تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,313 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,932 |
اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد معنوی - مذهبی اسلام محور بر آشفتگی روانشناختی، احساس گناه و کیفیت رابطه زناشویی ادراک شده مادران دانشآموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر | ||
زن و مطالعات خانواده | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 مهر 1402 | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jwsf.2023.1975613.1790 | ||
نویسندگان | ||
نازیلا مزروعی1؛ مرضیه علیوندی وفا* 2؛ نعیمه محب3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز ، ایران ( نویسنده مسئول ) m.alivand@iaut.ac.ir | ||
3استادیار ، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی ,تربیتی ، واحد تبریز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد معنوی – مذهبی اسلام محور بر آشفتگی روانشناختی، احساس گناه و کیفیت رابطه زناشویی ادراک شده مادران دانشآموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر بود. این پژوهش، مطالعهای نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود؛ جامعه آماری کلیه مادران دانشآموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر که در سال تحصیلی 1399-1400 در مدارس ابتدایی استثنایی شهر تبریز پرونده داشته و مشغول تحصیل بودند، شامل میشد. از این بین 24 نفر نمونه بصورت جایگذین تصادفی در 2 گروه 12 نفری گروه آزمایش و گروه کنترل انتخاب شدند. با توجه به ساخت و اهداف تحقیق، از روش نمونهگیری هدفمند برای انتخاب نمونه استفاده شد. ابزارهای مورد استفاده، پرسشنامه آشفتگی روانشناختی داس (1995) و مقیاس کیفیت رابطه ادراک شده فلچر (2002) بود. گروه آزمایش برنامه آموزش رویکرد معنوی – مذهبی (11 جلسه) و گروه کنترل برنامه آموزشی دریافت نکردند. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد معنوی – مذهبی اسلام محور بر آشفتگی روانشناختی، احساس گناه و کیفیت رابطه زناشویی ادراک شده مادران دانشآموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر اثر بخش است. براساس نتایج بدست آمده از این پژوهش میتوان بیان کرد،آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد معنوی - مذهبی اسلام محور میتواند به عنوان مداخله تکمیلی جهت کاهش و بهبود مشکلات روانشناختی مادران دانشآموزان کم توان ذهنی به کار رود. | ||
کلیدواژهها | ||
رویکرد معنوی – مذهبی اسلام محور؛ آشفتگی روانشناختی؛ احساس گناه؛ کیفیت رابطه زناشویی ادراک شده؛ مادران دانشآموزان کم توان ذهنی آموزشپذیر | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، ل. (1398). نقش یافته یا بینش شناختی در کیفیت روابط زناشویی زنان متقاضی از طلاق. کاربردها و توانمندسازی با محوریت رواندرمانی. تعداد صفحات 12
اکبری، ز.، و یوسفی آملی، ح. (1391). مفهومشناسی و اثر صبر با تاکید بر شبکه معنایی این واژه در قرآن. فصلنامه کتاب قیم. (6)2، 51 -74.
بدیعی سبزهوار، ح.، بلقان آبادی، ح. (1399). تأثیر شعر درمانی بر افسردگی و امیدواری و احساس گناه مراجعین بهزیستی. محل انتشار: هفتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناختی و مشاوره ایران. تعداد صفحات 10.
برکات، س.، دهقان، ح.ا.، ابراهیمی، ح.، و مرادی، ب. (1400). بررسی احساس حرارتی ذهنی و ارتباط آن با استرس، اضطراب، افسردگی و عملکرد شناختی دانشجویان. نشریه ارگونومی. 9 (2).
بستام، جمشید (1399)، رابطه باورهای مذهبی و عزت نفس با احساس گناه دانشآموزان، چهارمین همایش ملی روانشناسی و علوم
تجلی، ف.، جاویدی، ح.ا.، مهریار، ا.ه.، و میرجعفری، س.ا. (1398). نقش پیشبینی کنندگی افسردگی، اضطراب، تنیدگی و شیوههای فرزندپروری مادران در رفتارهای نافرمانی مقابلهای و سلوک فرزندانشان. مطالعات روانشناختی، 15 (3). صص173- 159.
جنیدی، س.، و موسوی، س.ح. (1399). بررسی رابطه کمالگرایی مادر با آشفتگی روانشناختی و تابآوری فرزند نوجوان. هفتمین کنفرانس بینالمللی دستاوردهای نوین پژوهشی علوم تربیتی، روانشناسی و علوم اجتماعی.
حبیبوند، ع.م. (1387). رابطه جهتگیری مذهبی با اختلالات روانی و پیشرفت تحصیلی، روانشناسی و دین. 3، صص 79-107.
حسنی، ا.، علیزاده، ح.، غباریبناب، ب.، پزشک، ش.، و کاظمی، ف. (1399). تدوین برنامه آموزشی گروهی ارتقاء معنویت و بررسی پیامدهای روانشناختی آن برای مادران کودکان با ناتوانی هوشی، مجله علوم روانشناختی، 19(88).
