تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,376 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,982 |
رویکرد چندروشی کیفی به اختلالات خواب دانشجویان در همهگیری کرونا | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
دوره 24، شماره 2 - شماره پیاپی 92، شهریور 1402، صفحه 69-80 اصل مقاله (715.06 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2021.1922771.2844 | ||
نویسندگان | ||
مهدی محمدی* 1؛ رضا ناصری جهرمی2؛ فاطمه میرغفاری3؛ مریم صیدی4؛ سولماز خادمی5؛ فائزه روستا6؛ فروزان طاهری3 | ||
1عضو هیأت علمی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
4عضو هیأت علمی، بخش مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه فرهنگیان اراک، اراک، ایران | ||
5دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
6دانشجوی کارشناسی مشاوره، مؤسسه آموزش عالی فاطمیه شیراز، شیراز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر اختلالات خواب دانشجویان در همهگیری کرونا بود. این پژوهش از نوع چندروشی کیفی بوده و با استفاده از دو طرح کیفی فراترکیب و پدیدارشناسی انجام شده است. در فراترکیب؛ پنج پایگاه دادۀ لاتین شامل اسکوپوس، امرالد، ساینس دایرکت، اشپرینگر و پروکوئست و دو پایگاه دادۀ فارسی با عناوین پایگاه نشریات کشور و پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، بر مبنای روش شش مرحلهای ساندلوسکی و باروسو بررسی شد و 21 منبع پژوهشی مرتبط، مبنای تحلیل قرار گرفت. در پدیدارشناسی؛ بر مبنای الگوی هفت مرحلهای کلایزی، اطلاعات لازم با مصاحبۀ نیمهساختمند با 12 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل گردید. اعتبار دادهها با استفاده از تکنیکهای تأییدپذیری (خودبازبینی پژوهشگران)، اعتمادپذیری (هدایت دقیق جریان جمعآوری اطلاعات) و همسوسازی دادهها تأیید شد. نتایج نشان دادند که عوامل مؤثر بر اختلالات خواب دانشجویان در همهگیری کرونا را میتوان در چهار مضمون اصلی تعاملات اجتماعی، بهداشت روانی، فعالیتهای جسمانی و فعالیتهای آموزشی طبقهبندی نمود. با توجه به تأثیر بالای الگوی منظم خواب در آینده تحصیلی دانشجویان، بهسازی و توسعۀ برنامههای آموزشی و مشاورهای در نگاه تکمیلی فرهنگ سازی و همزیستی در آموزش مجازی مورد توجه ویژه است. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلالات خواب؛ رویکرد چندروشی کیفی؛ کرونا | ||
مراجع | ||
Ahmadi zade, S., Basami, M. (2020). The role of exercise in improving the immune system and physical fitness during coronary heart disease and exercise-related guidelines. Physiology of Exercise & Physical Activity, 13 (1): 15-1. [In Persian]
Altena, E., Baglioni, C., Espie, C. A., Ellis, J., Gavriloff, D., Holzinger, B., ... & Riemann, D. (2020). Dealing with sleep problems during home confinement due to the COVID‐19 outbreak: Practical recommendations from a task force of the European CBT‐I Academy. Journal of Sleep Research, 29(4), DOI: 10.1111/jsr.13052.
Aucejo, E. M., French, J., Araya, M. P. U., & Zafar, B. (2020). The impact of COVID-19 on student experiences and expectations: Evidence from a survey. Journal of public economics, 12(3), 180-191.
Blake, M. J., & Allen, N. B. (2020). Prevention of internalizing disorders and suicide via adolescent sleep interventions. Current opinion in psychology, 34(2), 37-42.
Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The lancet, 395(10227), 912-920.
Brown, J. P., Martin, D., Nagaria, Z., Verceles, A. C., Jobe, S. L., & Wickwire, E. M. (2020). Mental health consequences of shift work: An updated review. Current Psychiatry Reports, 22(2), 7-18.
Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The Psychological Impact of the COVID-19 Epidemic on College Students in China. Psychiatry research, 28(7), 13-29.
Carrigan, N., Wearn, A. R., Meky, S., Selman, J., Piggins, H., Turner, N., ... & Coulthard, E. (2020). Sleep quality, mental health and circadian rhythms during COVID lockdown: Results from the SleepQuest Study. medRxiv, 8(3), 143-161.
Cheng, W., Rolls, E., Gong, W., Du, J., Zhang, J., Zhang, X. Y., ... & Feng, J. (2020). Sleep duration, brain structure, and psychiatric and cognitive problems in children. Molecular Psychiatry, 1-12. doi.org/10.1038/s41380-020-0663-2.
Chiauzzi, E., Clayton, A., & Huh-Yoo, J. (2020). Videoconferencing-Based Telemental Health: Important Questions for the COVID-19 Era From Clinical and Patient-Centered Perspectives. JMIR Mental Health, 7(12), e24021.
Cohen, K. A., Graham, A. K., & Lattie, E. G. (2020). Aligning students and counseling centers on student mental health needs and treatment resources. Journal of American College Health, 5(2), 1-9.
Colaizzi, P. F. (1978). Psychological research as the phenomenologist views it.
Cooper M, Reilly EE, Siegel JA, Coniglio K, Sadeh-Sharvit S, Pisetsky EM, Anderson LM. Eating disorders during the COVID-19 pandemic and quarantine: an overview of risks and recommendations for treatment and early intervention. Eating Disord, 2020, 7(9), 1-23.
Copeland, W. E., McGinnis, E., Bai, Y., Adams, Z., Nardone, H., Devadanam, V., ... & Hudziak, J. J. (2021). Impact of COVID-19 Pandemic on College Student Mental Health and Wellness. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 60(1), 134-141.
Espie, C. A., Emsley, R., Kyle, S. D., Gordon, C., Drake, C. L., Siriwardena, A. N., ... & Freeman, D. (2019). Effect of digital cognitive behavioral therapy for insomnia on health, psychological well-being, and sleep-related quality of life: a randomized clinical trial. JAMA psychiatry, 76(1), 21-30.
Falkingham, J., Evandrou, M., Qin, M., & Vlachantoni, A. (2020). Sleepless in Lockdown: unpacking differences in sleep loss during the coronavirus pandemic in the UK. medRxiv, 12(9), 124-131.
Fassett, K. T., Silberstein, S., & Dugan, B. (2020). For whom and from whom: Student career support and engagement, 31(10), 401-416.
Glynn, L. (2006). A critical appraisal tool for library and information research. Library Hi Tech, 24 (3), 387-399.
Goldstein, T. R., & Franzen, P. L. (2020). Sleep difficulties and suicidality in youth: current research and future directions. Current opinion in psychology, 34(8), 27-31.
Gouin, J. P., Wenzel, K., Boucetta, S., O'byrne, J., Salimi, A. and Dang-Vu, T. T. (2015). High-frequency heart rate variability during worry predicts stress-related increases in sleep disturbances. Sleep Med, 16(3), 659-64.
Hertenstein, E., Feige, B., Gmeiner, T., Kienzler, C., Spiegelhalder, K., Johann, A., ... & Baglioni, C. (2019). Insomnia as a predictor of mental disorders: A systematic review and meta-analysis. Sleep medicine reviews, 43(15), 96-105.
Hongwei, Zh. (2020). The Influence of the Ongoing COVID-19 Pandemic on Family Violence in China. Journal of Family Violence, 36 (2): 245- 248.
Jahrami, H. BaHammam, A. S., Luigi Bragazzi, N., Saif, Z., Faris, M. Vitiello, M. (2020). Sleep problems during COVID-19 pandemic by population: a systematic review and meta-analysis. Jouranal of clinical sleep medicine, 17 (2), 299-313.
