تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,539 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,366 |
بینالمللی سازی با رویکرد شبکهسازی رهیافتی کارآمد در توسعه کسبوکارهای صنعت غذا | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
پژوهش های حسابداری مالی و حسابرسی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 15، شماره 60، دی 1402، صفحه 175-201 اصل مقاله (657 K) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/faar.2023.707972 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
محمد رضا پروازی مقدم1؛ داوود ثمری* 2 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2گروه کشاورزی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده مقاله حاضر با هدف طراحی الگوی بینالمللیسازی مبتنی بر رویکرد شبکهسازی در صنایع غذایی به روش کیفی از نوع نظریه زمینهای انجام گرفت. دادههای این پژوهش برگرفته از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار یافته با 15 نفر از مدیران و کارشناسان صنایع غذایی بود که براساس نمونهگیری هدفمند وابسته به معیار انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری این فرایند ادامه یافت. اعتبار دادههای پژوهش از طریق بازگشت به مشارکتکنندگان و ممیزیان بیرونی بررسی و تأیید شد. تجزیه تحلیل اطلاعات بر اساس مدل اشتراس و کوربین در قالب کدگذاری باز، محوری، و گزینشی در نرمافزار اطلس تیای 8، انجام گرفت. نتایج نشان داد شرایط علّی (توسعه بینالمللی، محدودیتهای اقتصاد تولید و فرصتها و چالشهای تغییر در صنایع غذایی) شرایط زمینهای (قابلیتهای محتوایی و ساختاری و ملاحظات قانونی و علمی) شرایط مداخلهگر (اقتصاد سیاسی، مداخلات محیطی و چالشهای توسعه کسبوکار) شرایط راهبردی (راهبردهای توسعه در سطح جهانی، راهبرد خلاقیت شبکهای، توسعه منابع شبکهای و توسعه تولیدات جدید) پیامدها (بهبود سرمایه اجتماعی برند، توسعه بازار بینالمللی و توسعه قابلیتهای صنعت غذایی) است. همچنین دریافت شد به کارگیری استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی موجب بهبود فرایند شناسایی و اندازهگیری معاملات، داراییها و بدهیها، افزایش کیفیت ارائه و افشای اجزای صورتهای مالی و کیفیت کلی گزارشگری مالی میشود. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: صنایع غذایی؛ شبکهسازی؛ بینالمللیسازی؛ نظریه زمینهای؛ استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بینالمللی سازی با رویکرد شبکهسازی رهیافتی کارآمد در توسعه کسبوکارهای صنعت غذا
چکیده مقاله حاضر با هدف طراحی الگوی بینالمللیسازی مبتنی بر رویکرد شبکهسازی در صنایع غذایی به روش کیفی از نوع نظریه زمینهای انجام گرفت. دادههای این پژوهش برگرفته از مصاحبههای عمیق و نیمه ساختار یافته با 15 نفر از مدیران و کارشناسان صنایع غذایی بود که براساس نمونهگیری هدفمند وابسته به معیار انتخاب و تا رسیدن به اشباع نظری این فرایند ادامه یافت. اعتبار دادههای پژوهش از طریق بازگشت به مشارکتکنندگان و ممیزیان بیرونی بررسی و تأیید شد. تجزیه تحلیل اطلاعات بر اساس مدل اشتراس و کوربین در قالب کدگذاری باز، محوری، و گزینشی در نرمافزار اطلس تیای 8، انجام گرفت. نتایج نشان داد شرایط علّی (توسعه بینالمللی، محدودیتهای اقتصاد تولید و فرصتها و چالشهای تغییر در صنایع غذایی) شرایط زمینهای (قابلیتهای محتوایی و ساختاری و ملاحظات قانونی و علمی) شرایط مداخلهگر (اقتصاد سیاسی، مداخلات محیطی و چالشهای توسعه کسبوکار) شرایط راهبردی (راهبردهای توسعه در سطح جهانی، راهبرد خلاقیت شبکهای، توسعه منابع شبکهای و توسعه تولیدات جدید) پیامدها (بهبود سرمایه اجتماعی برند، توسعه بازار بینالمللی و توسعه قابلیتهای صنعت غذایی) است. همچنین دریافت شد به کارگیری استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی موجب بهبود فرایند شناسایی و اندازهگیری معاملات، داراییها و بدهیها، افزایش کیفیت ارائه و افشای اجزای صورتهای مالی و کیفیت کلی گزارشگری مالی میشود. واژههای کلیدی: صنایع غذایی، شبکهسازی، بینالمللیسازی، نظریه زمینهای، استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی. 1- مقدمه بدون شک رشد جمعیت جهان و افزایش سطح شهرنشینی از یک سو تمایل شرکتها برای توسعه تبادلات بینالمللی باعث ایجاد تغییر در چشمانداز رقابتی کنونی شده است. یکی از صنایع کلیدی که با این تغییرات به چالش کشیده شد صنایع غذایی است. چرا که از یک سو تقاضا برای محصولات غذایی به طور چشمگیری افزایش یافت، زیرا انتظار میرود جمعیت جهان تا سال 2050 به تقریباً 10 میلیارد نفر افزایش یابد (پاردوو دوران رومرو[3]، 2022). از این رو به منظور حمایت از الزامات پایداری در زنجیرههای تأمین محصولات کشاورزی و صنایع غذایی، همکاری بین شرکا برای دستیابی به مزیتهای رقابتی در سطح فراملی اساسی است. مجموعه رو به رشدی از ادبیات نشان میدهد که شرکتهای بینالمللی برای توسعه ابتکارات پایدار فشار بیشتری از طرف سهامداران متحمل میشوند؛ از سوی دیگر، این امر مورد انتظار است که به دلیل دسترسی به منابع و قابلیتهای شرکای مختلف، آنها از طریق توسعه شبکهسازی به سطوح بالاتری از عملکرد پایدار دست یابند. با این حال، به زعم بسیاری از متخصصان تأثیر چنین قابلیتی بر عملکرد پایدار شرکتهای بینالمللی ناشناخته باقی مانده است (باربوسا و همکاران، 2022). جهانی شدن از یک سو به یکپارچگی بازارها در سطح جهانی و از سوی دیگر به بینالمللی شدن شرکتها از بدو تأسیس تعبیر میشود (مک دوگال و همکاران، 2003). فرآیند جهانی شدن، تأثیر قابل توجهی بر فلسفه کسبوکارهای کوچک و متوسط گذاشته و برخی بنگاهها، جهانی شدن را به عنوان فرصت جدیدی برای رشد و توسعه تلقی میکنند (کیس و همکاران[4]، 2017). اما جهانی شدن نیاز به هماهنگسازی و یکپارگی در ابعاد مختلف دارد، افزون بر استانداردهای کیفی استانداردهای مالی و حسابداری در این زمینه بسیار مهم مینمایند. استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی (IFRS)، مجموعهای از استانداردهای حسابداری است که هیئت تدوین استانداردهای حسابداری بینالمللی (IASB)تهیه میکند. این استانداردها تا کنون در بییش از 160 کشور جهان به کار گرفته شده اند. در کشور ایران نیز در سالهای اخیر، مجوز به کارگیری استانداردهای مذکور برای شرکتها و نهادهای مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکتهای فرعی و وابسته آنها صادر شده است. همچنین، از سال 1395 کلیه بانکها، مؤسسات اعتباری و شرکتهای بیمه ثبت شده نزد سازمان و کلیه ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران که سرمایه ثبت شده آنها ده هزار میلیارد ریال یا بیشتر است، ملزم به تهیه و ارائه دو مجموعه صورتهای مالی مبتنی بر استانداردهای ملی و استانداردهای بینالمللی شدهاند (رحمانی، ولیزاده لاریجانی، میرزایی بیرامی، 1399). بر این اساس، بینالمللی شدن، درک دانش فرصتها و بازارهای خارجی از طریق شبکههای به هم پیوسته میباشد. یافتههای کیفی کسبوکارهای کوچک و متوسط بینالمللی، نشان میدهد که کسب دانش از طریق شبکهها، عامل حیاتی در جهت تشریح توانایی آنها، در تشخیص فرصتهای بینالمللی جدید است (ویلکینز و چاندرا[5]، 2017). امروزه، در محیط رقابتی شرکتها تلاش میکنند تا به سطوح پایدار توسعه اقتصادی برسند. این محیط بسیار رقابتی نیاز به شرکتهایی برای ایجاد یک استراتژی واضح دارد و حسابداری بخشی از این استراتژی میباشد چون به شرکتها برای رسیدن به اهداف استراتژیکشان کمک میکند. استانداردهای بینالمللی روشهایی برای سیستمهای اطلاعاتی تجاری هستند، این استانداردها قادر به هماهنگ و متعادل ساختن سیستمهای مالی در دنیا میباشند (گیورگی چسبفالوی، 2012). لازم به ذکر است که مدیریت واحد تجاری، مسئول تهیه و ارائه صورتهای مالی میباشد. مدیریت به شکل و محتوای صورتهای مالی علاقهمند است، از این رو اطلاعات مندرج در صورتهای مالی منتشره، بایستی با اطلاعات مورد استفاده مدیریت جهت ارزیابی وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطافپذیری مالی واحد تجاری، در تضاد نباشد (بولو، حساس یگانه، رهنمای رودپشتی، چهارمحالی، 1396). بینالمللی شدن، مزایای اقتصادی برای شرکتها، از جمله صرفه در مقیاس، کسب درآمد بالاتر، سرمایهگذاری سریعتر، یادگیری از فرآیند صادرات و افزایش بهرهوری را بدنبال خواهد داشت (سکلیوکین[6]، 2017). از سوی دیگر، بینالمللی شدن نه تنها به عنوان یک ضرورت، بلکه بدلیل تغییرات سریع متغیرهای اقتصادی، در نقش آفرینی بنگاههای کوچک و متوسط نیز، از اهمیت بسزایی برخوردار است (بیانپی و ویکراماسکارا[7]، 2016). شرکتهای کوچک و متوسط، به منزله نیروهای پیش برنده اقتصاد مدرن، نقش کلیدی در تقویت نوآوری فناورانه، بهبود فرصتهای اشتغال و افزایش صادرات از طریق ایجاد شبکهها و خوشهها در سطح بینالمللی دارند (ژائو[8]، 2018). اما نقش حسابداری چیست؟ حسابداری با ایجاد کارهای مالی جدید و تعیین ماهیت و به طور فزاینده، تسهیل معاملات مالی پیچیده، گره خورده است، که از یک سرمایهگذاری در حال گسترش همیشگی مهندسی مالی ظاهر شده است. هم نیاز برای درک آگاهانه بیشتر از تغییراتی که در ساختارهای تأثیرگذاری در جهان سیاستهای ملی و بینالمللی اتفاق افتاده است و هم نقش در حال تغییری که حسابداری در محیطهای اطلاعاتی سازمانها بازی میکند و اینکه چطور تغییرات حسابداری در ارتباط با تغییرات محیط اساسی سیستمهای اقتصادی جامعهای که در آن تجارت فعال است بازی میکند مهم است (فضل زاده، علیرضا؛ زهرا محبی، 1393). در بحث رویکرد شبکهای باید به چند نکته توجه کرد که سه مفهوم اساسی اینکه 1) شبکه ماهیت واقعی اشیا است 2) شبکهها روابط سیستماتیک هستند و 3) شبکهها ساختارها و ساختارهای طبیعت هستند را برای درک مفهوم شبکه باید در نظر گرفت (فراماها و پانیچیت[9]، 2013). تعریف این واژه به شبکه روابط اجتماعی، وحدت، قدرت، انسجام و حمایت متقابل اشاره دارد (شولر[10]، 1996) و پل[11] (1997) به معنای «شبکه» به گروهی از افراد یا سازمانها اطلاق میشود که به طور داوطلبانه اطلاعات، اطلاعات یا فعالیتهایی را با هم مبادله میکنند و در انجام فعالیتهای خود آزاد میمانند (لدویث[12]، 2020). شبکهسازی به دلیل قابلیت انتقال بازارهای در سطح شبکه یک موضوع مهم و کاربردی برای صنایع جوان و نوپای غذا در ایران است؛ این مسئله به واسطه افزایش تقاضا و محدودیتهای بازار از یک سو و ظرفیتهای فراملی شدن و شبکهای شدن برای صنعت مواد غذایی ایران یک موضوع راهبری است. تقاضای مصرفکننده برای محصولات ارگانیک، سطوح شهرنشینی به سرعت در حال رشد نیازمند زنجیره تأمین مواد غذایی برای کاهش زمان سرب و حفظ کیفیت بالاتر محصول است (گروژاوسکاس و بورینسکینه[13]، 2022).