| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,563,999 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,739 |
بررسی اثربخشی آموزش خودآگاهی بر رفتار پرخاشگرانه و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان | ||
| فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
| مقاله 3، دوره 11، شماره 3 - شماره پیاپی 43، آذر 1399 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| مریم کدخدایی* 1؛ پریسا خدری2 | ||
| 1گروه روان شناسی. دانشکده علوم انسانی.دانشگاه آزاد اسلامی واحد مبارکه.اصفهان. ایران | ||
| 2گروه روان شناسی. واحد مبارکه، دانشگاه ازاد اسلامی. اصفهان. ایران | ||
| چکیده | ||
| پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودآگاهی بر رفتار پرخاشگرانه و سازگاری اجتماعی دختران نوجوان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم ناحیه 2 شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1399-1398 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر بود که با روش نمونهگیری در دسترس و با توجه به ملاکهای ورود و خروج مطالعه انتخاب شدند. گروه آزمایش مداخلۀ خودآگاهی را طی ده جلسه 60 دقیقهای هفتگی دریافت نمودند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههای پرخاشگری باس و پری(1992) و سازگاری اجتماعی سینها و سینگ(1993) بود. دادهها با تحلیل کوواریانس و با استفاده از نسخه 26 نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد بین گروههای آزمایش و کنترل از نظر رفتار پرخاشگرانه و سازگاری اجتماعی تفاوت معنیداری وجود داشت (05/0>p). بنابراین میتوان خودآگاهی را به عنوان یک روش کارا جهت کاهش رفتار پرخاشگرانه و افزایش سازگاری اجتماعی در دانش آموزان دختر به مدارس و مراکز درمانی و آموزشی پیشنهاد داد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خودآگاهی؛ پرخاشگری؛ سازگاری اجتماعی؛ مقطع دوم متوسطه؛ دختران | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 158 |
||