تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,813 |
شناسایی مولفه های مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
دوره 19، شماره 77، اسفند 1402 اصل مقاله (642.75 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2023.1988238.3000 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه صباغ* 1؛ سعید علیزاده2؛ حسینعلی جاهد3؛ رضا سورانی4؛ ماه منیر بیاناتی5 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. f.sabagh34@gmail.com | ||
2ستادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. alizadeh@gmail.com | ||
3دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران jahediau@gmail.com | ||
4استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران sourani@gmail.com | ||
5استادیار گروه مدیریت صنعتی و تکنولوژی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. mahmonir@gmail.com | ||
چکیده | ||
این مطالعه با هدف شناسایی مولفه های مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه انجام شده است. روش پژوهش با رویکرد کیفی و به شیوه گرندد تئوری انجام شد. نمونه پژوهش برای مصاحبههای نیمه ساختاریافته تعداد 12 نفر از خبرگان فعال در حوزه مدیریت آموزشی به شناسایی شاخصهای الگوی مدیریت درس پژوهی در مدارس متوسطه بود که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. روایی بخش کیفی از نوع روایی سازه ای و همگرا بود و مورد تایید واقع شد. تحلیل دادههای کیفی در این مطالعه با روش تحلیل داده بنیاد و با سه مرحله کدگذاری انجام شد. برای تحلیل محتوای کیفی از نرمافزار MAXQDA استفاده شده است. از ﺗﺤﻠﯿﻞ دادهﻫﺎی ﮐﯿﻔﯽ ﭘﮋوﻫﺶ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﮐﺪﮔﺬاری ﺑﺎز ﮐﺪهای ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ اوﻟﯿﻪ ﺣﺎﺻﻞ ﺷﺪند. یافته ها نشان داد پارادایمهای حاصل از تحلیل کیفی داده بنیاد عبارتند از: شاخصهای مقولههای زمینهای: شاخصهای تشویق و ترغیب به نوآوری، تلاش جهت ارتقاء مهارتها، ارتقاء مسئولیتپذیری معلمان، آموزش واقعگرایانه، آموزش اکتشافی، آموزش مبتنی بر حل مسئله و آموزش تفکر انتقادی. | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژه ها: درس پژوهی؛ آموزش متوسطه؛ مدیریت درس پژوهی؛ مدارس متوسطه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 69 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 111 |