تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,198 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,855 |
ارزشهای نسبشناسی خِرد نباتی و رُستن «گیاه کین» در شاهنامه بر مبنای نقد کهنالگویی (مورد کاوی: اسطورۀ سیاوش و کیخسرو) | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 5، دوره 19، شماره 73، آذر 1402، صفحه 133-154 اصل مقاله (857.49 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mmlq.2023.707026 | ||
نویسندگان | ||
پگاه محمودی* 1؛ ندا منزوی2 | ||
1دانشآموختۀ دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه | ||
2دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، پردیس بینالملل کیش | ||
چکیده | ||
رویکرد نقد اسطورهای، اسطورهشناختی یا کهنالگویی، رویکردی میان رشتهای است که بستری انسانشناختی دارد. کاربرد روش نقد کهنالگویی در بررسی و نقد آثار کلاسیک ادب پارسی به دلیل وجود ژرفساخت کهنالگویی و شالودههای عمیق اساطیری در آثار حماسی و پیش تاریخی بودن خاستگاه اسطورهها در شاهنامۀ فردوسی و برخی آثار حماسی دیگر بسیار پررنگ است. غلبۀ نقش ناخودآگاه جمعی در این خزائن سترگ اسطورهای و عرفانی، بنمایههایی چون تکرار رفتارهای کیهانی، آیینها، خدایان و عناصر فرا طبیعی، همهوهمه بهویژه شاهنامۀ را متنی مستعد برای واکاوی عناصر کهنالگویی ساخته است. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل ارتباط کهن الگویی گیاه و انسان در اساطیر با تکیه به داستان سیاوش و کیخسرو میباشد. این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با بهرهگیری از نقد کهنالگویی از منظر یونگ به واکاوی رموز کهنالگویی و نقد اسطورهای ارزشهای نسبشناسی خِرد نباتی با محوریت داستان سیاوش میپردازد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که «گیاه کین» که از خون سیاوش میروید نمادی از کهن الگوی خرد و تبار گیاهی بشر است که در وجود کیخسرو تجلّی مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
تبارگیاهی بشر؛ شاهنامۀ فردوسی؛ کهنالگو؛ گیاه تباری؛ نقد اسطورهای | ||
مراجع | ||
اسمیت، ژوئل، 1384. فرهنگ اساطیر یونان و روم. ترجمة شهلا برادران خسرو شاهی.چاپ دوم. تهران: فرهنگ معاصر.
الیاده، میرچا، 1375. اسطورة بازگشت جاودانه. ترجمة بهمن سرکاراتی. تهران: طهوری.
ـــــــــــ ، 1376. رسالة تاریخ ادیان. ترجمة جلال ستاری. تهران: سروش.
اوشیدری، جهانگیر، 1383. دانشنامۀ مزدیسنا. تهران: مرکز.
بهار، مهرداد، 1373. جستاری چند در فرهنگ ایران. تهران: فکر روز.
ــــــــــ ، 1384. از اسطوره تا تاریخ. گردآوری و ویرایش ابوالقاسم اسماعیلپور. چ4. تهران: چشمه.
پورخالقی چترودی، مهدخت، 1378. «توتمپرستی و توتم گیاهی»، مجلۀ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد. (4و3) 32، صص. 42-51.
https://sid.ir/paper/424320/fa
خادمی کولایی، مهدی، 1387. «نماد پردازی نباتی از منظر نقد اسطورهای در شعر فارسی»، نقد ادبی، (1)، صص. 225-246.
دادگی، فرنبغ، 1369. بندهشن. گزارش مهرداد بهار. تهران: توس.
دوبوکور، مونیک، 1373. رمزهای زنده جان. ترجمة جلال ستاری. چ2. تهران: مرکز.
راشد محصل، محمدتقی، 1369. نجاتبخشی در ادیان. تهران: مؤسسة مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
زمردی، حمیرا، 1387. نهادها و رمزهای گیاهی در شعر فارسی. تهران: زوار.
فرای، نورتروپ، 1377. تحلیل نقد. ترجمه صالح حسینی تهران: نیلوفر.
ــــــــــــــ ، 1379. رمز کل؛ کتاب مقدّس و ادبیات. ترجمة صالح حسینی. تهران: نیلوفر.
فردوسی، ابوالقاسم، 1386. شاهنامه. چاپ مسکو. تصحیح سعید حمیدیان. تهران: مرکز.
فیست، جس، 1388. نظریههای شخصیت. ترجمة یحیی سیدمحمدی. تهران: روان.
قائمی، فرزاد، 1388. «نقد اسطورهای و کاربرد آن در تحلیل شاهنامة فردوسی»، رسالة دکتری رشتة زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
کریستینسن، آرتور، 1387. نمونههای نخستین انسان و نخستین شهریار در تاریخ افسانههای ایرانیان. ترجمة ژاله آموزگار و احمد تفضلّی. تهران: چشمه.
ــــــــــــــــــ ،1343. کیانیان. ترجمة ذبیحالله صفا. چ2. تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
کوپ، لارنس. 1384. اسطوره. ترجمة محمد دهقانی. تهران: علمی و فرهنگی.
واحد دوست، مهوش. 1379. نهادینههای اساطیری در شاهنامة فردوسی. تهران: سروش.
واشقانی فراهانی، ابراهیم، 1398. «تحلیل گیاه مردمان نخستین(جم، کیومرث و فریدون) در اساطیر هند و ایرانی با محوریت زندگانی کیومرث»، دو فصلنامة مطالعات شبه قارة دانشگاه سیستان و بلوچستان. (37)11، صص. 234-213.
هینلز، جان راسل، 1382. شناخت اساطیر. ترجمة احمد تفضلی و ژاله آموزگار. تهران: چشمه.
یونگ، کارل گوستاو، 1386. چهار صورت مثالی. ترجمة پروین فرامرزی. تهران: جامی.
ـــــــــــــــــــ ، 1373. روانشناسی و کیمیاگری. ترجمة پروین فرامرزی. مشهد: آستان قدس رضوی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 109 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 36 |