| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,564,074 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,761 |
مقایسه اعلامیه جهانی حقوق بشر با آموزه های قرآنی | ||
| فصلنامه مطالعات قرآنی | ||
| دوره 14، شماره 55، بهمن 1402، صفحه 275-309 اصل مقاله (1.3 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/qsf.2023.1956331.2843 | ||
| نویسندگان | ||
| حمید بذرپاچ* 1؛ محسن بزرگی2 | ||
| 1استادیار حقوق خصوصی، دانشگاه آزاد اسلامی، هشتگرد، ایران. | ||
| 2دانشجوی دکترای حقوق عمومی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد سمنان ، سمنان ، ایران | ||
| چکیده | ||
| اعلامیههای حقوق بشر کاملاً مربوط به جنبههای مادی حیات بشربوده و درقلمرو حقوق اخلاقی ومعنوی بشر دچارنقصان مشهودی است. بشر مطلوب تمدن مذکور درانسان محوری و همعرض باخدا و حقمدار دربرابر الله تعریف شده و ازآن تعبیر به آزادی میشود. این بستر، حق و نظریههای مرتبط با آن تغییرات بنیادینی در بستر دینی پیدا کرده است. اما مکتب اسلام هویت اجتماعی بشررا در اخلاق واعتقادات او دانسته ومعتقد است که اگرقواعد اخلاقی و معنوی بعنوان حقوق حیات روحی درانسان تثبیت شود،حقوق مادی او را نیز به نحومطلوبی حفظ میگردد. «اومانیسم(انسانمداری)، هویت فرهنگی عصر جدید غرب است. انسانمدار و محورهمه اشیا وخالق ارزشها و ملاک تشخیص خیرو شر و در جای خدا مینشیند وقادر است بدون ارتباط با ماورای طبیعت و دین، مشکلات زندگی خود راحلوفصل کند. دیگر انسان با دو اهرم عقل و علم نیازی به دین ندارد و آنچه اصالت دارد، انسان است و خداوند صرفاً در جهت رفع آلام روحی میتواند مورد توجه قرار گیرد و از اصالت برخوردار نیست». درجهان کنونی، بنیان اومانیستی باشعار ارج نهادن به بشر،خودرا مبدأ حقوقی-انسانی وتنها مرجع آن میداند و در جهانبینی اسلامی، منابع قانون جهانیبشر مبدائیت آن کاملاً تعیین شده است. لذا جهانبینی، مبدائیت انسان همعرض ربوبی قابلپذیرش نیست؛زیرا انسان برای اثبات علوم امروز محدود در زمان،قدرت و علم است و بسیاری از راههای درمانی او برای جوامع بشری در مسیر روحانی انسانی کارآیی ندارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| حقوق بشر؛ منظر اسلام؛ انسان مداری؛ اومانیسم غربی؛ متفکران اسلامی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 35 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 38 |
||