کاهش طول زنجیره تأمین باعث کاهش هدر رفت مواد غذایی میشود، با این حال مسائل کلیدی مربوط به انعطافپذیری و همکاری سیستم باید قبل از طراحی مجدد زنجیره تأمین در نظر گرفته شود. صنایع غذایی دارای ویژگیهای خاصی از مواد اولیه، مانند فسادپذیر، تنوع و فصلی بودن است. علاوه بر این مواد اولیه محصول کشاورزی دارای کیفیتهای مختلف است. بنابراین، رسیدگی مناسب با توجه به نوع محصول و مشخصات معمولی مربوطه مورد نیاز است (هاریادی[14]، 2012). پیشبینیها جهانی و مطالعات پژوهشگران حاکی از آن است که تقاضا برای محصولات کشاورزی و غذایی فرآوری شده در تمام جهان به سرعت در حال افزایش است. وجود این تقاضا موجب گردیده سرمایهگذاری برای توسعه صنایع غذایی توجه فزایندهای مبذول گردد؛ زیرا نحوه عملکرد صنایع غذایی و توسعهیافتگی یا عقبماندگی آنها به شدت بر راهبردهای رشد اقتصادی، رونق کسب و کار، امنیت غذایی و فقرزدایی تأثیر میگذارد (ای داسیلوا و همکاران[15]، 2009). اگرچه صادرات حالت اصلی ورود شرکتهای مواد غذایی به بازارهای بینالمللی بوده است، خرید خارج از کشور، ایجاد تسهیلات تولید و فروشگاههای خردهفروشی و ادغام در آن سوی مرزها استراتژیهای مختلف ورود است که هنگام گسترش بینالمللی نیز توسط بنگاههای غذایی اعمال میشود (بنیتو واستروم[16]، 2000)؛ به نظر میرسد توسعه رویکرد شبکهسازی در بحث صنایع غذایی اهمیت بیشتری داشته باشد؛ چرا که بینالمللیسازی یکی از روشهایی است که از طریق آن شرکتها میتوانند با فعالیت در بازار بینالمللی، و ارتباط با شبکه رقبا، همکاران و مشتریان در سطح فراملی از مزایای آن برخوردار شوند این در حالی است که باید ظرفیت و توان مواجه با چنین موضوعی را داشته باشد. نمیتوان انکار کرد که کمترین منفعتی که بینالمللیسازی برای شرکتها و کشورها دارد، انتقال فناوری نوین بین مرزهاست. از سوی دیگر بینالمللیسازی بازتاب منافع کشور مبدأ و اشتیاق تصمیمگیرندگان (کارآفرینان برای فعالیت بر مبنای فرصتهای موجود در بازارهای خارجی است (سلامی و صادقی، ۱۳۸۸) و این ظرفیت وابسته به فرآیندهای شبکهسازی در این صنعت است. حضور در بازار بینالمللی برای بنگاههای کوچک و متوسط، فرصتهای زیادی از قبیل دسترسی به بازارهای بزرگتر، دسترسی به صرفههای کسب شده از مقیاس، دسترسی به مزیتهای فناورانه، ارتقا سطح فنی، کاهش ریسک و دسترسی به منابع تأمین مالی را به دنبال دارد (یداللهی فارسی و سخدری، ۱۳۸۵). از این رو بیشتر شرکتها با هدف تنوع بخشیدن به ریسک، بینالمللی میشوند. وجود یک بازار جایگزین در یک سرزمین خارجی میتواند کمک زیادی به جبران نتایج منفی عدم قطعیتهای مختلف مانند رکود اقتصادی یا عدم تحمل سیاسی کند. استارباک نمونه خوبی از شرکتهایی است که از مزایای بینالمللی شدن در دوران رکود ایالات متحده برخوردار بودند، که به طور قابل توجهی فروش را در بازار داخلی ویران کرد شرکت تحت پوشش بازار خارجی از طریق عملکرد فوقالعاده در خارج از کشور ضرر میکند (ماسویک[17]، 2018). در ایران، بر اساس نظر سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران (۱۳۹۸)، معیار تعداد کارکنان را در تعریف شرکتهای کوچک و متوسط، مبنا قرار داده و بنگاههایی که دارای کمتر از ۵۰ نفر شاغل باشند، کوچک و بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر، را متوسط تلقی میشوند. بخش قابل توجهی از این صنایع در حوزه مواد غذایی مشغولند و از این حیث توجه به ظرفیتها و چالشهای بینالمللیسازی یک موضوع مهم و کاربردی برای آنها خواهد بود. از این رو این پژوهش تلاش میکند با ارائه الگوی بینالمللیسازی مبتنی بر رویکرد شبکهسازی در صنایع غذایی زمینههای مختلف جهت بینالمللی کردن کسب و صنایع غذایی با رویکرد شبکهسازی را مورد بررسی قرار داده تا زمینه رونق اقتصادی و بهرهبرداری از فرصتهای عظیم اقتصادی در حوزه صنایع غذایی فراهم گردد. همچنین با توجه به اینکه پذیرش و استفاده از استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی میتوانید برای بازارهای سرمایه و سرمایه گذاران پیامدهای مثبت و منفی متعددی به دنبال داشته باشد، آثار و پیامدهای به کارگیری IFRS همچنان ازجمله سؤلات و ابهاماتی است که توجه محققان را به خود جلب کرده است، که در این پژوهش نیز به آن پرداخته می شود.
