تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,197 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,854 |
شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تدریس خلاقانه معلمان | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 2، مهر 1402، صفحه 53-64 اصل مقاله (808.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
رضوان مرادی1؛ مجتبی معظمی* 2 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد بین المللی کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران | ||
2استادیار، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت آموزش عالی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسنده مسئول) | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر تدریس خلاقانه معلمان میباشد. پژوهش حاضر، از نظر ماهیت از نوع پژوهشهای کمی و از نظر میزان کنترل متغیرها از نوع غیرآزمایشی و از نظر هدف، در زمره تحقیقات کاربردی قرار میگیرد. در گام اول بهمنظور شناسایی به مطالعه منابع علمی مختلف از جمله کتابها، مقالات و پایگاههای معتبر علمی موجود و همچنین مصاحبه با برخی خبرگان و کارشناسان و معلمان با سابقه و برجسته پرداخته شد. پس از تعیین عوامل مؤثر بر تدریس خلاقانه معلمان اقدام به طراحی پرسشنامه با هدف سنجش گزینهها بر اساس مقیاس پنج درجهای شد. جامعه آماری این تحقیق که با استفاده ازروش پیمایشی انجام شده، معلمان مدارس دوره ابتدایی منطقه 5 آموزش و پرورش شهر تهران بودند. حجم نمونه با استفاده نمونهگیری تصادفی و فرمول کوکران 100 نفر تعیین شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و در سطح آمار استنباطی از آزمون بارتلت، تحلیل عاملی، ضریب و ماتریس همبستگی، و آزمون خیدو استفاده گردید. نتایج نشان داد مؤلفههای باور تدریس، انگیزه تدریس، محیط تدریس، تعهد تدریس، کیفیت شخصی، نگرش یادگیری، تلاش شخصی، تجربه زیستی و باور تدریس، بهعنوان عوامل اثرگذار بر عوامل مؤثر بر تدریس خلاقانه معلمان میباشد. آزمون فریدمن نیز نشان داد اختلاف معناداری بین میانگین رتبههای مؤلفههای تدریس خلاقانه معلمان (01/0 >P و 220/1164=) وجود دارد. پایینترین میانگین رتبه مربوط به مؤلفه تجربه زیستی و بالاترین رتبه مربوط به مؤلفه 5 (کیفیت شخصی) میباشد.V | ||
کلیدواژهها | ||
تدریس؛ خلّاقیّت؛ تدریس خلّاقانه؛ معلم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 69 |