تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,377 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,985 |
واکاوی زمینهای الگوی خرید مسکن در مناطق لوکس نشین تهران در بخش مسکونی صنعت ساختمان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوره 17، شماره 65، دی 1402، صفحه 357-376 اصل مقاله (450.26 K) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/fed.2023.707999 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
علی اصغر ولایتی؛ کامبیز حیدرزاده* ؛ محمد علی عبدالوند | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
چکیده این پژوهش جهت دستیابی به شناخت الگوی خرید مسکن و از طریق پژوهش کیفی با رویکرد مطالعه زمینهای برای دستیابی به هدف پژوهش استفاده شده است. نمونهگیری در مطالعه با روش گلوله برفی انجام گرفت و گردآوری اطلاعات با انجام 14 مصاحبه به اشباع رسید. جهت گردآوری اطلاعات با خریداران دنبال خانه، مصرفکنندگان ساکن کمتر از 6 ماه، سازندگان و سرمایهگذاران، و معماران و طراحان مصاحبه شد. نتایج نشان داد الگوی خرید مسکن لوکس از دیدگاه سرمایهگذاران و سازندگان شامل 11 مقوله (تعیین محل ساخت، روند ساخت و ساز، بازده سرمایهگذاری، شرکای کاری، هزینه ساخت و ساز، اخذ جواز شهرداری، زمان ساخت و ساز، دوره اقتصادی ساخت و ساز، عوامل مؤثر در ترغیب به خرید، ویژگی خریداران، روند خرید و فروش در منطقه)؛ معماران و طراحان 4 مقوله (انتظارات خریدار، سبک طراحی معمار، ویژگیهای ساخت در منطقه، عوامل مؤثر در ترغیب به خرید)؛ مصرفکنندگان ساکن کمتر از 6 ماه 3 مقوله (رضایت از ساخت، اعمال تغییرات در خانه، انتظارات خریدار)؛ خریداران به دنبال خانه 4 مقوله (انتظارات خریدار، زمان خرید، نحوه انتخاب خانه، اعمال تغییرات در خانه) است. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: الگوی خرید، خانه لوکس، منطقه 1 و 3 تهران. طبقه بندی JEL : O32؛ M21؛ O10 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
واکاوی زمینهای الگوی خرید مسکن در مناطق لوکس نشین تهران در بخش مسکونی صنعت ساختمان
چکیده این پژوهش جهت دستیابی به شناخت الگوی خرید مسکن و از طریق پژوهش کیفی با رویکرد مطالعه زمینهای برای دستیابی به هدف پژوهش استفاده شده است. نمونهگیری در مطالعه با روش گلوله برفی انجام گرفت و گردآوری اطلاعات با انجام 14 مصاحبه به اشباع رسید. جهت گردآوری اطلاعات با خریداران دنبال خانه، مصرفکنندگان ساکن کمتر از 6 ماه، سازندگان و سرمایهگذاران، و معماران و طراحان مصاحبه شد. نتایج نشان داد الگوی خرید مسکن لوکس از دیدگاه سرمایهگذاران و سازندگان شامل 11 مقوله (تعیین محل ساخت، روند ساخت و ساز، بازده سرمایهگذاری، شرکای کاری، هزینه ساخت و ساز، اخذ جواز شهرداری، زمان ساخت و ساز، دوره اقتصادی ساخت و ساز، عوامل مؤثر در ترغیب به خرید، ویژگی خریداران، روند خرید و فروش در منطقه)؛ معماران و طراحان 4 مقوله (انتظارات خریدار، سبک طراحی معمار، ویژگیهای ساخت در منطقه، عوامل مؤثر در ترغیب به خرید)؛ مصرفکنندگان ساکن کمتر از 6 ماه 3 مقوله (رضایت از ساخت، اعمال تغییرات در خانه، انتظارات خریدار)؛ خریداران به دنبال خانه 4 مقوله (انتظارات خریدار، زمان خرید، نحوه انتخاب خانه، اعمال تغییرات در خانه) است. واژههای کلیدی: الگوی خرید، خانه لوکس، منطقه 1 و 3 تهران. طبقه بندی JEL : O32, M21, O10
1- مقدمه مسکن از منظر اثرگذاری بر اشتغال، تولید و ایجاد پویایی و تحرک در اقتصاد ملی، ارتباط گسترده با بیش از 151 فعالیت اقتصادی دارد. برخورداری از سهم 11 درصدی در تشکیل سرمایه ثابت ناخالص کشور و سهم 12 درصدی از ایجاد اشتغال از ویژگیهای بارز این بخش است. مسکن سهمی 11 درصدی ازحجم نقدینگی و مبادلات مالی و همچنین سبد هزینه مصرفی افراد را دارد (باصری، کیایی و ملکیپور، 1400: 81). طی دهههای اخیر با افزایش جمعیت و رشد صنعتی کشور، مهاجرت به سوی شهرها، افزایش جمعیت شهری و کاهش بعد خانوار، تأمین مسکن مناسب برای خانوارها با مشکلات عدیدهای مواجه شده است. دورههای رکود و رونق تورمی و افزایش بیرویه قیمت مسکن و زمین و متعاقب آن اجارهبها و تبدیل تقاضای مؤثر به تقاضای غیر مؤثر، گواه مطلب فوق است. یکی از مقولههای مهم در حوزه امنیت اقتصادی- اجتماعی، مسکن و محیط اجتماعی آن است. اهمیت دادن به خانههای مقاوم، سرانه متر مربع برای اعضای خانوار، امکانات اساسی مثل آب، تأسیسات بهداشتی و انرژی، آلودگی آب و هوا و .. از مسائلی است که روی قیمت مسکن اثر میگذارد (پسران رزاق، نوابخش و اسماعیلی، 1399: 185). قیمت زمین و مسکن از چند سال پیش تاکنون بطور برگشتناپذیری رو به فزونی گذاشته است بطوریکه سودآوری سرمایههای انباشته در زمین و مسکن، قابل مقایسه با هیچ یک از بخشهای دیگر اقتصاد کشور نیست و زمین و مسکن، بجای کالاهای مصرفی بادوام، به کالاهای سرمایهای پربازده تبدیل شدهاند (دژپسند و محتوی، 1393: 78). رفتار و الگوی