تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,549,249 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,649,138 |
عشق در اشعار عرفانی امام خمینی (ره) | ||
عرفان اسلامی | ||
دوره 20، شماره 78، دی 1402، صفحه 73-94 اصل مقاله (213.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.2234/erfan.2023.708527 | ||
نویسندگان | ||
اقدس جهانگیری1؛ علی اکبر افراسیاب پور* 2؛ فرجاله براتی3؛ مریم بختیار4 | ||
1دانشجوی دکتری گروه عرفان اسلامی و اندیشههای امام خمینی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
2دانشیار گروه ادبیات فارسی، دانشگاه شهید رجایی، تهران، ایران. نویسنده مسئول: ali412003@yahoo.com | ||
3استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
4استادیار گروه عرفان اسلامی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
امام خمینی ، قائل به پوشیدهبودن مفهوم عشق به اقتضای پوشیدگی ذات الهی است. وی از سویی بر این عقیده است که عالم هستی همگی سایه حضرت محبوبند حتی عشق جبلی و فطری نیز متعلق به محبوب است و از سویی دیگر آن محبوب مطلق را در نهایت خفا وصفکردهاست، تا جایی که حتی بهکاربردن واژگان غیب باطن را نیز در باب ذات الهی از سر ناچار و اضطرار میداند. زبان غزل و مطلعهای شورانگیز و مضامین عاشقانه و عبارات بیپروا، مجالی برای درس و بحث عرفان نمیگذارد و اگر اثری و ثمری از عرفان هست، لُبّ و عصارۀ آن است که چون حلقه بر درِ عشق، سر میکوبد و حاجت میگوید. وصل عبارت است از وحدت حقیقت، چون سرّ به حق متصلگشت جز حق نبیند و نفس را از خود بهطوری غایب گرداند که از کس خبر ندارد. امام با همه عظمتی که برای ارباب عرفان قائل است، ولی شخصیت عرفانی او از همه آنان ممتاز است. حضرت امام(ره) در آثار عرفانی خود به مقام وصل با موضوعات مختلف اشارهکردهاست. امام معتقد است که چشمپوشی از لذتهای دنیوی نهتنها حجابهای ظلمانی را کنارمیزند بلکه پردههای نور را یکی پس از دیگری از میان برمیدارد. روحیۀ ملامتگری در مکتب عرفانی امام در شعرشان مشهود است. همچنین غزلهایشان در کلام و محتوا متناقضنماست. | ||
کلیدواژهها | ||
عشق؛ عرفان؛ شعر امام خمینی (ره)؛ غزل؛ مضامین عاشقانه؛ عشق جبلی و فطری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 65 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 57 |