2- چارچوب نظری بینالمللیسازی یکی از مهمترین زمینههای تحقیق کسب و کار است؛ به این ترتیب، دامنه جذابیت فوقالعاده آن طیف گستردهای از علاقهمندان و محققان مطالعه فرآیند بینالمللیسازی شرکتها را از حوزههای مختلف نظری به خود جلب کرده است (ولش و لوستارینن[18]، 1988؛ زهرا و جورج[19]، 2002؛ آندال[20]، 2004،6؛ آمال و فیلهو[21]،2010: 609). اما با توجه به دیدگاههای گوناگون در تحقیقات کسب و کار بینالمللی، (گلام و اوسترکل، 2007) عقیده دارند که ارائه تعریفی یکپارچه در این مورد، حتی پس از40 سال پژوهش در حوزه بینالمللیسازی شرکتها، بصورت دشوار و سخت باقی مانده است (گلام و اوسترکل[22]، 2007:308). با وجودی که به نظر (کاویلو و مکآلی[23]، 1999) تعاریف گوناگون یا دیدگاههای مفهومی متعددی در مورد بینالمللی شدن وجود دارد، (ولش و لوستارینن) توضیح میدهند که به طور کلی اصطلاح «بینالمللی سازی» برای توصیف «فرایند افزایش دخالت در عملیات بینالمللی استفاده میشود» (ولش و لوستارینن[24]، 1988 :84). مشارکت شرکتها در فعالیتهای بینالمللی به الگوهای بینالمللی داخلی و خارجی طبقهبندی شده است (هیورینن[25]، 1994). تعریفی که (لتینن و پتینن[26]، 1999) از بینالمللی کردن یک شرکت ارائه کردهاند عبارتست از: «روابط بین شرکت و محیط بینالمللی آن که منشأ این روابط از فرآیند توسعه و بهرهوری ناشی از آمادگی شناختی و نگرشی پرسنل است و بطور مشخص از روند توسعه و بهرهبرداری از فعالیتهای مختلف بینالمللی، عمدتاً درونی، بیرونی و اقدامات همکاری آشکار میشود» [(لتینن و پتینن، 1999:13)؛ برگرفته از اوپاراچا و ریکاردو[27]، 2011]. یکی دیگر از تعاریفی که در میان پژوهشگرانی که بر روی بینالمللی شدن کسب وکارهای کوچک و متوسط فعالیت میکنند بسیار مطرح است، تعریفی است که نایدو، کاووسگیل، کینرا و مورتی (1997) ارائه نمودهاند. آنان میگویند: «بینالمللی شدن، یک فرایند تدریجی است که به موجب آن یک شرکت، روابط تجارت بینالملل خود را گسترش میدهد. در واقع فرایند حرکت شرکت، به منظور انباشت و توسعة ذخیره منابع به منظور انجام فعالیتهای بینالمللی میباشد. هرچه این مهم زودتر رخ دهد، فرایند بینالمللی شدن نیز تسریع مییابد» (فقیهی و همکاران، 1389). اوویات و مکدوگال (2005) مدلی از عوامل تأثیرگذار بر سرعت بینالمللی شدن کارآفرینی ارائه کردند. سرعت بینالمللی شدن، سه ویژگی اساسی دارد. اولین ویژگی، زمان بین کشف یا تصویب یک فرصت در اولین ورود به بازار خارجی آن است. دومین ویژگی، سرعتی است که طی آن محدوده فعالیت در کشور (مقصد) گسترش مییابد؛ به این معنی که چگونه ورود به بازارهای خارجی انباشته شده و با چه سرعتی کشورها به آن بازاری وارد میشوند که از لحاظ فاصله روانی با بازار خانگی کارآفرین نزدیکتر است. سومین ویژگی، سرعت تعهد بینالمللی است؛ به این صورت که درصد درآمد خارجی چگونه افزایش مییابد؟ همسانی و یکنواختی جهانی سامانههای مالی، مقرون به صرفه شدن تجارت و امنیت بیشتر مردم را به ارمغان می آورد. مردم حق دارند تا مطمئن باشند که صرف نظر از محل انجام فعالیت تجاری، استانداردهایی با کیفیت یکسان بکارگرفته شده اند. این مطلب اثبات شده است که سرمایهگذاران در صورت کسب اطمینان از یکسان بودن مجموعه استانداردهای زیر بنای اطلاعاتی که در دست دارند، مشتاقانه خواستار انجام سرمایهگذاریهای متفاوت و ورای مرزها هستند. بنابراین تبعیت از استانداردهای بینالمللی همانند استانداردهای تدوین شده توسط هیئت استانداردهای حسابداری بینالمللی (IASB) و هیئت استانداردهای حسابرسی و بیمه بینالمللی (IAASB) میتواند در نهایت به توسعه اقتصادی بیشتر بیانجامد (دارابی، رام روز، 1389). از دیدگاه نظری، این توافق وجود دارد که داشتن مجموعهی واحدی از استانداردهای با کیفیت بالا، به نفع سرمایهگذاران است و منجر به کاهش هزینههای اداری جهت دسترسی به بازارهای سرمایه در سراسر جهان می شود. نیاز به یکنواختسازی استانداردها از مدتها پیش مطرح بوده است. یکی از راهحلهایی که برای این مشکل اندیشیده شده استفاده از استانداردهای بینالمللی حسابداری است. استفاده از این استانداردها، مزایا و تسهیلات زیادی را برای حسابداران، شرکتها و استفادهکنندگان از اطلاعات، به ارمغان میآورد. استانداردهای بینالمللی با شعارهایی از قبیل «استانداردهای با کیفیت» و در «جهت منافع عموم» طرفداران زیادی را جذب کرده است و تاکنون کشورهای زیادی را نیز تحت نفوذ خود قرار داده است. مفهوم شبکهسازی و رویکرد شبکهای در مطالعات سازمانی، الگوی تازهای تلقی میشود که خاستگاه اصلی آن علوم اجتماعی و نظریه نقشها است و در رفتار سازمانی و توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط به کار گرفته میشود (پاخک و همکاران[28]، 2006). شبکهها نه تنها بر افراد بلکه بر اداره امور، توسعه، نگهداری و استقرار کسب و کارها اثر میگذارند (نلسون[29]، 2001). امروزه، شبکهها را عامل بازسازی معماری تجارت جهانی میدانند (لافستن[30]، 2016). عملکرد در شبکه نیز با معیارهای نامشهود مانند رضایت یا رسیدن به اهداف و با معیارهای مشهود مانند سود نیز سنجیده میشود (مولر[31]، 2010). اعتمادولی (2003)، در مطالعه خود ((شبکه)) را استعارهای معرفی میکند که به منظور تشریح روابط فی مابین مجموعهای از بازیگران مورد استفاده قرار میگیرد این بازیگران میتوانند سازمانها یا افراد و روابطی که آنها را به یکدیگر گره میزند در برداشته و اشکال متفاوتی مانند روابط میان مشتریان، تأمینکنندگان، ارائهدهندگان خدمات و یا نهادهای دولتی را به خود بگیرند کلی وهمکاران (2009) نیز شبکه را به عنوان ((مجموعهایی از روابط که تعداد محدودی از اعضا را به یکدیگر پیوند میدهند)) تعریف میکنند. آنها شبکهها را به مثابه ابزاری جهت دستیابی به انواع دانش و دانش خاص مورد نیاز موقعیتهای مختلف مورد توجه قرار میدهند (ژانگ و همکاران، 2009). زین و انجی[32] (2006) شبکههای بینالمللیکننده را به عنوان «روابط بین تیم مدیریتی شرکت و کارکنان؛ با مشتریان، تأمینکنندگان، رقبا، سازمانهای