تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,321 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,868 |
بهرهگیری از روش شبیهسازی انرژی در راستای ارتقاء آموزش معماری پایدار در ایران | ||
معمار شهر | ||
مقاله 7، دوره 2، شماره 6، شهریور 1402، صفحه 123-140 اصل مقاله (1.22 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهرا علیجو* 1؛ حامد عابدینی2 | ||
1- پژوهشگر دکتری معماری، گروه معماری، واحد مشهد (پردیس بینالمللی گلبهار)، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران. | ||
2پژوهشگر دکتری معماری، گروه معماری، دانشگاه خاتم، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
در جهان معاصر مفهوم پایداری بدل به یک پارادایم فراگیر در زمینههای مختلف دانش بشری شده است. در معماری نیز بهواسطه ارتباط چندوجهی با محیطزیست، فرهنگ، اقتصاد و اجتماع، پایداری یکی از گفتمانهای مهم معاصر این حوزه بوده است. در سالهای اخیر فرآیندِ اثرپذیری معماری از مباحث پایداری، بهگونهای مهم و اساسی بوده که وارد حوزه آموزش معماری نیز گردیده و سرفصلهای درسی و رویکردهای آموزشی این رشته را دچار تغییراتی کرده است. یکی از مهمترین نگرشها در فرایند آموزش معماری پایدار در ایران، مبحث انرژی و شبیهسازی ساختمانها میباشد که باوجود جنبههای متنوع و پیچیده آن، هنوز الگوی مناسبی در جهت آموزش این بخش ارائه نشده است. از همین رو این پژوهش در نظر دارد تا بر مبنای مطالعات صورت گرفته در زمینه آموزش شبیهسازی انرژی و بررسی تجربههای جهانی، الگویی کارآمد جهت بهرهگیری از شبیهسازی انرژی در راستای ارتقای فرآیند آموزش معماری پایدار در ایران ارائه دهد. روش تحقیق در این پژوهش تحلیلی-توصیفی بوده که با عنایت به پژوهشهای صورت گرفته با نگرشی رو به آینده به دنبال ارائه الگو موردنظر است. یافتههای این پژوهش در درجه اول بیانگر دستهبندی از مسائل و موانع آموزش معماری پایدار در ایران و جهان بوده و به دنبال آن پارامترهای مؤثر در آموزش شبیهسازی انرژی در فرآیند آموزش معماری پایدار استخراج گردیده است. درنهایت این پژوهش با بررسی تجربه بهرهگیری از یک نمونه ابزار شبیهسازی، الگوی آموزشی خود را مبتنی بر بخشهای مختلف تحقیق، جهت ارتقای جایگاه آموزش معماری پایدار در ایران ارائه میدهد. اصولی که مدل آموزشی این پژوهش بر آن مبتنی است شامل: توجه به آموزش معماری پایدار بهمثابه یک پارادایم، آموزش تعاملی، آموزش صحیح نرمافزار، تخصصگرایی و پیوستگی وجوه مختلف خروجیها به علت چندوجهی بودن مقوله پایداری است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش معماری؛ معماری پایدار؛ شبیهسازی انرژی؛ فرآیند تعاملی؛ بهرهوری انرژی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 82 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 122 |