تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,364 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,974 |
مقایسه اثربخشی روش تدریس به شیوه محاکم قضایی و سخنرانی بر یادگیری درس روانشناسی صنعتی-سازمانی در میان دانشجویان در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۱۳۹۸ | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
دوره 18، شماره 76، آذر 1402 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2023.1982102.2963 | ||
نویسنده | ||
سیده اسماء حسینی* | ||
گروه روانشناسی، هیأت علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: امروزه روشهای متعددی در امر یادگیری وجود دارد. اینکه چه روشی را برای چه درسی و چه موقع به کار برده شود، به انتخاب مدرس و توانایی وی در اجرای آن بستگی دارد. مطالعه حاضر به مقایسه اثربخشی روش تدریس به شیوه محاکم قضایی و سخنرانی بر یادگیری دانشجویان درس روانشناسی صنعتی-سازمانی پرداخت. روش: در پژوهش حاضر از روش شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه غیرتصادفی استفاده شد. روش تدریس (محاکم قضایی و سخنرانی) به عنوان متغیر مستقل و یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی-سازمانی به عنوان متغیر وابسته مورد مطالعه قرار گرفتند. جامعه آماری دانشجویان رشته روانشناسی بودند که از بین آنها تعداد 64 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. یافتهها: بین عملکرد گروههای پژوهش تفاوت معناداری وجود داشت (۰۰۱/۰>P). با توجه به به مقدار میانگین یادگیری به روش تدریس محاکم قضایی میتوان ادعا نمود روش تدریس محاکم قضایی در مقایسه با روش تدریس سخنرانی اثربخشی بیشتری بر یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی صنعتی داشت. همچنین بررسی انداره اثر اتا نشان داد ۵/۲۶ ٪ از واریانس متغیر وابسته (یادگیری درس روانشناسی صنعتی) توسط متغیر مستقل (روش تدریس) تبیین شد. نتیجهگیری: نتایج پژوهش مشخص کرد که تدریس به شیوه محاکم قضایى بیشتر از روش سخنرانی بر یادگیری دانشجویان درس روانشناسی صنعتی-سازمانی مؤثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
محاکم قضایی؛ سخنرانی؛ روانشناسی صنعتی-سازمانی؛ روشهای تدریس؛ روش محاکم قضایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 |