خرید، مبنایی برای بخشبندی در نظر گرفته میشوند که این امر را در کشش قیمت به عنوان مفهومی اقتصادی که گروههای مختلف از مصرفکنندگان ممکن است به صورتی متفاوت به تغییرات در قیمت یک کالا یا خدمت واکنش نشان دهند. خرید برخی مشتریان در واکنش به تغییراتی که تولیدکننده یا فروشنده در کالا یا خدمات اعمال مینماید، ممکن است به میزان قابل توجهی تغییر کند یا تغییر اندکی در الگوی خرید خود قائل شوند. از آنجا که مسکن و فرآیند خرید و فروش مرتبط با آن همواره برای ما ایرانیها از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار بوده است، و از طرفی هم با در نظر گرفتن مناطق خاص و مختلفی که در تهران از لحاظ سطوح قیمتی بالا و پایین وجود دارد، لذا بسیاری از بازاریابان فعال در این حوزه علاقه بسیار زیادی پیدا کردهاند تا هر چه بیشتر با وجود گسترش فرآیند ساخت و ساز، ادراک و الگوی ذهنی خریداران بخش مسکن در مناطق مختلف که میتواند شامل مشتریانی باشد که صرفاً بهصورت تجاری در این صنعت فعال هستند، یا مشتریانی را در نظر گیرند که بُعد مسکونی و مصرفی آن را لحاظ میکنند، و همچنین سایر افرادی که ساکنین این مناطق میباشند، را بررسی نمایند. بازاریابان حوزه مسکن نیاز به بررسی الگوی خرید و الگوهای ادراکی موجود در ذهن این افراد دارد، تا بتوانند نیاز آنها را مرتفع سازند یا آنها را ترغیب به مصرف و خرید بیشتر املاک جدیدتر در همان مناطق با امکانات نوآورانه و لوکس نماید. از این طریق سازندگان و سرمایهگذاران میتوانند به ساخت و توسعه املاکی بپردازند که هرچه بیشتر با تصویر ذهنی مشتریان و خریداران هماهنگی و تطبیق پیدا کند. در این پژوهش تلاش میشود با بررسی سرمایهگذاران و سازندگان، معماران و طراحان، خریداران دنبال خانه، مصرفکنندگان ساکن کمتر از 6 ماه، الگوهای ذهنی آنان در خصوص الگوی خرید ساختمان مورد بررسی و سنجش قرار گیرد. 2- پیشینه پژوهش با بررسیهای انجام شده این موضوع توسط پژوهشگر در سطح کتابخانههای دانشگاهی و مرکز اسناد ملی ایران، مشخص شد که در زمینه بررسی الگوی خرید مسکن در مناطق لوکسنشین تهران در بخش مسکونی صنعت ساختمان تاکنون تحقیقاتی صورت نگرفته و مدارک و شواهد حاکی از آن بود که به بررسی این متغیرها با سایر روشها اعم از کمّی و بررسی سایر متغیرها بیشتر توجه شده است. که در ذیل به این موارد اشاره میشود. عظیمی و حیدرپور در سال 1392 در تحقیقی تحت عنوان «تهیه الگوی بهینه مسکن در ارتباط با عناصر اقلیمی در شهر شوش» به بررسی موضوع اقلیم و معماری به عنوان یکی از موضوعات مطالعاتی مربوط به نقش عناصر آب و هوایی بر مسکن و فضای زندگی، اثر آب و هوا در شکلگیری محیط مسکونی، نقش و تأثیر این عوامل را در ساخت خانهها مؤثر میداند. دراین تحقیق از روشهای توصیفی، اسنادی، کتابخانهای استفاده شده و ویژگیهای طبیعی و خصوصاً شرایط اقلیمی شوش در رابطه با انسان و محیط سکونت وی مطالعه شده است و عناصر و شرایط اقلیمی منطقه را با استفاده از آمارهای ایستگاه هواشناسی دزفول در طول دورهی 25 ساله (1366 تا 1390) استخراج نمود. وی توجه به عناصر اقلیمی مانند (تابش، دما، باد و...) در احداث ساختمانها را از موضوعات مهم مورد توجه در این تحقیق میداند. در مبحث طراحی اقلیمی ساختمان در شوش موضوعاتی مانند جهت استقرار ساختمانها با توجه به زاویه تابش خورشید و جهت وزش بادهای گرم و سرد، درجه گرم بودن اقلیم منطقه، جنس مصالح ساختمانی مورد استفاده و ... مورد مطالعه قرار داده است که مهمترین عناصر اقلیمی مؤثر در شهر شوش تابش، ساعات آفتابی، دما و باد شناخته شد. تیپ اقلیمی شهر شوش گرم و خشک تشخیص داده شده و از نظر حرارتی دارای دو دوره گرم و معتدل سال بوده که دوره گرمای سال طولانیتر است. در تحقیقی دیگر دلخواه و همکارانش در سال 1393 تحت عنوان «بررسی و شناسایی سبکهای تصمیمگیری خرید مشتریان در فروشگاههای زنجیرهای (مورد مطالعه: مشتریان شعب شهر تهران فروشگاههای زنجیرهای اتکا)» به بررسی و شناسایی و اولویتبندی سبکهای تصمیمگیری خرید مشتریان در فروشگاههای زنجیرهای پرداخته است. جامعه آماری پژوهش مشتریان فروشگاههای زنجیرهای اتکای شهر تهران است. نمونه آماری این پژوهش، شامل 384 نفر از مشتریان شعب شهر تهران فروشگاه بوده که دادههای موردنیاز با استفاده از پرسشنامه جمعآوری گردید. پرسشنامه پژوهش بر اساس مدل اسپرولز و کندال طراحی گردید و به این نتیجه رسید که پنج سبک تصمیمگیری، «کمالگرا، لذتگرا، عادتگرا، سرگردان در گزینههای زیاد و حساس به قیمت» در بین مشتریان فروشگاههای زنجیرهای اتکا قابل شناسایی و سبکهای تصمیمگیری حساس به برند، نوگرا و واکنشی در بین آنها قابل شناسایی نیست. همچنین سبک تصمیمگیری حساس به قیمت از بالاترین اولویت و سبک تصمیمگیری سرگردان از پایینترین اولویت برخوردار است. دنیسکو و وارنابی[4] در سال 2013 در تحقیقی تحت عنوان «خرید در پایین شهر- اثر محیط شهری در ادراک کیفیت خدمات و قصد رفتاری» در کشور ایتالیا 275 نفر از مشتریان