| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,623,347 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,297,620 |
واکاوی عقلی مفهوم جهاد از دیدگاه فارابی | ||
| کاوش های عقلی" | ||
| مقاله 8، دوره 2، شماره 2، آذر 1402، صفحه 136-159 اصل مقاله (648.71 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| عصمت سوادی* 1؛ هرمز اسدی کوهباد2؛ کیامرث منصوری3 | ||
| 1گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران غرب، تهران. ایران. | ||
| 2گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران. | ||
| 3دانشجوی دکتری تخصصی گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رامهرمز، ایران. | ||
| چکیده | ||
| چکیده: درطول تاریخ اندیشه، مفهوم جنگ و جهاد از منظرگاههای مختلف موردنظرورزی قرارگرفته است. دراین میان فلسفهی سیاسی را میتوان یکی از مهمترین و فراگیرترین این منظرها دربارهی جهاد اسلامی دانست. آرای فارابی بهعنوان مؤسس فلسفهی سیاسی اسلامی درباب جهاد را میتوان دراینراستا ارزیابی کرد. فارابی در زمانه و زمینهای میزیسته است که مفهوم جنگ –مفهومی که بیشترین قرابت را با مفهوم جهاد دارد - و لازمههای اندیشهای و عملگرایانه آن ملموس بوده است. ازاینرو میتوان گفت فارابی جنگو جهاد را بهخوبی حس کرده و اهمیت آن را در تکمیل گونهای فلسفه سیاسی بهدرستی درک کرده بود. نظریه جنگ فارابی ازجمله نظریههایی است که روایی و ناروایی جنگها را معطوف بهغایت، مورد داوری قرار میدهد؛ و ابزار فعل در رتبههای بعدی اهمیت قرار میگیرد. غایتِ جنگ، شکلگرفته بر اساس هستیشناسی، معرفتشناسی و اخلاق شناسی انسانِ فارابی است. به عبارتی انسانی واجد چنین شئون فلسفی برای رسیدن بهغایت و سعادت حقیقی خود گاهی دست به ابزار جنگ و جهاد میبرد، تا بتواند با اصلاح نفوس و ارواح سعادت این جهانی و آن جهانی ملت را تضمین کند. درنهایت جهاد نزد فارابی همچون ابزاری است که درصورت حمل آن توسط رئیس اول مدینه تبدیل به عصای موسی جهت شکافتن سختیها و ناعدالتیها و حفظ خیرات و فضایل برای تحقق سعادت حقیقی اهالی و مدینه میشود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| واژگان کلیدی: جهاد؛ فارابی؛ فلسفه؛ مدینه فاضله | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 64 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28 |
||