تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,246 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
تجلّی مفاهیم عرفان اسلامی و بودیسم در سینما (مقایسۀ موردی فیلم «پری» و فیلم «بهار، تابستان، پاییز، زمستان.... و بهار») | ||
عرفان اسلامی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آذر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.2234/erfan.2023.1979302.2079 | ||
نویسندگان | ||
کورش گودرزی1؛ علی نوری* 2؛ محمد رضا روزبه3؛ سید محسن حسینی مؤخر4 | ||
1آموزش و پرورش | ||
2دکترای زبان و ادبیّات فارسی و دانشیار دانشگاه لرستان، گروه زبان و ادبیّات فارسی | ||
3دکترای زبان و ادبیّات فارسی و دانشیار دانشگاه لرستان، گروه زبان و ادبیّات فارسی، | ||
4دکترای زبان و ادبیّات فارسی و دانشیار دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) قزوین، گروه زبان و ادبیّات فارسی | ||
چکیده | ||
تجلّی عرفان و نگرش عرفانی درآثار ادبی و هنری، به اینآثار عمق و شکوه بخشیده وآنها را از لایه-های معنایی و ظرفیت دلالتی چشمگیری بهرهمند ساخته است. علاوه بر شاعران و نویسندگان، بسیاری از هنرمندان نیز درآثار خود از عرفان بهره بردهاند. یکی ازگونههای هنر مدرن که در جوامع و فرهنگهایگوناگون از تأثیر و تجلّی مفاهیم عرفانی به دور نمانده، هنر فیلم است. مضامین و موتیفهای عرفانی، کم و بیش در فیلمهای بسیاری ازکشورها نمود دارند؛ ولی این نمود با توجّه به نوع نگاه و مفاهیم عرفانی مورد توجّهآن جوامع، یکسان نیست. بررسی وجوه تجلی مفاهیم عرفانی در سینما، ضرورتی است که در این پژوهش مد نظر است. فیلمهایی را میتوان عرفانی دانست که سازندۀ آنها با نقشه و برنامۀ قبلی به درج و بازنمود مفاهیم عرفانی در آنها مبادرتکرده باشد؛ لذا در-این مقاله، وجوه و شیوههای بازتاب مفاهیم عرفانی در دو فیلم «پری» از داریوش مهرجویی و «بهار، تابستان، پاییز، زمستان... و بهار» ازکیمکیداککرهای، با روش توصیفی- تحلیلی مقایسه و تحلیل شدهاست. مهمترین نتایج پژوهش ازاین قرار است: دو فیلم مذکور با محوریت عرفان و بر اساس نگاه باطنگرایانه به انسان و جهان تولید شدهاند. برخی از اصول وآداب عرفانی مانند قائل بودن به باطن و ماوراء و تأثیر نیرویی غیبی بر امور عالم، ضرورت سرسپردگی به پیر، ادب، سادهزیستی، ریاضت، ذکر و دعا، کرامت و نمادپردازی که میان عرفان اسلامی و بودیسم مشابه است دراین فیلمها دیده می-شود؛ اما تفاوتهای آشکاری نیز در نوع باور و نگرش و شیوۀ سلوک دارند؛ مانند تناسخ و خداناباوری در فیلمکرهای. | ||
کلیدواژهها | ||
عرفان اسلامی؛ بودیسم؛ سینمای عرفانی؛ مفاهیم عرفانی؛ فیلم «پری»؛ فیلم «بهار...» | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 |