تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,444,627 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,794 |
اثربخشی آموزش مهارتهای هیجانات مثبت و کنترل خشم بر سلامت جسمانی و روانی معلمان ورزش شهر اصفهان | ||
مطالعات جامعه شناختی در ورزش | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/4s.2023.1996217.1157 | ||
نویسندگان | ||
زهرا مسیبی* 1؛ اشرف میرحیدری2؛ پریسا نیازی3 | ||
1گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی، پردیس فاطمه زهرا، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایران. | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه فرهنگیان اصفهان، ایران | ||
3دانش آموخته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان | ||
چکیده | ||
مقدمه: هیجانات مثبت دربرگیرنده موقعیت های مثبت و موافقی است که انسان دوست دارد آن را تکرار کند و هیجانات منفی دربرگیرنده موقعیت هایی منفی می باشد که انسان از آن اجتناب می کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر آموزش هیجانات مثبت و کنترل خشم بر سلامت روانی و سلامت جسمانی معلمان ورزش انجام شد. روش پژوهش: طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی، طرح پیش آزمون، پس آزمون با پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری آن 420 نفر از معلمان ورزش دوره ابتدایی ناحیه 5 شهر اصفهان بودند. از این تعداد 40 نفر با روش نمونه گیری تصادفی ساده در مطالعه شرکت کردند و در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند و پروتکل آموزش مهارتهای هیجانات مثبت و کنترل خشم در گروه آزمایش اجرا شد. ابزار گردآوری داده ها، مقیاس50 گویهای محقق ساخته بود که سلامت روانی و سلامت جسمانی معلمان ورزش را دو وضعیت پیش آزمون و پس آزمون مورد سنجش قرار داد. یافتهها: یافتهها نشان دادند که مداخله آموزشی هیجانات مثبت و کنترل خشم موجب بهبود سلامت روانی، کنترل روان، سلامت جسمانی و افزایش سطح هیجانات مثبت و کاهش سطح هیجانات منفی معلمان ورزش می گردد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان از آموزش هیجانات مثبت و کنترل خشم مبتنی بر رویکرد روانشناسی مثبت گرا، برای بهبود و ارتقای کنترل و سلامت روانی و سلامت جسمانی معلمان ورزش استفاده کرد . | ||
کلیدواژهها | ||
روانشناسی مثبت گرا؛ هیجانات مثبت؛ کنترل و سلامت روانی؛ سلامت جسمانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 218 |