تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,444,225 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,540 |
مؤلفه ها و شاخص های منتورینگ همتا برای توسعه حرفه ای معلمان: مرور سیستماتیک براساس مدل رایت | ||
تعالی منابع انسانی | ||
دوره 4، شماره 3، مهر 1402، صفحه 66-44 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ناهید یساول1؛ هادی پورشافعی* 2؛ حسین مومنی مهموئی3؛ احمد اکبری4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران | ||
2دانشیاردانشگاه بیرجند و دانشیارمدعو مدیریت آموزشی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران(نویسنده مسئول) | ||
3دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران | ||
4استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای منتورینگ همتا برای معلمان است. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن مرور سیستماتیک براساس مدل رایت و همکاران(2007) است. جامعه پژوهش، متشکل از 623 مقاله درباره مؤلفههای منتورینگهمتا برای معلمان است که بین سال های 2014 تا 2023 میلادی در مجلات علمی معتبر ارائه شدهاند. نمونه پژوهش شامل 30 مقاله است که به صورت هدفمند جمع آوری و براساس پایش موضوعی دادهها انتخاب شدهاند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شدهاند. بر اساس تجزیه و تحلیل دادهها، مؤلفههای منتورینگ همتا برای معلمان در 6 بُعد و 18عامل طبقهبندی شدند. این ابعاد شامل بُعد مؤلفههای فردی-شخصیتی(مشتمل بر عوامل؛ شخصیسازی، مدیریت فرآیند، انگیزش و علاقه و ویژگی شناختی)، بُعد اجتماعی-فرهنگی(مشتمل بر عوامل؛ توجه به فرهنگ یادگیری، ایجاد اجتماعات حرفهای و همکنشی مؤثر)، بُعد سازمانی(مشتمل بر عوامل؛ حمایت و پشتیبانی) و بعد مؤلفههای مشاورهای(مشتمل بر عوامل؛ مهارتهای ارتباطی، اخلاقمداری و نظارت بالینی)، مؤلفههای آموزشی (مشتمل بر عواملی چون؛ تخصص محوری، یادگیری مشارکتی، آموزش اصیل و فناوری آموزشی) و مؤلفههای پژوهشی (مشتمل بر عواملی چون؛ مهارتهای پژوهشی و تلفیق نظریه و عمل) است. | ||
کلیدواژهها | ||
مؤلفه؛ منتورینگ همتا؛ منتورینگ و معلمان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 238 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 269 |