دولتی، توزیعکنندگان، بانکداران، خانوادهها، دوستان یا هر گروه دیگری که بتواند فعالیتهای کسب و کار آن را بینالمللی سازد توصیف میکنند» از منظر رویکرد شبکه به موضوع بینالمللیسازی، بینالمللی شدن عبارتست از فرایند آغاز، توسعه و حفظ روابط بینالمللی. از طریق این فرایند، شرکت میتواند موقعیتی را در یک شبکه بازار خارجی (برای خود) ایجاد کند (یوهانسون و ماتسون[33]، 1988). این دیدگاه را میتوان به عنوان یک «فرآیند تجمعی در نظر گرفت که در آن، روابط به منظور دستیابی به اهداف شرکت، به طور پیوسته ایجاد، حفظ، توسعه، گسیخته و انحلال مییابند» (یوهانسون و ماتسون، 1993). در این چشمانداز، با توجه به نظر کاویلو و مکآلی[34] (1999، 227) «بینالمللی شدن به مجموعهای از روابط شبکهای سازمان بستگی دارد، نه به دارا بودن یک مزیت خاص سازمانی». بنابراین، دو یا چند رابطه تجاری مرتبط، به تشکیل یک شبکه کسبوکار منجر میشوند (امرسون[35]، 1981)؛ برگرفته از سندبرگ[36]، 2012. در شرایط سریع و رقابتی امروزی، فرصت جذب بازار برای مدت طولانی باز نمیماند ، بنابراین مراحل اولیه بینالمللی به ویژه در صنایع با فناوری پیشرفته باید زودتر انجام گیرد (ساپینزا و همکاران[37]، 2006). تانگ[38] (2011) در مطالعه خود دو تأثیر مهم شبکهسازی را در بینالمللی شدن شرکتها را از یکدیگر متمایز کرده است نخست، فعالیتهای شبکهسازی که الگوهای بینالمللی شدن شرکتها را بطور مستقیم از حیث مبادلات عمده اقتصادی با مشتریان تحت تأثیر قرار میدهد دوم، اینکه شبکهسازی میتواند منابع برون سازمانی لازم برای پشتیبانی فعالیتهای کسبوکار شامل توسعه تجارت بینالمللی بنگاه را فراهم کند. ما سه شکل شبکه داریم که نقش مهمی در فرایند بینالمللی شرکتها دارند. مقالات بیشماری در مورد اثرات شبکههای اجتماعی برای بینالمللی کردن بنگاهها میتوان یافت. شبکههای اجتماعی با شناسایی فرصت ها، بسیج منابع و دسترسی به دانش کمک میکنند شین و استوارت[39] (2002) یافتههای تجربی تأیید میکند که شبکههای اجتماعی برای شناسایی فرصتهای جدید بسیار مهم هستند (الیس و پکوتیچ[40]، 2001). به خصوص در لحظات عدم قطعیت اقتصادی ، شبکههای اجتماعی نقش اساسی در تقویت مبادلات اقتصادی ایفا میکنند. مدیران تلاش زیادی برای حفظ چنین شبکههایی میکنند (دنیس و همکاران[41]، 2009). اما از منظر دیگر می دانیم که باقی ماندن در این شبکه ها نیاز به هماهنگی و تطبیق با استانداردهای بینالمللی را میطلبد. در واقع استفاده از IFRS در گزارشگری یک نوع ارزشآفرینی برای مشتری میباشد، حفظ جایگاه و باقی ماندن در بازارهای بینالمللی این الزام را بیشتر نمایان میکند. گزارشهای مالی، محصول نهایی فرایند گزارشگری مالی است. این فرایند شامل ایجاد، انتشار، اطمینانبخشی و استفاده از اطلاعات مالی توسط استفادهکنندگان است و از اجرای استانداردهای گزارشگری مالی برای تهیه گزارشهای مالی آغاز میشود و تا اطمینانبخشی، انتشار و استفاده از آنها گسترش مییابد. استفادهکنندگان برای قضاوت و تصمیمگیری در بازار سرمایه به اطلاعات سودمند نیاز دارند (رحمانی، ولیزاده لاریجانی، میرزایی بیرامی، 1399).
3- پیشینه پژوهش حسن و اوتاما پوتیران[42] (2022) در پژوهشی با عنوان "بینالمللیسازی صنعت غذا و نوشیدنی مالزی در طول همهگیری کرونا" نشان دادند قابلیتهای فنآوری بهعنوان یک عامل کلیدی برای بینالمللیسازی در میان شرکتهای کوچک و متوسط مالزی در بخشهای تولید غذا و نوشیدنی است. نتایج آنها نشان میدهد قابلیتهای فنآوری نقش مهمی در تعیین موفقیت سرمایهگذاریهای جدید یا شرکتهای کوچک و متوسط ایفا میکند، زیرا شرکتها را قادر میسازد تا از طریق نوآوری مستمر در بهبود محصولات موجود و یا ایجاد محصولات جدید در بازار، مقبولیت بازار را به دست آورند و به مزیت رقابتی بلندمدت دست یابند. استلا[43] (2022) در پژوهشی با عنوان "بینالمللی کردن صنعت خردهفروشی مواد غذایی کارفور" نشان میدهد بینالمللیسازی کارفور در ژاپن و چین سخت بوده و اوج زنجیره ارزش کارفور و گامهای کلیدی برای بینالمللی شدن در صنعت خردهفروشی مواد غذایی را در ایتالیا و برزیل و ادغام موفق با خرده فروشیهای فرانسوی انجام داده است. کارفور از بلاک چین، انتقال غذا، هوش مصنوعی و متاورس به اهرمی برای موفقیت استفاده میکند. از سوی دیگر سیلوستری و همکاران[44] (2022) در پژوهشی با عنوان "نوآوری دیجیتال از طریق شبکهسازی در میان شرکتهای کوچک و متوسط غذایی" نشان میدهد که فرآیند تجاریسازی خدمات نوآورانه به طور قابلتوجهی از طریق فرآیند چندوجهی توسعه و انطباق فناوری با نیازهای خاص شرکت کاربر میگذرد، که توسط پروژه تحقیقاتی بدون هیچ هزینهای برای هر دو شرکت در مرحله آزمایش مجاز است. آجیرپونگپان و هاریبین[45] (2020) در پژوهشی با هدف بررسی قابلیتهای شبکه و استراتژی پویا بر عملکرد نوآوری صادرکنندگان مواد غذایی فرآوری شده تایلندی؛ از مجموع 292 پاسخ قابل استفاده از صادرکنندگان غذای فرآوری شده تایلندی نشان دادند شهود استراتژیک، قابلیتهای تحلیلی کسبوکار، قابلیتهای مبتنی بر شبکه و قابلیتهای پویا تأثیر مستقیمی بر استراتژی پویا داشتند. آنها همچنین از نظر آماری تأثیر مستقیم و غیرمستقیم معناداری بر عملکرد پویا داشتند. سامبو جونایدو و احمدو (2019) در مقاله خود با عنوان پذیرش استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی و عملکرد نقدینگی شرکت های فهرست شده غذا و نوشیدنی: شواهد تجربی از نیجریه به بررسی شرکتهای پذیرفته شده در بورس نیجریه با استفاده از دادههای ثانویه از گزارشهای سالانه سازمان جمعآوری شد، برای تجزیه و تحلیل دادهها از رگرسیون حداقل مربع معمولی چندگانه (OLS) و تست I-T و تست J-T استفاده شد. همچنین برای آزمایش هرگونه افزایش قابل توجه در عملکرد شرکت پس از پذیرش استفاده شد IFRS نتایج تحلیل شده نشان داد که بین پذیرش IFRS و عملکرد نقدینگی شرکتهای مواد غذایی و نوشیدنیهای فهرست شده در NSE رابطه معناداری وجود دارد. این مطالعه نشان داد که رویه پذیرش