 2؛ فرزاد زندی3 | ||
| 1گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران. | ||
| 2گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج ، ایران. | ||
| 3گروه روانشناسی، واحد قروه، دانشگاه آزاد اسلامی، قروه، ایران. | ||
| چکیده | ||
| مقدمه: هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر مدل علی گرایش به طلاق عاطفی و طرحواره درمانی بر نشاط زناشویی بود. روش: تحقیق با طرح نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین (خانوارهای عادی زنان و مردان) شهر کرمانشاه در سال 1399 بود. نمونهگیری بهصورت هدفمند تعداد 30 نفر زوج بهصورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامههای طلاق عاطفی گاتمن (2008) و نشاط زناشویی تگریان (1387) بودند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و از طریق مدل تحلیل کوواریانس انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که طرحواره درمانی و برنامهی آموزشی مستخرج از مدل بر نشاط زناشویی زوجین مؤثر (05/0>P) است. نتایج مقایسه بین دو برنامه نشان داد که برنامه آموزشی مستخرج از مدل با گروه کنترل در سطح (01/0>P)، برنامه آموزشی مستخرج از مدل با برنامه طرحواره درمانی در سطح (01/0>P) و بین برنامه آموزشی طرحواره درمانی با گروه کنترل در سطح (01/0>P) تفاوت معنیداری وجود دارد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج بهدستآمده میتوان از برنامه آموزشی مبتنی بر مدل علی گرایش به طلاق در مراکز مشاوره و روانشناسی استفاده کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| طرحواره درمانی؛ گرایش به طلاق عاطفی؛ نشاط زناشویی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 123 |
||