تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,320 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,937 |
تحلیل و مقایسه ساختاری معماری کالبد فضاهای آموزشی کودکان مورد مطالعاتی: مرکز کودکان بی سرپرست آمستردام و باغ اوتیسم اصفهان | ||
مطالعات بین رشته ای در تعالی معماری و شهرسازی | ||
مقاله 9، دوره 2، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 141-157 اصل مقاله (2.05 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jisaud.2023.1985675.1079 | ||
نویسندگان | ||
معین خمسه عشری1؛ سیده مرضیه طبائیان* 2 | ||
1دانشجوی رشته معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحداصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران. | ||
2دکترای معماری، دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)، اصفهان، ایران. (نویسنده مسئول) marzieh.tabaeian1@gmail.com | ||
چکیده | ||
این مقاله سعی در مقایسه و تحلیل دو نمونه از مکانهای نگهداری کودکان دارد تا با یافتن پاسخی درست گامی مؤثر در جهت بهبود وضعیت کودکان بیسرپرست و کودکان دارای اختلال اوتیسم ایجاد شود. این تحلیل و مقایسه به لحاظ ساختار کالبدی تأثیر بسزایی در طراحی دارد و پاسخهای روشنتری را موجب میگردد تا با دانستن آنها نیازهای کودکانی که به دلایلی دارای نیاز هستند، شناخته و برطرف شود. هدف این تحقیق یافتن همین پاسخ در نتیجه مقایسه دو طرح اجرا شده در این زمینه است. لذا از بررسی پیشینه و مبانی نظری اینگونه استنباط میشود که انعطافپذیری فضا ازجمله موارد اصلی طراحی برای کودکان بشمار میآید. همچنین استفاده از حجمهای مناسب و متنوع در عین سادگی و بهدوراز پیچیدگی، تزیینات مناسب کودک و پویایی پلان لازم است. در کنار تمام این موارد آنچه حائز اهمیت است، قبل از طراحی و شروع تحقیق، شناخت کودک و ویژگیهای او و خصوصا کودکان با نیازهای ویژه است. این پژوهش از نوع بنیادی با ماهیت کیفی و روش توصیفی - تحلیلی و رویکرد تطبیقی انجام شده است. بهمنظور گردآوری اطلاعات پایه، از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. سپس به ارزیابی و مقایسه دو نمونه موردی پرداخته شد. جهت بررسی نمونهها، ابتدا شاخصههای موردنظر جهت مقایسه تعیین شدند و باتوجهبه توصیف، بررسی فضاهای موجود در هر دو نمونه با درنظرگرفتن موضوع تحقیق انجام شده است. پس از ارزیابی همه موارد، اصول طراحی معماری، مؤلفههای مشترک و وجوه تمایز و نکات مثبت و منفی هر یک از بناها تحلیل شد. این نکات در بخش یافتهها، در جدولی بهصورت تحلیلی مقایسه شدند تا به عنوان راهکارهای طراحی در اینده مورد استفاده قرار گیرند | ||
کلیدواژهها | ||
باغ اوتیسم؛ کودکان بیسرپرست؛ مرکز نگهداری کودکان بیسرپرست آمستردام؛ مقایسه ساختاری؛ یتیمخانه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 324 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 316 |