فروشگاهها را از طریق نمونهگیری تصادفی نظامند انتخاب و به بررسی مشتریان حاضر در خیابان اصلی فروشگاه واقع در مرکز شهر بنونتو در جنوب ایتالیا با ابزار پرسشنامه پرداخت و به بررسی قصد رفتاری (قصد بازدید دوباره، و تمایل به ماندن) طرح فیزیکی شهر، چیدمان فضای شهری، ظاهر بیرونی فروشگاه پرداختند. آنان با استفاده از نرم افزار لیزرل و روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل واریانس به تجزیه و تحلیل تأثیر طرح فیزیکی شهر، چیدمان فضای شهری، ظاهر بیرونی فروشگاه، و قصد رفتاری (قصد بازدید دوباره، و تمایل به ماندن) در ادراکات مصرف کنندگان از کیفیت خدمات و قصد رفتاری پرداختند. نتایج آنان نشان می دهد که طرح فیزیکی شهر، چیدمان فضای شهری، ظاهر بیرونی فروشگاه بر ادراک از کیفیت خدمات تأثیر میگذارد و کیفیت خدمات نیز به نوبه خود بر تمایل به ماندن و قصد بازدید دوباره تأثیر می گذارد. تان[5] در مطالعهای تحت عنوان «برآوردن نیازهای مسکن خریداران و ترجیحات خانهسازی اولین خریداران در کوالالامپور» که در سال 2012 در کشور مالزی انجام داد به بررسی 300 خریدار جوانان کوالالامپور که از طریق نمونهگیری تصادفی بدست آمدند پرداخت و با استفاده از ابزار پرسشنامه به بررسی ویژگیهای موقعیتی خانه، مدرسه، خرده فروشی، حملونقل، محل کار، ویژگیهای همسایه، ویژگیهای ساختاری خانه، ویژگیهای فرهنگی اجتماعی خانه، ویژگی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان و همچنین تعیین معیارهای صحیح خانهسازی مورد نیاز برای اولین خریداران در مناطق شهری پرداخت. وی با بهرهگیری از نرمافزار «اس. پی. اس. اس.»[6] و روش تحلیل عاملی اکتشافی و رگرسیون به این نتایج دست یافت که دسترسپذیر بودن و محیط منطقه، نقش مهمی در تصمیمگیری برای آنها ایفا میکند. همچنین مشاهده کرد که به لحاظ بومشناسی، خانههای تعاونی که قابلیت تداوم دارند، برای خریداران آتی بسیار قابل توجه هستند. در مطالعهای دیگر که توسط اوپوکو و ابدول-موهمین[7] در سال 2010 در کشور عربستان تحت عنوان «اولویتبندی (در انتخاب) مسکن و اهمیت ویژگیهای آن در بین اقشار کم درآمد در عربستان سعودی» انجام شد، به بررسی افراد کم درآمد جامعه که1412 نفر از دانشجویان کم درآمد بودند با روش نمونهگیری تصادفی نظامند پرداخته شد و با ابزار پرسشنامه، نوع مسکن (آپارتمانی، دوبلکس، ویلایی، و...)، نوع مالکیت (ملکی، اجاره ای و ..)، عوامل خرید خانه (طرح داخلی، فضای زندگی شخصی، طراحی ساختمان، زیبایی، فضای بیرونی، عوامل اقتصادی/ مالی، محیط محلی، نزدیکی به بستگان، محل خیابان، کیفیت هوا) بررسی شدند و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نتایجی بدست آمد که نشان داد بیشتر پاسخگویان، زندگی در خانههای کوچک دوبلکس یا آپارتمانی را ترجیح داده و علیرغم درآمدهای محدود خود بیشتر این افراد تمایل به خرید خانه دارند تا اجاره آن. همچنین نتایج نشان داد که ارتباطی قوی میان اولویتهای اجاره نشینی و نوع مسکن وجود دارد، یعنی پاسخگویانی که خانههای کوچک یا دوبلکس را انتخاب کرده بودند عمدتاً امید به گزینه خرید خانه بسته و افرادی که آپارتمانها را ترجیح میدادند تمایل به اجاره نشینی داشتند. به علت اهمیت ویژگیهای معماری مسکن، یک تحلیل عاملی از 35 ویژگی در طراحی خانه مورد مطالعه قرار گرفت که در نهایت 10 مورد آن به کار گرفته شد که از این عوامل ملاحظات مالی، فضای حریم خصوصی و جنبههای زیبایی خانه به عنوان سه عامل برتر در تصمیم گیری اقشار کم درآمد مصرف کننده انتخاب شدند. 3 عامل کم اهمیت عبارت بودند از فضای بیرونی، موقعیت خیابان، و نزدیکی به خویشاوندان. نهایتاً یک نتیجه جالب توجه به خصوص، با توجه به روابط قوی اجتماعی و فامیلی در فرهنگ عربستان سعودی بدست آمد. در مورد تفاوتهای اجتماعی- جمعیتی، تنها به دلیل اهمیت طرح داخلی، فضای زندگی خصوصی، زیباییها و فضای بیرونی ما اختلاف جنسیتی معنیداری را در مییابیم که زن ها به این عوامل بیشتر از مردان اهمیت می دهند. در تحقیقی دیگر که توسط وو[8] در سال 2010 در کشور چین تحت عنوان «اولویت محیط مسکن مصرف کنندگان جوان در گوانگجو چین» انجام شد، صاحبان خانه 220 نفر از مصرف کنندگان جوان در گوانگجو بین سن 30 و پایینتر که کارمند هستند با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده و با استفاده از ابزار پرسشنامه عوامل متحرک (شبکه ترافیک عمومی، شبکه ترافیک خصوصی، نزدیکی به مرکز شهر، نزدیکی به محل کار) تسهیلات جامعه (تسهیلات تحصیلی، تسهیلات پزشکی و بهداشتی، خدمات خرده فروشی، امکانات ورزشی، مناظر و فضای سبز) سرمایه اجتماعی جامعه (احساس امنیت، احساس تعلق، همجواری، تراکم) مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش «اِی. اچ. پی.»