حسنی، س.، مهدینژاد، س.ا.، و خدابخش پیرکلانی، ر. (1399). مقایسه اثربخشی مواجه- ذهن آگاهی و ذهن آگاهی- مواجهه به صورت تلفیقی بر اختلال وسواس زنان شهر اراک. مجله علوم رونشناختی. 19 (86). صص 145- 137.
حسینپور، ح.، اکبری، م.، حسنی، ج.، زرگر، ف. (1399). اثربخشی دارودرمانی ترکیب شده با درمان کوتاه مدت ذهن آگاهی در کاهش ناتوانی ناشی از میگرن و بهبود کیفیت خواب. علوم اعصاب شفای خاتم. 8 (2). صص 28-18.
حسینیطاری، ز. (1398). استرس، خودکارآمدی، احساس گناه والدینی واستیگمای ادراک شده در مادران و کودکان مبتلا به بیش فعالی کم توجهی با توجه به عوامل جمعیت شناختی. پنجمین کنفرانس ملی نوآوریهای اخیر در روانشناسی، کاربردها و توانمندسازی با محوریت رواندرمانی. تعداد صفحات 12.
دهقانیزاده، ح.ع.، فلاح، م.ح.، و وزیری، س. (1399). احساس گناه مادری کاوش کیفی بر اشتغال زنان در رابطه مادر فرزندی. طلوع بهداشت، 19 (2): 16-32.
سلیمانی، ا.، نجفی، م.، بشرپور، س. و شیخالاسلامی، ع. (1394). اثربخشی هوش معنوی بر کیفیت زندگی و شادکامی دانشجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره). فرهنگ در دانشگاه هنر اسلامی، 4 (5)، ص 537- 546.
صادقیان، ا. (1387). قرآن و بهداشت روان. مجله قرآن و علم. دوم، 69- 90.
طالبی، م.، نادری، ف.، بختیارپور، س.، و صفرزاده، س. (1399). تأثیر آموزش بهزیستی و روانشناختی بر عمل آشفتگی، سرگردانی ذهنی و افسردگی مادران کودکان کم توان ذهنی. نشریه آموزش پرستاری. 9 (2).
علیاکبرزاده آرانی، ز.، خاری آرائی، م.، حاج باقری، ع.، و علیاکبرزاده آرانی، ف. (1392). سازگاری اجتماعی و مادران کودکان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر. فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی. 7 (2) 55-65.
فرامرزی، س.، کرمیمنش، و.، و محمودی، م. (1392). فراتحلیل اثربخشی مداخلات روانشناختی بر سلامت روانی خانواده کودکان با نقص ذهنی. فصلنامه روانشناسی بالینی. 13 (4).
قشلاقی، س.، علیوندیوفا، م.، اسماعیلپور، خ.، و آزموده، م. (1398). اثربخشی گروه درمانی معنوی- مذهبی اسلام محور بر شادمانی زناشویی و کیفیت رابطه ادراک شده زناشویی در زنان دارای تجربه دلزدگی زناشویی. پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده. 7(16).
کلانتری، ا و جنتی، ل. (1391). همبستگی قناعت و آرامش روان از منظر امام علی (ع) در نهجالبلاغه. فصلنامه پژوهشنامه اخلاق. (17)5، 27- 44.
کوهستانی، م.، میرزمانی، س.م. (1385). نشانههای اختلال فشار روانی پس از سانحه (PTSD) در مادران کودکان عقبمانده ذهنی آموزشپذیر و مادران کودکان عادی. دو فصلنامه تحقیقات علوم رفتاری. 4 (1و2).
کوهی، س.، اعتمادی، ع.، و فاتحیزاده، م. (1393). بررسی رابطه ویژگیهای شخصیتی و سلامت روانی با سرخوردگی زناشویی در زوجین. نشریه پژوهش رفتارهای علوم شناختی. 1 (4). 84-71.
لطفیکاشانی، ف.، وزیری، ش.، قیصر، ش.، موسوی، س.م.، و هاشمیه، م. (1391). اثربخشی مداخله معنوی بر ارتقاء کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به سرطان، فقه پزشکی، 11(12)، ص 125- 149.
محبیانفر، م.، پیراسته، ف.، حنایی، ن.، و احمدیپور مهرابی، ف. (1398)، پژوهش بر مطالعات حوزهی افزایش اعتماد زناشویی و کیفیت زندگی و اعتیاد به اینترنت. سومین کنفرانس دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامعهشناسی ایران. تعداد صفحات 24.
مصرآبادی، ج. (1398). آمار استنباطی در علوم رفتاری. تبریز. انتشارات دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
مصطفوی، ج. (1407 ق). بهشت خانواده. قم: انتشارات دارالفکر.
مطهری، م. (1375). انسان و ایمان. قم: انتشارات صدرا.
معاضدی عالی، ک.، پرزور، پ.، عدل، ح.ا. و احمدی، ه. (1397). بررسی اثربخشی روان درمانی معنوی- مذهبی مبتنی بر آموزههای اسلام بر کیفیت زندگی زنان نابارور. نشریه سلامت بهداشت اردبیل. 9 (5).