IFRS باید بیشتر مورد تأکید قرار گیرد. آزوآی[46] (2018) در پژوهشی با عنوان "استراتژیهای بینالمللی برای شرکتهای جهانی: مطالعه موردی صنایع غذایی آرلا دانمارک" بیان کرد که این پژوهش روند بینالمللی کردن شرکت غذایی آرلا که یک شرکت لبنیاتی در دانمارک هست را مورد بررسی قرار داده است و در این تحقیق چهار هدف اصلی را دنبال میکنند ، 1- تحلیل انتقادی استراتژیهای بینالمللیسازی .2- جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها در مورد بازار لبنیات در سطح بینالمللی 3-انتقادی، مناسبترین استراتژی ورودی Arla Food را مورد بحث و شناسایی قرار دهید 4- استراتژی بهینه را به Arla Foods در بازار بینالمللی پیشنهاد میدهد در این تحقیق کشور نپال به عنوان یک کشور در حال توسعه مورد بررسی قرار میگیرد و در نهایت به دلیل عدم ثبات سیاسی و خطرات جغرافیای مانند زلزله روش صادرات مستقیم را برای فعالیت در این کشور و کشورهای مشابه پیشنهاد میکند. مالگری مانز[47] (2016) در پژوهشی با عنوان "بینالمللیسازی سیستم غذایی: مورد صنعت کنسرو" بیان کرد که دراین مقاله محقق ضمن بررسی عملکرد چند شرکت در ایتالیا که اقدام به فعالیت بینالمللی کردهاند میپردازد که از جمله نقاط قوت آنها جهتگیری ویژه به محصولات با ارزشافزوده و تقویت روابط مستقیم با خردهفروشان و رشد یک بازار استراتژیک مانند انگلیس نام برد همچنین چند عامل را به عنوان عوامل پیشرفت نام میبرند 1-استفاده از مواد کنسرو شده 2- ارائه فضای رشد از طریق نوآوری 3- استفاده از سیستم ict . گالکینا و سیلوی[48] (2015) در پژوهشی با عنوان "اثربخشی و شبکهسازی شرکتهای کوچک و متوسطهای بینالمللی" بیان کردند که این مقاله، منطق غیر قابل پیشبینی ورود به بازار خارجی را در مورد شرکتهای کوچک و متوسط فنلاند به منظور شناسایی چگونگی شبکهسازی آنها در هنگام ورود به بازارهای بینالمللی مورد بررسی قرارداده است نشان داد که چگونه کارآفرینان بجای دقت در انتخاب شرکای بینالمللی و بر اساس اهداف از پیش تعیین شده، با شرکای علاقمند، شبکهسازی میکنند. کارآفرینانی که از شبکه به طور مؤثری استفاده کردهاند، در هر جایی که یک فرصت ظهور میکند، وارد بازار شده و به روابط شبکهای که منظور آنان را برآورده میکند متعهد میمانند.
4- روش پژوهش پژوهش حاضر با روش کیفی-استقرایی و با استفاده از روش نظریه زمینهای[49] استراوس-کوربین[50] و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختمند[51] انجام شده است. ساختار اصلی تحلیل دادهها در روش استراوس-کوربین بر مبنای سه روش کدگذاری باز[52] محوری[53] و انتخابی[54] است. اولین مرحله تحلیل و تفسیر دادهها در گراند تئوری کدگذاری باز است که دادهها به کوچکترین واحد خود شکسته میشوند (گلیزر و اشتراوس[55]، 2017). کدگذاری باز در دو مرحله کدبندی اولیه و کدبندی ثانویه صورت میگیرد. کدبندی اولیه میتواند با کدگذاری سطر به سطر، عبارت به عبارت یا پاراگراف به پاراگراف دادهها انجام شود. به هرکدام از آنها یک مفهوم یا کد الصاق میشود. در کدگذاری ثانویه با مقایسه مفاهیم، موارد مشابه و مشترک در قالب مقولهای واحد قرار میگیرد؛ بنابراین انبوه دادهها (کدها - مفاهیم) به تعداد مشخص و محدودی از مقولههای عمده کاهش مییابد. سپس این مقولهها در کنار یکدیگر قرارگرفته و به هم ارتباط مییابند. این مقولههای دیگر عبارتاند از: «شرایط علی»، «راهبردها»، «شرایط زمینهای و مداخلهگر» و «پیامدها». این مرحله شامل ترسیم یک نمودار است که «الگوی کدگذاری» نامیده میشود. در کدگذاری محوری مقولهها به مقولههای فرعی متصل میشوند. کدگذاری محوری لازمهاش این است که تحلیلگر به تعدادی مقوله رسیده باشد و آنها را در دست داشته باشد. این فرایند تبدیل مفاهیم به مقولههای فرعی و اصلی است (گولدینگ[56]، 2002). مرحله سوم تحلیل و تفسیر دادهها در این روش کدگذاری گزینشی است. کدگذاری گزینشی روندی است که طی آن طبقهها به طبقه مرکزی مرتبط میشوند و نظریه را شکل میدهند. در این مرحله مقوله هسته شناساییشده و سایر مقولات بهصورت نظاممند با آن ارتباط داده میشود (استراوس وکوربین، 1998). به منظور کدگذاری باز، بررسیهای لازم بر روی تمامی مصاحبهها در نرمافزار اطلستیآی ۸[57] انجام شده و مفاهیم مورد نظر استخراج شدند. برچسبگذاری کدها با استناد به مصاحبهها انجام شده است. سپس کدهای مناسب هر واحد معنایی نوشته و کدها براساس تشابه معنایی طبقهبندی شد. محقق سعی کرده است تا حد ضرورت به بینش افراد نسبت به پاسخ داده شده پایبند باشد تا از هرگونه سوءگیری احتمالی و ناخواسته تا حد امکان جلوگیری شود. محقق در تمام فرایند کدگذاری به حساسیت نظری که از اصول تحقیق نظریهپردازی داده بنیاد است پایبند بوده است و این کار را جهت غِنای هرچه بیشتر تحقیق انجام داده است. مشارکتکنندگان در تحقیق حاضر متخصصان موضوعی شامل مدیران کارشناسان حوزه صنایع غذایی هستند. شرایط ورود به مصاحبه این افراد علاوه بر تمایل و آمادگی، داشتن سابقه و تجربه، سرشناس بودن و همچنین داشتن زمینه تخصصی تدریس، تألیف و یا کارگاهی در این زمینه است. نمونهگیری در این پژوهش هدفمند وابسته به معیار است؛ در ابتدا پژوهشگر بر اساس قضاوت خود از بهترین منابع اطلاعاتی از قبیل مصاحبه، مشاهده یا منابع مکتوب بهترین انتخابها را انجام میدهد و سپس به دنبال نمونههایی میرود که تئوری ایجادشده را کامل کند. ابزار گردآوری دادهها در این مرحله از پژوهش، مصاحبههای نیمه ساختارمند بود که با طرح پرسشهای باز، بین 30 تا 120 دقیقه انجام شد. مصاحبهها به منظور تکمیل و به اشتراکگذاری یافتههای مقدماتی در برخی از موارد تکرار نیز گردید. بر این اساس با 15 نفر از نخبگان و متخصصان در حوزه صنایع غذایی طبق جدول 1 مصاحبه شد تا به شاخص اشباع نظری[58] رسید. محقق دریافت که اطلاعات دریافتی تکراری است و به اطلاعات بیشتری نخواهد رسید (گیون[59]، 2008). اعتبار دادههای این پژوهش از طریق بازگشت به مشارکتکنندگان و همچنین از طریق ممیزان بیرونی مورد بررسی و تایید قرار گرفت.