[9] یا تحلیل سلسله مراتبی که با هدف درک الگوهای تقاضا و اولویت محیط مسکن مصرفکنندگان جوان در گوانگجو چین انجام شد، محققان به دنبال ارائه اطلاعات بیشتر برای برنامهریزان شهری و توسعهدهندگان مسکن در مورد تقاضای مسکن از دیدگاه اجتماعی و فرهنگی بودند. نتایج نشان داد که شبکه حمل و نقل عمومی (11.72 درصد)، نزدیکی به محل کار (10.22 درصد)، حس امنیت (9.74)، تسهیلات بهداشتی و دارویی (8.54 درصد) و خدمات آموزشی (8.50 درصد) 5 عاملی هستند که در الگوهای خرید و مصرف مسکن مصرفکنندگان جوان در گوانگجو تأثیر میگذارند. در مطالعهای دیگر که توسط برکوز[10] و همکاران در سال 2009 در کشور ترکیه و در شهر استانبول انجام شد، به بررسی خانوارها و نمای محیط خانهسازی پرداخته شد و با استفاده از روش تحلیل عاملی و محاسبه رگرسیون لجستیک تعداد 401 خانوار در شهر استانبول که از محلههای مختلفی دادهها با ابزار پرسشنامه جمعآوری شدند مورد بررسی قرار گرفتند و به بررسی مشخصات تعداد خانواده، ویژگیهای مرتبط با خانهسازی، دسترسپذیر بودن، مشخصات محیط خانهسازی، امنیت، روابط همسایگی پرداخته شد. این مطالعه با هدف ارزیابی معیار رضایت مشتریان در خانهسازی و کیفیت محیطی به منظور ارائه حداکثر سطح رضایت مشتریان، عوامل محیطی رضایت مشتریان را مشخص کرد که شامل عوامل مشخصات تعداد خانواده، ویژگیهای مرتبط با خانهسازی، دسترسپذیر بودن، مشخصات محیط خانهسازی، امنیت، روابط همسایگی، نمای محیط خانهسازی میباشد (برکوز و همکاران، 2009). فیدلر و دیگان[11] تحقیقی در سال 2007 در کشور استرالیا تحت عنوان «انگیزههایی برای همکاریهای زیست محیطی در پروژههای ساخت و ساز و صنعت ساختمانی» بر روی 20 نفر از کارکنان شرکتهای ساختوساز با استفاده از روش مصاحبه عمقی انجام دادند. این مطالعه به بررسی انگیزه های زیستمحیطی پرداخت. نتایج نشان داد که مدیران شرکتهای بزرگ باید به دنبال همکاری با گروههای زیستمحیطی در نتیجه فشارهای اعمال شده توسط گروههای ذینفع خاص به ویژه دولت باشند چرا که تمایل به گرفتن اعتبارنامه سبز دارند تا مشروعیت و اعتبار شرکت را در پروژههای ساختمانی افزایش دهند. همچنین بنابر اظهارات نمایندگان زیستمحیطی انگیزههای همکاری شامل توسعه پروژهای است که میتواند به عنوان ابزاری برای «آموزش به افراد»، «ایجاد نتایج مثبت زیست محیطی» استفاده شود (فیدلر و دیگان، 2007). کارستن[12] در سال 2007 در مطالعهای تحت عنوان «خانهسازی به عنوان سبکی از زندگی: درکی از ترجیحات خانوادههای طبقه متوسط برای مکانهای مسکونی شهری»که در کشور هلند انجام شده به بررسی خانوادههایی که در دو منطقه روتردام هلند زندگی میکردند پرداخته است. تعداد 30 خانواده شامل خانواده های تک والدینی و خانوادههای مهاجر مدنظر قرار گرفتند. اطلاعات نظرسنجی از 55 بزرگسال جمعآوری شد. هدف بررسی این موضوع است که چرا این خانوادهها، رابطه به ظاهر طبیعی بین خانواده و حومه شهر را گسسته و قطع میکنند. نتایج این پژوهش نشان داد که نخست خانوادهها بطور مشخص دلایل زمانی- جغرافیایی را برای زندگی در شهر بیان میکردند. بطور مشخص، محل کار، انگیزه قوی برای خانهسازی در همان شهر را فراهم میکرد. دوم اینکه موقعیتهای اجتماعی دلیل محکمی برای اقامت است. درک اولویتهای خانهسازی به تصور خانوادهها به عنوان شبکههای اجتماعی نیازمند است. سوم، این خانوادهها خودشان را شهری واقعی و خانوادههای اصیل معرفی میکنند که حومه شهر را به عنوان مکان مناسب برای زندگی رد میکنند (کارستن، 2007). کائکو[13] در سال 2006 در پژوهشی تحت عنوان «تجزیه و تحلیل ویژگیهای محل سکونت در شهر بوداپست مجارستان، با استفاده از نظر کارشناس (خبره)» که در شهر بوداپست در مجارستان بر روی 9 نفر از مدیران و مشاوران شرکت ها با روش مصاحبه عمقی انجام شد به بررسی عوامل مؤثر بر ساخت خانه در مجارستان با روش تحلیل سلسله مراتبی پرداخت. نتایج نشان داد که عوامل مکانی خانهسازی مهمتر از خود خانه است. این نتایج توسط الگویی که کیفیت مکانی خانهسازی در خانهسازی بر مبنای نظر کارشناس و فرایند سلسله مراتبی تحلیلی را اندازهگیری میکند، بررسی شده است. عوامل مکانی (موقعیتی) شامل دسترسی و نزدیکی، عوامل اجتماعی منطقه، ساختار خدمات در منطقه، محیط فیزیکی (عوامل ملموس و غیرملموس) و شهرداری میباشد (کائکو، 2006). کیم[14] و همکاران در سال 2013 در مطالعهای با عنوان «چرخه زندگی و عوامل محیطی در انتخاب مکانهای (موقعیت) مسکونی و شغلی» که در کشور کره صورت گرفت به بررسی خانوارهای هفت شهرستان از منطقه شهری دیترویت، پرداختند که این خانوارها در 10 سال گذشته نقل مکان کردند. 937 خانواده دارای فرزند و 717 خانواده که فرزند نداشتند مورد بررسی قرار گرفتند با استفاده از ابزار پرسشنامه متغیرهای رفت و آمد (روش رسیدن به محل کار/ مدرسه، دقایق رسیدن به محل کار، کوتاه ترین فاصله به نزدیکترین اتوبوس) - متغیرهای شخصی (سن، قومیت، درآمد سالیانه، تعداد وسایل نقلیه متعلق به خانواده) و با استفاده از تکنیک الگوبرداری «جی. آی. اس.»