مکارم شیرازی، ن. (1370). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
ملازاده نوران، ا.، شعاع کاظمی، م.، و بدره، م. (1400). مطالعه رابطه کیفیت ارتباطات زناشویی والدین و شادکامی کودکان. نشریه مطالعات زن و خانواده. 9 (2).
Adams, Lan; sintov, Nicole D. (2020) Experienced guilt, but not pride, mediates the effect of feedback on pro- environmental behavior. Journal of Environment psychology. Volume 71. Aten, D.J; Worthington, E. L. (2009). Next steps for clinicians in Religious and Spiritual Therapy: An Endpiece, in: Journal of clinical psychology: 65 (2):224- 229. Aten, J.D; Schenck, J.E. (2007). Reflections on Religion and Health Research: An Interview with Dr. Horold G. Koenig, in: Journal of religion and Health, 46: 183- 190. Beyram, N., & Bilgel. N. (2008). “The prevalence and socio-demographic correlations of depression, anxiety and stress among a group of university students”. Social psychiatry and psychiatric epidemiology and psychiatric epidemiology, 43 (8), 667- 672. Bosehans, Guster., Willem Boldordijk, Jan; wan, Jing, (2020). Paymore, fly more? Examining the potential guilt- reducing and flight – encouraging effect of on in tegrated carbon offset- journal of Environment psychology, 6 August 2020, volume 71 Article 101469. Carpenter, T.P. Tignor, S.M., Tsang, J.A.,& willett, A. (2016). Dispositional self-forgiveness, guilt- and shame- proneness, and the roles of motivational tendencies- personality and Individual Differences, 98: 53-61. Davanloo, H. (2001). Intensive short- thermodynamic psychotherapy: extended major direct access to the unconscious- European psychotherapy, 2,25-70. Duarte,S.,& Rinto-Gouveia, J (2017) Enpaty and Feeling of guilt experienced by nurses: A cross – sectional study of their role in burnout and compassion fatigue symptoms. Applied nursing Research. 35, 4-2-4-7. Georgiadou, Ekaterini; Schmitt, Gregor martin; Erim, yesim (2020). Does the sparatim from mantal partners of Syrian refugees with a residence permit in Germany have an import on their quality of life? Journal of psychosomatic Research. Volume 130 Article 1099366. Hang Hai Audrey & Aurelio Norielle. (2019). The efficacy of spiritual / religious interventions for substance use problems A systematic review and meta- analysis of randomized controlled trials. Drug and Alcohol Dependence. Kaplan & sodock (2003), synopsis of psychiatry. Behavioral sciences/ clinical psychiatry. 2003: 801, 111-112. Katzmann, J., Dopfner, Memd Gortz- Dorten, A. (2018). Child – based treatment of oppositional defiant disorder: mediating effects on parental depression, anxiety and stress. European child & adolescent psychiatry. 27 (9): 1181-1192. Lawrence, K., & Byers, E. (1995). Sexual satisfaction in longterm hetero sexual relationship: the interpersonal exchange model of sexual satisfaction. Personal relationship. 2, 267285. Lehna, C., Janes, E.G, Rengers, S., Graviss, J., Scrivener, D., Knabel, T., Ccarver, E.,& Myers, J. (2014). Community partnership to promote home fire safety in children with special needs. Burns, 40(6), 1179-1184. Li, Xiaowei; Liu, Qianqion (2019). Parent – grandparent co-parenting relationship, marital conflict and parent – child relationship in chinese parent- child relationship in chinese parent- grand parent co-parenting families. Children and youth services Review. Volume 109 Artide 904793. Lovibond PF, Lovibond SH. (1995). The structure of negative emotional states: comparison of the depression Anxiety stress scale (DASS) with the Beek Depression and Anxiety Inventories: Behave Res Their; 33 (3): 335-43. Marques, Mathew D. Ph.D; sibley, chris G, Ph.D. (2021) Increased sleep predicts annual decreases in psychological distress: Results from a 6- year longitudinal panel sample. Sleep Health, Available 2 January. Richards, S.P; Bergin, A.E. (2005). A spirtued strategy for counseling and psychotherapy, 2nd ed,. USA: American psychological Association. Sanford, K. (2006). Communication daring marital conflict: when couples alter their appraisal, they change their behavior. Journal of Family psychology, 20(2), 256-265. Santos, HudsonP; Adynski, Harry; Murgatroyd, Christopher (2020). Biopsychosocial correlates of psychological distress in latina mothers. Journal of Affective Disorders, P, 17-626. Spika, B.; Hood, R.W.; Hunsberger, B.; Gorsuch, R (2003). The psychology of Religion, 3rd Ed., New York: Guilford. Tilghman- Osborne, C.cole, D.A;& Felton, J.w. (2010). Definition and, measurement of guilt: Implications for clinical research and practice. Clinical psychology Review. 30 (5), 356- 546. Weiss, M.P. (2018). How to review for TEACHING Exceptional children. TEACHING Exceptional children. 50 (3), 123-129.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 269 |