تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,599 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,103 |
بینش جامعهشناختی و ورزش: مروری بر مفاهیم و فرصتهای پژوهشی | ||
مطالعات جامعه شناختی در ورزش | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/4s.2023.1989608.1134 | ||
نویسنده | ||
رسول نوروزی سید حسینی* | ||
گروه علوم ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
چکیده | ||
هدف: این تحقیق به بررسی مفهوم بینش جامعهشناختی و ارتباط آن با حوزۀ ورزش میپردازد. روششناسی: از طریق یک مرور روایتی برای جمعآوری ادبیات مرتبط و تجزیهوتحلیل تحقیقات موجود استفاده شد. برای اطمینان از بررسی جامع و کلنگر، جستجوی کاملی از پایگاههای اطلاعاتی انجام شد. این دادهها بهصورت موضوعی سازماندهی شدند تا الگوها، مضامین مشترک و تغییرات در ادبیات را نشان دهند. ترکیب یافتهها با استفاده از رویکرد مرور روایتی انجام شد که امکان ادغام دیدگاههای متنوع و چارچوبهای نظری را فراهم میکرد. یافتهها: بر اساس چارچوب تحلیلی طراحیشده، رابطۀ بین بینش جامعهشناختی و ورزش در سه مفهوم مورد شناسایی قرار گرفتند که عبارتاند از: 1) جامعهپذیری و شکلگیری هویت در ورزش، 2) نابرابری و قشربندی اجتماعی در ورزش، و 3) ورزش بهعنوان بستری برای تغییر و مقاومت اجتماعی. علاوه بر این، یافتهها نشان داد با بهکارگیری بینش جامعهشناختی در ورزش، میتوانیم بینشی در مورد پیامدهای اجتماعی فعالیتهای ورزشی، شکلگیری هویتهای ورزشی، تداوم نابرابریها در ورزش، نقش رسانهها و تجاریسازی ورزش، و پتانسیل تغییر و مقاومت اجتماعی در و از طریق ورزش به دست آوریم. خلاصهای از یافتهها آورده شود. نتیجهگیری: بینش جامعهشناختی و مؤلفههای کلیدی آن، و کاربردش در تحلیلهای حوزۀ ورزش موضوعیت و اهمیت بالایی دارد. علاوه بر این، پتانسیلهای پژوهشی زیادی برای پژوهشگران در این زمینه وجود دارد. مفاهیمی نظیر اینترسکشنالیتی در ورزش، نقش فناوری و رسانههای دیجیتال، ورزش و جهانیشدن، ورزش و نابرابریهای سلامت، حاکمیت و سیاست ورزشی، حوزههای جذابی برای پژوهشهای آتی محققان در حوزه علوم اجتماعی ورزشی هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
بینش جامعهشناختی؛ اینترسکشنالیتی؛ جنسیت؛ تغییر اجتماعی؛ هویت اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 92 |