[15] متغیرهای همسایگی (محله) (اولویت همسایگی، تا چه اندازه هزینههای مسکن در تصمیم افراد برای نقل مکان به محله خاص خودشان حائز اهمیت است)، متغیرهای محیطی (بررسی ترک کردن مناطق دیدنی طبیعی، اندازه مناطق طبیعی (تالاب، مناطق پوشیده شده از درخت)، مورد بررسی قرار گرفتند و بررسی شد که تا چه اندازه فرصتهای تفریحی در تصمیم افراد برای نقل مکان به محله خاص خودشان حائز اهمیت است). نتایج نشان داد که انتخاب مکانهای مسکونی و شغلی ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. تعیین انتخاب مکانهای مسکونی و شغلی به طور متفاوتی بر مبنای چرخه زندگی افراد، خصوصاً با توجه به حضور و عدم حضور فرزند عمل میکند. افرادی که فرزند دارند، اغلب ارزش را بر فضای سبز و فرصتهای سرگرمی قرار میدهند، در حالی که افراد بدون فرزند مکانها و محوطههای مسکونی کوچک و مکان هایی که به خدمات دسترسی دارند را ترجیح میدهند. بررسیهای موجود نشان داد در صورتی که خواستههای مکانهای مسکونی رضایتبخش باشد، افراد با احتمال کمتری بر اهمیت موقعیتهای شغلی بیارتباط به منزل زندگی خود تأکید میکنند. این تحقیق با در نظر گرفتن رویکرد متفاوتی، تصمیمات مسکونی- شغلی را از نقطه نظر رفت و آمد میان خانه و محل کار مورد بررسی قرار داد. مدت رفت و آمد و ویژگیهای شخصی به منظور تجزیه و تحلیل رفتار فردی مورد استفاده قرار گرفت. همچنین یافته ها نشان داد که ویژگیها و سازگاری محیطی میتواند ارتباط بین رفتار رفت و آمد و انتخاب مکان زندگی را توجیه کند (کیم و همکاران، 2013). بندر[16] و همکاران در سال 2000 در مطالعهای تحت عنوان «ترجیحات زیست محیطی صاحبان خانه» که در کشور سوئیس انجام شد، به بررسی صاحبان خانه مناطق مسکونی در ژنو پرداختند. تعداد850 نفر از صاحبان خانه با روش نمونهگیری انتخاب و با ابزار پرسشنامه ترجیحات زیست محیطی، کیفیت محیطی ساخت خانه، فرایند سلسله مراتبی تحلیلی[17] مورد بررسی قرار گرفتند. 28 مقایسه دو به دو با 8 معیار با هدف بررسی ادراک مرتبط به کیفیت محیطی خانهسازی در ژنو، انجام شد، نتایج این پژوهش نشان داد که فاصله نسبت به فضای سبز و آرامش منطقه دو عامل خیلی مهم هستند. یافتههای دیگر این است که نزدیکی به مراکز خرید و مدارس به اهمیت کشورهای دیگر نیست (بندر و همکاران، 2000). کلارک و اوناکا[18] در مطالعهای که در سال 1983 در کشور آمریکا تحت عنوان «سازگاری چرخه زندگی و مسکن برای تفسیر نقل و انتقال مسکونی» بر روی صاحبان خانه در آمریکا صورت گرفت بر رابطه بین انتخاب خانه و سن تمرکز کردند. آنا با استفاده ابزار نمونه گیری تصادفی و روش مصاحبه عمقی به بررسی سازگاری نقل مکان (نارضایتی از مسکن خاص)، نقل مکان ناشی از (خانواده، تشکیل، انحلال)، نارضایتی از مسکنهای مختلف، تغییر در بازار مسکن یا ساختار سازمانی، تغییر در چرخه زندگی خانواده، از دست دادن اجباری واحد مسکونی پرداختند. نتایج نشان داد که نوع و اندازه خانه بر طبق ترکیب خانواده مطابقت دارد. زوجهای جوان با خانواده کوچکتر نسبت به زوجهای مسنتر با بچههای بیشتر به خانههای کوچکتری نیاز دارند و مسنها با خانواده کوچک به خانههای کوچکتر نقل مکان میکنند. در کنار این مسائل، ویژگیهای اجتماعی- جمعیتی، شرایط اقتصادی خانواده و سازگاری محیط معیارهای مهمی در تصمیم جابجایی هستند (کلارک و اوناکا، 1983). کین و کویگلی[19] در سال 1970 در مطالعهای تحت عنوان «سنجش ارزش کیفیت مسکن» که در کشور آمریکا صورت گرفت با انجام 3 نظرسنجی جداگانه با حدود 1500 خانوار در شهر «اس. تی. لوئیس» آمریکا - 579 مالک و 275 مستاجر با روش سرشماری و بهرهگیری از روش مصاحبه عمقی به بررسی واحد مسکونی، نمای بلوک و همچنین استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، رگرسیون، پرداختند. نتایج نشان داد در رابطه با مراحل مهم و متفاوتی از زندگی مثل رها کردن خانه، ازدواج و موقعیت شغلی جدید، مشتریان بزرگسال جوان در بازار خانهسازی بخش عمدهای میشوند که با تصمیمات انتخاب خانهسازی باثبات و دائمی روبرو هستند. هنگام خرید خانه، مشتریان جوان یک تنوعی از صفات محیط همراه با خدمات در یک مکان خاص را به یک محیط به هم چسبیده ترجیح میدهند، اینها اشکال واقعی از فضای زندگی منطقه، آدرس، امکان نزدیکی به محل کار، یک محیط همسایگی، مجموعهای از همسایهها، مجموعه متنوعی از خدمات مثل مدارس، درمانگاه و خرده فروشی و حس تعلق و وابستگی به جامعه سکونتگاهی میشود. تقاضای خانهسازی و رفتار بزرگسالان جوان هنگام خرید نشان میدهد که ترجیحات ویژهای از محیط خانهسازی بزرگسالان جوان وجود دارد (کین و کویگلی، 1970). هانسن[20] در سال 2007 در مطالعهای تحت عنوان «چگونگی قابلیت دسترسی به اشکال اراضی» که در کشور آمریکا انجام شد به بررسی خریداران منازل با مدنظر قرار دادن 70 حوزه در منطقه شهری واشنگتن با استفاده از روش مصاحبه، قابلیت دسترسی به (اشتغال، فرصت خرید، واحد مسکونی) را بر اساس معادله و توزیع چگالی بررسی نمود. نتایج نشان میدهد که برای افراد جوان چه متأهل و چه مجرد، هزینههای خانهسازی و اجاره عوامل مهمی در تصمیمگیری محل زندگی هستند (هانسن، 2007).
