تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,568 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,090 |
اعتبارسنجی الگوی خود توسعه ای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران | ||
فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی | ||
دوره 17، شماره 3 - شماره پیاپی 65، آذر 1402، صفحه 1-19 اصل مقاله (337.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
عباس محمدی* 1؛ مائده ارشد راد2 | ||
1استادیار ، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: معلمان نقش اصلی در انتقال محتوای آموزشی به دانشآموزان دارند و از این رو توسعه ابعاد حرفهای آنان برای پیشرفت شغلی اجتناب ناپذیر است. هدف این پژوهش، اعتبارسنجی الگوی خود توسعهای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران بود. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی ازنوع پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بود. جامعه آماری شامل معلمان مدرسه تلویزیونی ایران دوره ابتدایی که در دوران اپیدمی کرونا در شبکه آموزش و قرآن تدریس داشتند(161 نفر) که بر اساس فرمول کوکران تعداد 113 نفر به عنوان با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس مصاحبههای کیفی و ادبیات نظری طراحی شد. برای روایی از روایی صوری و برای پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 83/0 بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرمافزار PLS استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد ضریب مسیر بین خود توسعهای ارزشی-نگرشی در آموزش و تدریس و خود توسعهای معلمان 704/0؛ بین خود راهبری یادگیری معلمان مدرسه تلویزیونی و خود توسعهای معلمان 712/0؛ بین خود توسعهای شناختی در آموزش و تدریس و خود توسعهای معلمان 745/0، بین محرکهای خود توسعهای معلمان مدرسه تلویزیونی و خود توسعهای معلمان 573/0 و بین خود توسعهای مهارتی در آموزش و تدریس و خود توسعهای معلمان 640/0 بود(05/0>P). نتیجهگیری: مدل خود توسعهای معلمان مدرسه تلویزیونی ایران دارای اعتبار است و برنامه ریزان نظام آموزشوپرورش میتوانند برای ارتقای کیفی خود توسعهای معلمان به این نتایج توجه نمایند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتبارسنجی؛ خود توسعهای؛ مدرسه تلویزیونی ایران | ||
مراجع | ||
ابیلی، خدایار. پورکریمی، جواد. مزاری، ابراهیم. (1399). ارائه الگوی خودتوسعهای رهبران دانشگاهی، فصلنامه مطالعات رفتار سازمانی، 9(2): 1-28. اسماعیلی، الهام. سامری، مریم. حسنی، محمد. (1398). تأثیر شرایط سازمانی مدرسه، ادراک رهبری و انگیزش معلمان بر بهبود فعالیت تدریس با میانجیگری توسعة حرفهای معلمان ابتدائی، رویکردهای نوین آموزشی، 14(2): 108-128. قنبری، سیروس. اسکندری، اصغر. (1396). تاثیر رهبری فضیلت گرا بر خودتوسعهای معلمان با میانجی گری یادگیری سازمانی، مدیریت بر آموزش سازمانها، 6(1): 73-102. کاظمی، مریم. منصوری، وحید. ذوالقدری، پروین. دهقان زاده، حجت. (1396). بررسی سطح دانش و مهارت ICDL معلمان در فرایند تدریس، پژوهشهای تربیتی، 4(1): 34-41. پورکریمی، جواد. (1395). رابطه صفات برتر خـودتوسعـهای، دانش و اطلاعات بنیـادی مدیـران و عملکـرد آنان (مطالعه موردی: مدیران مدارس شهر ری)، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(25): 63-86. مزاری، ابراهیم. زمانی، مهسا. (1395). تأثیرپذیری سرمایه انسانی از سازوکارهای روانشناختی-رفتاری خودتوسعهای: خودنظمدهی، خودمدیریتی، خودرهبری و خودراهبری یادگیری، پژوهش های کاربردی روان شناختی، 25(7): 39-51-4. شرفی، محمود. بهار، محبوبه. (1395). بررسی تطبیقی تاثیر آموزش ضمن خدمت در رفع نیازهای آموزشی و رضایت شغلی معلمان ایران و آلمان، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(25): 21-45. عسکری نژاد، منیره. احمدی، سید علی اکبر. آذر، عادل. فروتنی، زهرا. (1392). طراحی و تبیین مدل خودتوسعهای منابع انسانی، مدیریت سازمانهای دولتی، 4(1): 62-78. کلباسی، آقاحسینی. فردین، مژگان. (1399). شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی معلمان ابتدایی مجری برنامه شهاب، مطالعات برنامه درسی، 15(1): 167-192. Abdulakimovna, S. S. (2021). Teachers self-development as a criterion for increasing professional competence, World Bulletin of Social Sciences, 3(10): 58-60. Astashova, N.A., Bondyreva, S.K., Smantser, A.P. (2018).Development of the axiosphere of the future teacher in the dialogue space of modern education, The Education and Science Journal, 20(7): 32–67. Bakken, A.S. (2019). Questions of autonomy in English teachers’ discursive practices, Educational Research, 61(1):105-122. Cendon, E. (2018). Lifelong learning at universities: Future perspectives for teaching and learning, Journal of New Approaches in Educational Research, 7(2): 81-87. Hirsh, Å. (2014). The Individual Development Plan: supportive tool or mission impossible? Swedish teachers’ experiences of dilemmas in IDP practice, Education Inquiry, 5(3):24613. Kim, S., Raza, M., Seidman, E. (2019). Improving 21-st century teaching skills: The key to effective 21-century learners, Research in Comparative and International Education, 14(1):99-117. Limone, P., Pace, R. (2018). Teacher training and digital paths: Revolution in the school – A project for lifelong learning. In I. Management Association (Ed.), Teacher Training and Professional Development: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications (pp. 657-675). Hershey, PA: IGI Global. McElearney, A., Murphy, C., Radcliffe, D. (2019). Identifying teacher needs and preferences in accessing professional learning and support, Professional Development in Education, 45(3): 433-455. Malm, B. (2009). Towards a new professionalism: Enhancing personal and professional development in teacher education, Journal of Education for Teaching, 35(1):77-91. Migliarini, V., & Stinson, C. (2021). Inclusive education in the (new) era of anti-immigration policy: enacting equity for disabled English language learners, International Journal of Qualitative Studies in Education, 34(1); 72-88 Stone, M. (1974). Cross‐validatory choice and assessment of statistical predictions. Journal of the royal statistical society, Series B (Methodological), 36(2): 111-133. Shrouf, H., Al-Qudah, S., Khawaldeh, K., Obeidat, A., & Rawashdeh, A. J. M. S. L. (2020). A study on relationship between human resources and strategic performance: The mediating role of productivity, Management Science Letters, 10(13): 3189-3196. Yarmakeev, I., Kaplan, A., Valiakhmetova, N., Akhmadullina, R., & Sharafieva, A. (2019). Intra-School Support for Professional Self-Development of Teachers, Int J Edu Sci, 27(1-3): 39-44. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 93 |