جدول 1- ویژگیهای جمعیت شناختی مشارکتکنندگان
منبع: یافتههای پژوهشگر
5- یافتههای پژوهش 1-5- شرایط علّی شرایط علّی عبارتست از حوادث یا رویدادهایی که به وقوع یا گسترش پدیدهای میانجامد. در پژوهش حاضر براساس دیدگاه مشارکتکنندگان کدهای محوری توسعه بینالمللی؛ محدودیتهای اقتصاد تولید؛ فرصتها و چالشهای تغییر در صنایع غذایی شناسایی شده و آن را به کد انتخابی وسیعتر دیگری به نام شرایط علّی ارتباط داده شده است.
جدول 2- کدگذاری محوری دادههای کیفی (شرایط علّی)
منبع: یافتههای پژوهشگر
2-5- شرایط زمینهای بستر یا زمینه مجموعه مشخصههای ویژهای است که به پدیده مورد نظر دلالت میکند، یعنی محل حوادث و وقایع متعلق به پدیده. بستر نشانگر مجموعه شرایط خاصی است که در آن راهبردهای کنش و واکنش صورت میپذیرد. شرایط زمینهای (قابلیتهای محتوایی و ساختاری و ملاحظات قانونی و علمی) است. جدول 3- کدگذاری محوری دادههای کیفی (شرایط زمینهای)
منبع: یافتههای پژوهشگر 3-5- شرایط مداخلهگر شرایط ساختاری که به پدیدهای تعلق دارند و بر راهبردهای کنش و واکنش اثر میگذارند. آنها راهبردها را در درون زمینه خاصی سهولت میبخشند یا آنها را محدود و مقید میکنند. شرایط مداخلهگر (اقتصاد سیاسی، مداخلات محیطی و چالشهای توسعه کسب و کار) است.
جدول4-کدگذاری محوری دادههای کیفی (شرایط مداخلهگر)
منبع: یافتههای پژوهشگر
4-5- راهبردها راهبردها مبتنی بر کنشها و واکنشهایی برای کنترل، اداره و بازخورد پدیده مورد بررسی هستند. راهبردها هدفمند هستند به دلیلی صورت میگیرند. همواره شرایط مداخلهگری نیز حضور دارند که راهبردها را سهولت میبخشند و یا آن را محدود میکنند. شرایط راهبردی (راهبردهای توسعه در سطح جهانی، راهبرد خلاقیت شبکهای، توسعه منابع شبکهای و توسعه تولیدات جدید) است.
جدول 5- کدگذاری محوری دادههای کیفی (شرایط راهبردی)
منبع: یافتههای پژوهشگر
5-5- پیامدها نتایجی که در اثر راهبردها پدیدار میشود. پیامدها نتایج و حاصل کنشها و واکنشها هستند. پیامدها را همواره نمیتوان پیشبینی کرد و الزاماً همانهایی نیستند که افراد قصد آن را داشتهاند. پیامدها ممکن است حوادث و اتفاقات باشند، شکل منفی به خود بگیرند، واقعی یا ضمنی باشند و در حال یا آینده به وقوع بپیوندند. همچنین این امکان وجود دارد که آنچه که در برههای از زمان پیامد به شمار میرود در زمانی دیگر به بخشی از شرایط و عوامل تبدیل شوند. پیامدها (بهبود سرمایه اجتماعی برند، توسعه بازار بینالمللی و توسعه قابلیتهای صنعت غذایی) است.
جدول 6- کدگذاری محوری دادههای کیفی (پیامدها)
منبع: یافتههای پژوهشگر
از میان عوامل شناسایی شده، پارادایم کدگذاری محوری انجام شد و براساس آن ارتباط خطی میان کد ثانویه و کد محوری پژوهش شامل شرایط علّی، شرایط زمینهای، شرایط مداخلهگر، راهبردها و پیامدها مشخص شد. شکل 1 پارادایم کدگذاری انتخابی و به عبارت دیگر مدل فرآیند کیفی پژوهش را نشان میدهد.