3- اهمیت پژوهش امروزه درک مشتری و مصرف کننده، و فرآیند مصرف میتواند منافع متعددی را دربر داشته باشد، از جمله کمک به مدیران در تصمیمگیری، برخورداری از یک پایگاه دانش جهت تجزیه وتحلیل الگوی خرید مشتری و رفتار مصرفکننده، و همچنین ارائه کالاها و خدمات متناسب با نیاز مشتریان و مصرفکنندگان تا بتوانند تصمیمات بهتری را در فرآیند خرید و مصرف خود اتخاذ نمایند. این فعالیت انسانی که در جهت ارضای نیازها و خواستهها از طریق فرآیند مبادله صورت میگیرد، جهت برآورد بازار هدف و بررسی منافع دو جانبه، کاربرد دارد. منافعی که بصورت منافع مالی برای شرکت و سایر منافعی که در اختیار مشتریان و مصرف کنندگان قرار میگیرد. از مشکلات اصلی بازاریابان، ارزیابی جایگاه ذهنی کالا و خدمات است. رویکردی که بیش از سایر رویکردها برای مرتفع سازی موانع کاربرد دارد، و با بهرهگیری از نقشه ادراکی میکوشند تا جایگاه ذهنی آن کالاها و خدمات را از دید مشتری نسبت به یکدیگر بر روی نمودارهایی تعیین نمایند که بعد ویژگیهای کالا و خدمات از اصلیترین ابعاد آن میباشد. شاخصهای اقتصادی و اجتماعی در این بین تأثیرگذار هستند. یکی از عواملی که در ارتقاء این شاخصها و در حوزه جغرافیای شهری کمک میکند نوع دسترسی به امکانات شهری مثل آب آشامیدنی، تعداد اتاقها در خانه و مصالح ساختمانی مورد استفاده در مسکن است (شهنازی و انتظار، 1397: 224). با توجه به هدف بازاریابان که همان تجزیه و تحلیل خرید و مصرف میباشد، تحلیلهای محیطی و ارزیابی نیروهای خارجی میتواند مؤثر واقع گردد. بهعلاوه، تقسیم بازار به زیرمجموعههای متمایز از مشتریان، که نیازها و خواستههای یکسانی دارند و میتوان با آمیخته بازاریابی متفاوت به آنها دست یافت که از ویژگیهای آنها می توان به قابلیت سنجش با مقیاسهای جمعیت شناختی و روان نگاشتی، سودمندی و فروش کافی، و قابلیت دسترسی اشاره نمود. چهار ویژگی موجود در بازارهای مصرفی که شامل ویژگیهای شخصی، ماهیت خرید آنها، موقعیت جغرافیایی آنها، و فرهنگها و خرده فرهنگهای هر بخش، تمایز دهنده هر یک با دیگری است. هر چند شرکتها و اشخاصی که در صنعت ساخت ملکهای مسکونی در مناطق 1 و 3 تهران مشغول به فعالیت هستند، مسلماً با توجه به تجربیات کاری متعدد تا حدود زیادی با این سلایق و نیازها آشنا شدهاند، اما ضرورت این تحقیق از آنجا مشخص میشود که از یک طرف این نیازها و سلایق تاکنون به صورت دقیق، با جزییات و طبقهبندی مدون نشده است و از سوی دیگر تازهواردان به صنعت که با توجه به بازگشت سرمایه بالای این کسب وکار بالاخص در مناطق شمالی شهر تهران دائماً در حال افزایش هستند، با این سلایق بهطور دقیق آشنا نمیباشند، لذا وجود یک بانک اطلاعاتی جامع در این راستا میتواند بسیار مفید باشد. عدم در اختیار داشتن چنین اطلاعاتی شرکتها و سازندههای املاک را با مشکلات بزرگ فروش روبرو میسازد. یکی دیگر از ارزشهای این تحقیق کمک به زیباسازی ظاهری شهر است چرا که میتوان تا حدودی استانداردسازی ساختوساز و هماهنگسازی ساختوساز در این مناطق را نیز هدف قرار داده و هم شهرداری و هم سایر ارگانها و شرکتهای سازنده در این مناطق از نتایج این تحقیق استفاده نمایند.
4- جامعه آماری و نمونه گیری جامعه آماری این تحقیق خریدارانی هستند که در جستجوی خرید واحدهای مسکونی مناطق لوکسنشین تهران بوده و مصرفکنندگانی که از زمان خرید آنها بیش از 6 ماهه نگذشته است، به همراه بررسی الگوی خرید مسکن از دیدگاه سازندگان/سرمایه گذاران و طراحان/ معماران میباشد. روش نمونهگیری غیراحتمالی هدفمند با رویکرد گلوله برفی انتخاب شد. حجم نمونه بر اساس اصل اشباع[21] توسط پژوهشگر و در طی تحقیق مشخص شد. یعنی جمع آوری دادهها زمانی پایان خواهد یافت که احساس شود اطلاعات و مفاهیم جدیدی کسب نخواهد شد. بدین ترتیب در این مطالعه، با انجام مصاحبه با 5 نفر از سرمایهگذاران و سازندگان، 3 نفر از معماران و طراحان، 3 نفر از مصرفکنندگان ساکن کمتر از 6 ماه و 3 نفر از خریداران دنبال خانه اشباع نظری اتفاق افتاد.