Kingstone, T., Taylor, A. K., O'Donnell, C. A., Atherton, H., Blane, D. N., & Chew-Graham, C. A. (2020). Finding the'right'GP: a qualitative study of the experiences of people with long-COVID. BJGP open, 4(5), 61-75.
Kwan, M. Y., Brown, D., MacKillop, J., Beaudette, S., Van Koughnett, S., & Munn, C. (2021). Evaluating the impact of Archway: a personalized program for 1st year student success and mental health and wellbeing. BMC Public Health, 21(1), 1-7.
Li S, Wang Y, Xue J, Zhao N, Zhu T.(2020). The Impact of COVID-19 Epidemic Declaration on Psychological Consequences: A Study on Active Weibo Users, 17(6), 12-27.
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA: Sage.
Martins e Silva,E D. Silva Ono,B H. Carlos Souza,J.(2020). Sleep and immunity in times of COVID-19. Revista da Associação Médica Brasileira, 66 (2):143-147.
Mason, F., Farley, A., Pallan, M., Sitch, A., Easter, C., & Daley, A. J. (2018). Effectiveness of a brief behavioural intervention to prevent weight gain over the Christmas holiday period: randomised controlled trial. bmj, 3(6), 32-48.
Owens, M. R., Brito-Silva, F., Kirkland, T., Moore, C. E., Davis, K. E., Patterson, M. A., ... & Tucker, W. J. (2020). Prevalence and social determinants of food insecurity among college students during the COVID-19 pandemic. Nutrients, 12(9), 2515.
Palmer, C. A., & Alfano, C. A. (2017). Sleep and emotion regulation: an organizing, integrative review. Sleep medicine reviews, 3(1), 6-16.
Pelly, F. E., Wiesmayr‐Freeman, T., & Tweedie, J. (2020). Student placement adaptability during COVID‐19: Lessons learnt in 2020. Nutrition & Dietetics, 32(4), 32-39.
Porras-Segovia A, Perez-Rodriguez MM,Lopez-Esteban P, Courtet P, Barrigon M ML,Lopez-Castroman J, et al. (2019). Contribution of sleep deprivation to suicidal behavior: A systematic review. Sleep Medicine Reviews, 4(1), 37-47.
Salehinejad, M. A., Majidinezhad, M., Ghanavati, E., Kouestanian, S., Vicario, C. M., Nitsche, M. A., & Nejati, V. (2020). Negative impact of COVID-19 pandemic on sleep quantitative parameters, quality, and circadian alignment: Implications for health and psychological well-being. EXCLI journal, 19(2), 129-138.
Sandelowski, M., & Barroso. J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research, New York, NY: Springer, 1-311.
Sharman, R., & Illingworth, G. (2020). Adolescent sleep and school performance—the problem of sleepy teenagers. Current Opinion in Physiology, 15(11), 23-28.
Sobhani Z, Jameie SB, Naseri A. (2015). Evaluation of oxidative stress, spatial learning & memory following REM sleep deprivation in hippocampus of adult male rats. Journal of Research in Behavioral Sciences, 61(2),176-87.
Won, J. Y. (2020). A Convergent Study Assessing the Effects of Youth's Social Relationships on Career Development and College Life Satisfaction. Journal of the Korea Convergence Society, 11(8), 257-268.
Wu, K., & Wei, X. (2020). Analysis of psychological and sleep status and exercise rehabilitation of front-line clinical staff in the fight against COVID-19 in China. Medical science monitor basic research, 2(6), e924085-1.
Zarabadipour, M. Asgari Ghonche ,M R. Asgari Ghonche ,S. Mirzadeh, M.(2020). Psychological Evaluation of the Factors Affecting the Stress caused by COVID-19 Outbreak in the Medical Staff and the Community of Qazvin. Journal of Military Medicine, 22 (6), 517-525.
Zhu, H., Wei, L., & Niu, P. (2020). The novel coronavirus outbreak in Wuhan, China. Global health research and policy, 5(1), 1-3.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 148 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 94 |