تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,554,185 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,727,286 |
فضای ورزشی تقویتگر فعالیت ورزشی در مدارس از دید دانشآموزان، مدیران و معلمان (نمونه موردی: دبیرستانهای دوره دوم پسرانه مریوان) | ||
مطالعات بین رشته ای در تعالی معماری و شهرسازی | ||
دوره 2، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 175-193 اصل مقاله (1.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jisaud.2023.1989413.1076 | ||
نویسندگان | ||
محمد دانا سالم* 1؛ محمد سیوان نوری2؛ خبات ایرانی پناه3 | ||
1گروه معماری، واحد مریوان، دانشگاه آزاد اسلامی ، مریوان، ایران. (نویسنده مسئول) m.danasalem@gmail.com | ||
2گروه مدیریت ورزشی، واحد مریوان، دانشگاه آزاد اسلامی ، مریوان، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد معماری، واحد مریوان، دانشگاه آزاد اسلامی، مریوان، ایران. | ||
چکیده | ||
چکیده درس تربیتبدنی و مربی به تنهایی نمیتوانند درترغیب دانشآموزان به ورزش کافی باشند بلکه تجهیزات و امکاناتی لازم است که باید به کمک این دو بیاید. این امر نیازمند محیطی است که زمینهساز علاقهمندی آنها شود با عطف توجه بر مدارسی که از نظر سرانه و زیرساختهای فضای ورزشی وضعیت بهتری دارند ولی همچنان فعالیت بدنی دانشآموزان اندک است، روشن میشود که فعالیت بدنی دانشآموزان صرفاً وابسته به سرانه و زیرساخت نیست و عواملی دیگر نیز دخیل است به گواهی آمار فعالیت ورزشی و بدنی دانشآموزان در سطح مناسبی نیست. نبود تحرک بدنی کافی دانشآموزان سلامت جسمی و روحی جامعه را به خطر میندازد و این مهم پژوهش در راستای یافتن عوامل و راهکارهایی که منجر به افزایش فعالیت ورزشی و بدنی دانشآموزان میشود را ضروری میسازد. هدف تحقیق حاضر شناسایی عوامل فضایی تقویتکنندهی ورزش و فعالیت بدنی از دید دانشآموزان، مدیران و معلمان بود تا اصطلاحاً مدارس به صورت فعال طراحی شوند و محیط مدارس از فعالیت ورزشی دانش آموزان حمایت کند. از لحاظ نظری این پژوهش بر رفتارگرایی که به رابطهی محیط و رفتار میپردازد و در قالب روانشناسی محیطی، بنا شد و به مطالعهی موردی دبیرستانهای دوره دوم پسرانه مریوان پرداخت. روش این پژوهش جمعآوری کمّی دیدگاه دانشآموزان، مدیران و معلمان از طریق پرسشنامهی محققساخت بود. جامعه آماری این تحقیق مدیران، معاونان و دبیران ورزش دبیرستانهای پسرانه در یک گروه و دانشآموزان مدارس کمتربرخوردار و بیشتربرخوردار از نظر فضا و زمینهای ورزشی در گروهی دیگر بودند. پاسخها با استفاده از نرم افزار SPSS 26 تحلیل شدند. پس از بحث و بررسی یافتهها و طبق مدلی مفهومی که از بخش مبانی نظری به دست آمده بود، یافتهها در قالب عوامل کیفی تقویتکننده (مثبت یا منفی) یا تنبیهی ( مثبت یا منفی) فعالیت ورزشی و به مثابهی نتایج، استنتاج شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
دبیرستان پسران؛ طراحی فعال؛ فضایورزشی؛ معماری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 121 |