5- روش پژوهش این پژوهش با مطالعه کیفی و رویکرد زمینهای[22] به منظور دستیابی به درک غنی از الگوی خرید ساختمانهای مسکونی در مناطق لوکسنشین شهر تهران انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش را گروههای سازنده/سرمایه گذار، معمار/طراح، خریداران به دنبال خانه و مصرفکنندگان خانههای لوکس کمتر از 6 ماه مناطق شهرداری 1 و 3 تهران تشکیل داده است. تعداد 14 نفر از اعضای جامعه آماری به صورت هدفمند نمونهگیری شدند که نمونهگیری با توجه میزان اطلاعات به دست آمده تا زمان اشباع ادامه یافته است. دادهها از طریق مصاحبه عمیق گردآوری شده است. جهت انجام مصاحبه اقدام به تنظیم پروتکل مصاحبه گردید. سوالات پروتکل برای تمامی گروههای مطلعین به شرح جدول 1 تا 4 میباشد. مکان مصاحبه بر حسب شرایط هر یک از اعضای نمونه انتخاب شده و نتایج مصاحبه بلافاصله بعد از اتمام آن کدگذاری شده و تا اشباع دادهها ادامه یافته است. مصاحبه با طرح یک سوال کلی «الگوی خرید ساختمانهای مسکونی در مناطق لوکسنشین شهر تهران چیست؟» اغاز شده و در فرآیند مصاحبه بر حسب نیاز از سوالات کمکی از جمله: چگونگی تأثیر سبک زندگی افراد، چگونگی تأثیر علایق و عقاید افراد، چگونگی تأثیر عوامل امنیتی منازل، چگونگی تأثیر نزدیکی به امکانات حمل و نقل، چگونگی تأثیر نزدیکی به مراکز آموزشی، چگونگی تأثیر ویژگیهای خاص منازل، چگونگی تأثیر ساخت خانه در مناطق کم تراکم، چگونگی تأثیر مجاورت به فضای سبز یا پارکهای تفریحی، چگونگی تأثیر وجود باغ در خانه و چگونگی تأثیر فرهنگ افراد بر انتخاب و خرید مسکن استفاده شده است. فرآیند تحلیل محتوای کیفی در این مطالعه به صورت متوالی در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی و تا زمان اشباع ادامه یافته است. به بیان دیگر پس از مصاحبه نفر آخر، به دلیل تکرای بودن دادههای ارایه شده از سوی جامعه پژوهش، مصاحبهها پایان یافته است. جهت حصول روایی، پرسشنامه به نظر چند تن از اساتید و کارشناسان خبره در این حوزه رسانده شد که همگی آن را تائید نمودند. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ حاصل شد.
جدول 1- پروتکل خریداران به دنبال خانه
منبع: یافتههای پژوهشگر
جدول 2- پروتکل مصرفکنندگان ساکن کمتر از 6 ماه
منبع: یافتههای پژوهشگر
جدول 3- پروتکل سازندگان و سرمایهگذاران
منبع: یافتههای پژوهشگر
جدول 4- پروتکل معماران و طراحان
منبع: یافتههای پژوهشگر
یافتههای پژوهش و بحث و نتیجهگیری این پژوهش با مشارکت 14 نفر از چهار گروه جمیعتی اجرا شده است. ویژگیهای مشارکتکنندگان در مطالعه در جدول 5 مشخص شده است. مشارکتکنندگان مرد (79%) در پژوهش بیشتر از زنان (21%) است. بیشتر مشارکتکنندگان دارای سن بین 40 تا 50 سال (50%) است. مشارکتکنندگان دارای سن بین 30 تا 40 سال (29%) و مشارکتکنندگان دارای سن بیش از 50 سال (21%) است. بیشتر مشارکتکنندگان از تحصیلات کارشناسی ارشد (43%) برخوردار است، سپس بیشترین تعداد مشارکتکنندگان دارای تحصیلات کارشناسی (36%) و سرانجام مشارکتکنندگان دارای تحصیلات دکتری (21%) اختصاص دارد. طبق این شواهد مشارکت متشکل از جمعیت جوان بوده و دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. بنابراین می توان ارزیابی کرد که نمونه مناسبی برای کسب اطلاعات زمینهای هستند.
جدول 5- ویژگیهای نمونه آماری مطالعه بر حسب: جنسیت، سن و تحصیلات
منبع: یافتههای پژوهشگر در این پژوهش پس از پیادهسازی مصاحبهها، با توجه به اهداف پژوهش، اقدام به استخراج مفاهیم، مقوله و مضامین شده است. بررسی شواهد گردآوری شده از مطالعه حاکی است که الگوی خرید بر اساس چهار گزاره: سرمایهگذار، طراح، مصرفکنندگان ساکن کمتر از 6 ماه، خریداران به دنبال خانه، دارای 22 مقوله و 237 مفهوم است. گزاره سرمایهگذار از 11 مقوله: تعیین محل ساخت، هزینه ساخت و ساز، زمان ساخت و ساز، دشواری اخذ جواز شهرداری، دوره اقتصادی ساخت و ساز، روند ساخت و ساز، عوامل مؤثر در ترغیب به خرید مشتری، روند خرید و فروش در منطقه، ویژگی خریداران، شرکای کاری و بازده سرمایهگذاری و با 103 مفهوم تشکیل شده است. گزاره طراح از چهار مقوله: ویژگیهای ساخت در منطقه، انتظارات خریدار، سبک طراحی معمار و عوامل مؤثر در ترغیب به خرید و با 37 مفهوم تشکیل شده است. گزاره مصرفکنندگان ساکن کمتر از 6 ماه از سه مقوله: انتظارات خریدار، رضایت از ساخت و اعمال تغییرات در خانه و با 44 مفهوم تشکیل شده است. گزاره خریداران به دنبال خانه از چهار مقوله: انتظارات خریدار، شیوه انتخاب خانه، زمان خرید و اعمال تغییرات در خانه و با 53 مفهوم تشکیل شده است. جدول 6 اطلاعات مربوط به مضامین، مقوله و مفاهیم را به جزئیات مشخص کرده است.
جدول 6- طبقهبندی مفاهیم، مقولات اصلی و مضامین بر اساس مصاحبههای انجام گرفته
منبع: یافتههای پژوهشگر
یک شاخص برای بررسی وضعیت بازار مسکن، تقاضا برای املاک مسکونی لوکس در تهران است. سازندگان برای احداث ساختمان لوکس با روشهای خود و نه مطابق با نیازها و خواستههای آینده مصرفکننده هزینه میکنند. سازندگان و سرمایهگذران به درک و برداشتهای فردی بیش از داناییهای علم محور اهمیت داده و هزینه و زمان زیادی بدون توجه به لزوم نحوه تفکر صرف مینمایند. تغییر دادن یک پارادایم نیازمند تغییر دادن بسیاری از پیش فرضها، انتظارات و قوانین تصمیمگیری رسمی و غیر رسمی است که بر افکار و اعمال حاکم است. امروزه زمان آن رسیده که محصول با مشتری طراحی شود و در مراحل طراحی محل سکونت برای مصرفکنندگان دخالت داده شوند، زیرا کیفیت و یا ویژگیهای ساختمان کامل باید بر اساس ذهن مصرفکنندگان آتی و از ذهن سازندگان و طراحان آن تعریف و درک شود. بنابراین درک این موضوع که قبل از طراحی هر محصول ساختمانی باید به درک عمیقترین ادراکات روانی مشتریان دست یافت، یک تغییری بنیادی در الگوهای تفکر در صنعت ساختمانی کشور ایجاد کند. نهایتاً میتوان گفت مدلی که به دست آمده باید این خصوصیات را جهت طبقهبندی شدن در زمره خانههای لوکس داشته باشد: تعیین محل ساخت، هزینه ساخت و ساز، زمان ساخت و ساز، دشواری اخذ جواز شهرداری، دوره اقتصادی ساخت و ساز، روند ساخت و ساز، عوامل مؤثردر ترغیب به خرید مشتری، روند خرید و فروش در منطقه، ویژگی خریداران، شرکای کاری، بازده سرمایهگذاری، ویژگیهای ساخت در منطقه، انتظارات خریدار، سبک طراحی معمار، عوامل مؤثر در ترغیب به خرید، رضایت از ساخت، اعمال تغییرات در خانه، شیوه انتخاب خانه و زمان خرید در الگوی خرید و مصرف ساختمانهای مسکونی بخشهایی از نتایج پژوهش مطابق با یافته تان (2012) است که از نقش دسترسپذیر بودن و محیط منطقه در تصمیمگیری پشتیبانی کرده است (تان، 2012). همچنین بخشهایی از نتایج مطابق با پژوهش لو و جیم[23] (2010) است که از نقش هوای سالم و پاکسازی شده، محوطههای باز و بازسازی مجدد فضای سبز حمایت کرده است (لو و جیم، 2010). همچنین بخشهایی از نتایج مغایر با پژوهش اوپوکو و ابدول-موهمین (2010) است که از فضای بیرونی، موقعیت خیابان، و نزدیکی به خویشاوندان پشتیبانی نشده است. این پژوهش میتواند برای سرمایهگذاران و سازندگان مسکن لوکس، معماران و طراحان مسکن لوکس، و خریداران مسکن لوکس، و همچنین افراد فعال در صنعت ساخت و ساز و بنگاههای معاملات مسکن، و افراد به دنبال خانه با هدف تغییر منطقه زندگی خود، و بسیاری از پژوهشگران در حوزه مسکن لوکس، پیشنهادهای زیادی داشته باشد. از آنجاکه این پژوهش به کشف الگوی خرید مسکن از سوی فعالان صنعت مسکن پرداخته و نگرش فعالان صنعت را به همراه میزان آشنایی آنها با نگرش و الگوی خرید و مصرف مسکن لوکس تعیین نموده است، میتوان به کشف الگوی خرید و مصرف واقعی مشتریان و خریداران واقعی مسکن لوکس نیز پرداخت. از طرفی نیز اعمال سلیقه و سبک طراحی متناسب با نظر مصرفکنندگان، جهت بهبود ساخت قبل از فروش و تحویل، منجر به جذب هر چه بیشتر و بهتر ساختمان و پروژه مسکونی خواهد شد. ارائه واحد نمونه قبل از اتمام پروژه به خریداران و مشتریان از جمله تأثیرگذارترین شیوههای فروش خانههای لوکس قبل از بهرهبرداری خواهد بود. توجه به فضاهای دسترسی و بهبود ساخت و لزوم بهرهگیری از نگرشهای نوین معماری در ساخت و ساز لوکس با لحاظ نمودن رفاه مصرفکننده، کمک به ارتقای امنیت و آسایش و آرامش ساکنان و فراهم آوردن امکانات جانبی و تفریحی ساکنان و فرزندان آنان، میتواند از جمله عوامل بسیار مؤثر در جذب خریدار و مصرفکننده و بقا و ماندگاری هرچه بیشتر و بهتر آنان در ساختمان گردد. در پژوهشهای آتی پیشنهاد میگردد که به صورت کیفی- کیفی و بر اساس جامعه فعالان در ساخت و طراحی و سرمایهگذاری و جامعه خریداران جهت سکونت به صورت تفکیکی اجرا نمایند. دیگر پیشنهاد برای پژوهشهای آتی مطالعه ساخت و سازها از جمله اداری و تجاری است که در این مناطق روز به روز در حال گسترش است. همچنین بررسی عوامل تأثیرگذار دیگر بر نگرش مصرفکنندگان و خریداران و تغییر الگوهای رفتاری میتواند دست مایه مطالعه آتی قرار گیرند. از طرفی نیز، از آنجا که خریداران خانههای لوکس در مناطق لوکسنشین را افرادی تشکیل میدهند که تمایل به رشد و پیشرفت سبک زندگی خود و خانواده خود دارند و امکان تأمین هزینههای مختلف ساختمانی و خرید خانه برای این دسته از افراد فراهم میباشد، سازندگان و سرمایهگذاران میتوانند پروژههای مسکونی بعدی خود را منطبق با سبک فکری نوین و مدرن و تلفیق آن با خواسته و نیاز و سلایق مشتریان خود طراحی و اجرا نمایند تا رضایتمندی مشتریان خود و وفاداری آنان را به محصولات و خدمات قابل ارائه خود بیشتر و مؤثرتر نمایند. از محدودیتهای پژوهش میتوان به گستردگی آن اشاره کرد که پژوهشگر با توجه به محدودیتهای زمانی، تلاش کرد تنها به بخش کوچکی از این حوزه مطالعاتی بپردازد. در حوزه نگرش مشتریان به مسکن لوکس خصوصاً تغییر منطقه زندگی به سمت خانههای مسکونی لوکس مناطق 1 و 3، به دلیل گستردگی دیدگاههای مشتریان و همچنین دلایل متعددی که آنان در جهت خرید مسکن و تغییر منطقه زندگی دارند، و گاهاً مصرف محدود آنان و گسترده بودن این طیف از مصرفکنندگان، دسترسی به آنان در اکثر مواقع دشوار بود و با توجه به مشاغل گسترده مصرفکنندگان در این مناطق دسترسی و مصاحبه با بسیاری از آنان گاهاً با پاسخ منفی از سوی آنان همراه میشد.
[1] گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران majid.yaghoobi@yahoo.com [2] گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)kambizheidarzade@yahoo.com [3] گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران abdolvand_ma@yahoo.com [4] De Nisco and Warnaby [5] Tan [6] SPSS [7] Opoku and Abdul-Muhmin [8] Wu [9] AHP [10] Berkoz [11] Fiedler and Deegan [12] Karsten [13] Kauko [14] Kim [15] GIS [16] Bender [17] AHP [18] Clark and Onaka [19] Kain and Quigley [20] Hansen [21] Data Saturation [22] Grounded Theory [23] Lo and Jim | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
مراجع | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
فهرست منابع
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 397 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 92 |