تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,230 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,890 |
شناسایی چالشها و موانع اجرای درس پژوهی از نظر معلمان (یک مطالعه پدیدار شناسانه) | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 2، مهر 1402، صفحه 65-74 اصل مقاله (605.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jcdepr.2023.707536 | ||
نویسندگان | ||
مهری رضایی1؛ غلامعلی احمدی* 2؛ مهدی دوایی3؛ رضا ساکی4 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکزی، ایران. | ||
2دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی( | ||
3استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران مرکزی، ایران | ||
4دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، فهم تجارب زیسته معلمان از چالشها و موانع اجرای درس پژوهی بود. این پژوهش کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسی اجرا شد. روش گردآوری اطلاعات استفاده از مصاحبههای نیمهساختارمند بود. بدین منظور دادهها با مصاحبه از 15 نفر از معلمانی که سابقه اجرای درس پژوهی در فرایند آموزش را داشتند جمعآوری و به روش استرابرت و کارپنتر (2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل حاصل از مصاحبهها حاکی از چهار مضمون اصلی از جمله چالشهای فردی، چالشهای محتوایی، چالشهای سازمانی، چالشهای روشی و 19 زیرمضمون شامل عدم آگاهی عمقی معلمان از تدریس پژوهی، انگیزش پایین، عدم علاقه معلمان به شیوههای نوین، برخورد سوگیرانه نسبت به تدریس پژوهی، تحصیلات پایین برخی از معلمان، کمبود منابع مناسب، سازماندهی نامناسب محتوا، تقلید و کپیبرداری، بومی نبودن محتوا، تئوریزدگی محتوا، تمرکزگرایی، فقدان امکانات، عدم آموزشهای مناسب در دورههای تربیت معلم، نگاه زاویهدار سازمانی به تدریس پژوهی، نبود ابزارهای مناسب برای عملیاتی کردن تدریس پژوهی، عدم درگیری مشفقانه معلم، عدم توجه علائق کودکان، نادیده گرفتن کودک، استفاده از شیوههای سنتی بود. با توجه به یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که بدون توجه به چالشهای موجود در ارتباط با درس پژوهی، اجرای آن از اثربخشی چندانی برخوردار نخواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تجارب معلمان؛ تدریس پژوهی؛ چالشها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 224 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 131 |