تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,528 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,340 |
بررسی عددی اثر مانع دیواری شامل گویهایECO-LINE بر انحراف مسیرگسلش 45 درجه شیب لغز معکوس | ||
آنالیز سازه - زلزله | ||
دوره 20، شماره 3، آذر 1402، صفحه 75-87 اصل مقاله (2.83 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/civil.2023.707422 | ||
نویسندگان | ||
نیما آجلی لاهیجی1؛ بهنام ادهمی* 2؛ غلامرضا قدرتی امیری3؛ الهام رجبی4 | ||
1گروه آموزشی عمران، دانشکده مهندسی عمران و منابع زمین، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
2گروه عمران، دانشکده مهندسی عمران و منابع زمین، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | ||
3استاد دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
4دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تفرش، تفرش، ایران | ||
چکیده | ||
گسلش ناشی از زلزله بهصورت گسیختگی از لایههای زمین و خاک عبور کرده و به سطح زمین میرسد و باعث آسیب به سازههای زیرساختی بهویژه پلها میگردد، بدین منظور انحراف مسیر گسیختگی خاک در مجاورت سازه با روشهای نوین حائز اهمیت است. حفر مانع دیواری در مسیر انتشار گسیختگی و در مجاورت سازه بهعنوان یکی از راهکارهای مؤثر کاهش اثرات ثانویه (جابجایی سطح زمین، دوران فونداسیون و پایههای سازه) ناشی از این پدیده است. در این مقاله مطالعه و بررسی عددی یک مانع دیواری پرشده با گویهای Eco-Line در مجاورت فونداسیون یک پل بتنی بهعنوان روشی جدید جهت انحراف مسیر گسلش ارائه گردید و تأثیر پارامترهای مختلف ازجمله تغییرات عرض، عمق و فاصله مانع دیواری از فونداسیون پل بر انحراف مسیر، گسل 45 درجه شیبلغز معکوس و تغییرات جابجایی قائم و دوران فونداسیون موردبررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، هنگامیکه فاصله مانع دیواری تا پایه پل و همچنین عمق مانع به نحوی باشد که در مسیر انتشار امواج گسلش قرار گیرد به نحو مطلوبی امواج منحرف و کرنش پلاستیک، انرژی کرنش خاک و تغییر شکل سطح زمین تا 100 درصد و پاسخ سازه حداکثر تا 50 درصد کاهش مییابد و از آسیب به سطح زمین و سازه جلوگیری میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
گسلش؛ مانع دیواری؛ انحراف مسیرز گسیختگی؛ گوی Eco-Line؛ اجزای محدود | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 108 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |