تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,185 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,842 |
تاثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر کیفیت زندگی با میانجیگری استرس ادراک شده | ||
دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی | ||
دوره 24، شماره 3 - شماره پیاپی 93، آذر 1402، صفحه 190-203 اصل مقاله (733.79 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsrp.2021.1938847.3146 | ||
نویسندگان | ||
حسن رضایی جمالویی* 1؛ شیما منصوری فر2 | ||
1کارشناسی ارشد روانشناسی ، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده پزشکی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. | ||
2گروه روانشناسی سلامت، دانشکده پزشکی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر الگوهای ارتباطی خانواده بر کیفیت زندگی با میانجیگری استرس ادراک شده در بیماران التهابی روده انجام شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با استفاده از الگویابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل کلیه افراد مبتلا به بیماری التهابی روده شهر اصفهان در سال 1399-1398 تشکیل دادند که از میان آنها، تعداد 331 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزارهای الگوی ارتباطی خانواده (Alcalaa et al, 2004)، کیفیت زندگی بیمار التهابی روده (Fitzpatrick & Koener, 2004) و استرس ادراک شده (Cohen & Williamson, 1988) استفاده شد. به منظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار Lisrel-V8.8 استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که مولفه گفت و شنود اثر مثبت بر کیفیت زندگی و اثر منفی بر استرس ادراک شده و مولفه همنوایی اثر منفی بر کیفیت زندگی و اثر مثبت بر استرس ادراک شده دارد (05/0p<). همچنین یافتهها نشان داد الگوهای ارتباطی خانواده از طریق استرس ادراک شده اثر غیرمستقیم و معنادار بر کیفیت زندگی بیماران التهابی روده دارند (05/0p<). بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان گفت که استرسهای زندگی نقش مهمی در کیفیت زندگی بیماران التهابی روده دارد و در نظر گرفتن متغیرهای روانشناختی در آموزش، پیشگیری و درمان بیماران روانتنی میتواند سودمند باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
بیماران التهاب روده؛ کیفیت زندگی؛ الگوی روابط خانوادگی؛ استرس ادراک شده | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 311 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 202 |