شکل1- مدل پیشنهادی پژوهش
6- بحث و نتیجهگیری بینالمللیسازی بیشتر به معنای گسترش تجارت از بازار داخلی به بازارهای خارجی است. تصمیم بینالمللی شدن یکی از تصمیمات راهبردی است که بر هر بنگاه و کلیه عملیات داخلی و خارجی آن تأثیر اساسی دارد و به همان اندازه بر مدیریت شرکت تأثیر میگذارد. در دنیای کنونی، نرخ فعالیت شرکتها در خارج از بازار داخلی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. همانطور که یافتههای این پژوهش نشان میدهد الگوی بینالمللیسازی مبتنی بر رویکرد شبکهسازی در صنایع غذایی در ابعاد مختلف شامل شرایط علّی (توسعه بینالمللی، محدودیتهای اقتصاد تولید و فرصتها و چالشهای تغییر در صنایع غذایی) شرایط زمینهای (قابلیتهای محتوایی و ساختاری و ملاحظات قانونی و علمی) شرایط مداخلهگر (اقتصاد سیاسی، مداخلات محیطی و چالشهای توسعه کسب و کار) شرایط راهبردی (راهبردهای توسعه در سطح جهانی، راهبرد خلاقیت شبکهای، توسعه منابع شبکهای و توسعه تولیدات جدید) پیامدها (بهبود سرمایه اجتماعی برند، توسعه بازار بینالمللی و توسعه قابلیتهای صنعت غذایی) است. نتایج این پژوهش با تحقیقات حسن و اوتاما پوتیران (2022)، استلا (2022)، آجیرپونگپان و هاریبین (2020) در مقولاتی چون مزیت رقابتی، نوآوری مستمر در بهبود محصولات، فنآوری، خدمات نوآورانه و استراتژی پویا همراستایی دارد. بینالمللی شدن یک چالش جدی برای صنعت غذایی به شمار میرود؛ به ویژه با رویکرد شبکهسازی به واسطه تمایز و محدودیتهای هر دو بعد در صنعت غذایی باید توجه جدی به آن داشت؛ همانطور که تانگ (2011) مطرح میکند فعالیتهای شبکهسازی که الگوهای بینالمللی شدن شرکتها را بطور مستقیم از حیث مبادلات عمده اقتصادی با مشتریان تحت تأثیر قرار میدهد. دوم اینکه شبکهسازی میتواند منابع برون سازمانی لازم برای پشتیبانی فعالیتهای کسب وکار شامل توسعه تجارت بینالمللی بنگاه را فراهم کند. در واقع شبکههای اجتماعی با شناسایی فرصتها، بسیج منابع و دسترسی به دانش کمک میکنند و برای شناسایی فرصتهای جدید بسیار مهم هستند به خصوص در لحظات عدم قطعیت اقتصادی، شبکههای اجتماعی نقش اساسی در تقویت مبادلات اقتصادی ایفا میکنند. مدیران تلاش زیادی برای حفظ چنین شبکههایی میکنند. هر چند شبکههای کسب وکار به بینالمللی کردن بنگاهها کمک میکنند تا دانش خود را در مورد بازارهای بینالمللی بخصوص در مراحل اولیه بینالمللیسازی کسب کنند اما باید در نظر داشت که وجود چالشهای رقابتی میتواند برای صنایع جوان و آسیب پذیر در این صنعت محدودیتهایی نظیر بازارهای جدید و چالشهای فرهنگی در بستر قلمروهای جدید ایجاد کند؛ از این رو شبکههای کسب وکار میتوانند با فراهم کردن روابط تولیدی با سایر بنگاههایی که زنجیره ارزش شرکت را تشکیل میدهند ، به سرعت بخشیدن و رفع موانع به بینالمللی کمک کنند. شبکه سازیها میتوانند به شرکتها کمک کنند تا با یکدیگر همکاری کنند تا از مزیت رقابتی در بازار بینالمللی برخوردار شوند. تردیدی نیست که یکی از مهم ترین اهداف یکسان سازی جهانی استانداردهای حسابداری افزایش قابلیت مقایسهی صورتهای مالی است. از دیدگاه نظری این توافق وجود دارد که داشتن مجموعه ی واحدی از استانداردهای با کیفیت بالا به نفع سرمایهگذاران است و منجر به کاهش هزینههای اداری جهت دسترسی به بازارهای سرمایه در سراسر جهان میگردد. در یک بازار سرمایه یکپارچه، منطق وجود مجموعهی واحدی از استانداردها آشکار است، زیرا این مجموعهی واحد، مقایسهپذیری و درک گزارشگری مالی را بهبود میبخشد و بکارگیری سرمایه در فراسوی مرزهای سیاسی را کاراتر میسازد. گزارشگری مالی از طریق اینترنت در حال رایج شدن است و سرمایهگذاران از هر کشوری، صرفنظر از کشورهای محل اقامت آنها به اطلاعات مالی شرکتها دسترسی دارند. در غیاب استانداردهای یکنواخت، برای مقایسهی صورتهای مالی تهیه شده در کشورهای مختلف به شناخت متقابل یا تطبیق نیاز است. در اینجا به بررسی استانداردسازی حسابداری بینالمللی بر مدیریت تصیمات، عملکرد تجاری و محیط اقتصادی پرداخته شد نتیجه این است که شرکتهای بزرگتر، شرکتهایی با سود بالاتر، سرمایه بیشتر و فروش خارجی بیشتر، بیشتر احتمال دارد تا استانداردهای حسابداری بینالمللی را قبول کنند. قبول این استانداردها باعث دستیابی به ضرایب مثبت و مهم آماری شرکتها میشود. پیشنهاد میشود به چالشهای توسعه کسب و کار در حوزه صنایع غذایی توجه شود. توجه به مسایلی چون کسب و کارهای دانشبنیان مواد غذایی و ایجاد بسترهایی برای رشد آن در دانشگاهها و ارتباط با مراکز صنعتی میتواند مؤثر باشد. از آنجا که تحریمها و محدودیتهای بینالمللی میتواند یک عامل بنیادی در حوزه بینالملل باشد الگویهای کسب و کارهای جایگزین در این صنعت از طریق ایجاد روابط وابستگی با کشورهای همسایه و کاهش هزینههای تولید میتواند راهگشا باشد. استفاده از ظرفیتهای خلاق به ویژه با جذب نیروهای بینالمللی و ایجاد پهنههای بین فرهنگی در درون شرکتهای صنایع غذایی هم به آشنایی با منابع غذایی جدید و هم به جذابیتهای نوآور در این صنعت کمک خواهد کرد.
[1] گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران mparvazi24@gmail.com [2] گروه کشاورزی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. نویسنده مسئول. Drsamari@yahoo.com [3] .Pardo & Durán-Romero [4] .Kiss et al [5] .Chandraa & Wilkins [6] .Sekliuckiene [7] .Bianchi & Wickramasekera, [8] .Zhou Gyorgy, CSEBFALVI. (2012) [9] .Phramaha & Panyachit [10] .Schuler [11] .Paul [12] .Ledwith [13] .Gružauskas & Burinskienė [14] .Hariyadi [15] .E da Silva et al [16] .Benito Vastrum [17] .Masovic [18] .Welch & Luostarinen [19] .Zahra & George [20] .Agndal [21] .Amal & Filho [22] .Glaum & Oesterle [23] .Coviello & McAuley [24] .Welch & Luostarinen [25] .Hyvaerinen [26] .Lehtinen & Penttinen [27] .Oparaocha & Ricardo [28] .Pakhec et al [29] .Nelson [30] .Lofsten [31]. Moeller [32] .Zain & Ng [33] .Johanson & Mattsson [34] .Coviello & McAuley [35] .Emerson [36] .Sandberg [37]. Sapienza et al [38] . Tang [39] .Shane and Stewart [40]. Ellis and Pekotich [41] .Dennis et al [42] .Hasan & Uthmaputhran [43] .Stella [44] .Silvestri et al. [45] .Aujirpongpan & Hareebin [46] .Azuayi [47] .Malgeri Manzo [48] .Galkina& Sylvie [49]. Grounded Theory Method [50] .Strauss & Corbin [51] .Semi-structured interview [52]. Open coding [53]. Axial coding [54]. Selective coding [55] .Glaser & Strauss [56] .Goulding [57] .Atlas.ti 8 [58]. Theoretical saturation [59] .Given | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فهرست منابع
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 94 |