تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,555,953 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,728,110 |
"واکاوی و تبیین الگوهای برنامه درسی آموزش عالی در ایران" | ||
پژوهش در برنامه ریزی درسی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/jsre.2023.1994691.2383 | ||
نویسندگان | ||
محمد جوادی پور* 1؛ سمیه رحیمی2؛ مریم بنی عامریان3؛ هستی فرخ پور4 | ||
1دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران | ||
3گروه روشها و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران | ||
4گروه روشها و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران. | ||
چکیده | ||
چکیده طراحی برنامههای درسی یکی از چالشهای مهم اساتید دانشگاهها است، چرا که چیدمان عناصر برنامه درسی به گونهای که منجر به یادگیری شود کار دشواری است. به همین دلیل وجود الگوهای برنامه درسی میتوانند اساتید و برنامهریزان درسی دانشگاهی را در طراحی و تدوین برنامههای درسی به نوعی همراهی و در تصمیم گیری یاری نمایند. الگو در تدوین برنامههای درسی دانشگاهی به مثابه نقشه دقیق برای رسیدن به هدف تعبیر میشود. به همین منظور، پژوهش حاضر، با هدف بررسی الگوهای برنامه درسی آموزش عالی در ایران انجام شده است. پژوهش فوق با مرور نظاممند ادبیات و تکنیک تحلیل محتوای کیفی (تحلیل مضمون) در میان منابع و اسناد گردآوری شده از پایگاههای علمی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد تمرکز پژوهشگران در ارائه الگوها بیشتر روی عناصر چهارگانه تایلر و با تعداد کمتر روی عناصر نهگانه و دهگانه برنامه درسی بوده است و ابعاد کلان برنامه درسی در آموزش عالی مورد غفلت قرارگرفته است. طراحی الگوهای پیشنهادی (ارائه چارچوب) جزو فعالیتهای مهم برنامهریزان و تصمیمگیرندگان برنامه درسی است و آموزشهای دانشگاهی نیز ناگزیر به طراحی و اجرای الگوهای پیشنهادی (چارچوبهای تعیین شده) برنامه درسی هستند. اما محور مورد توجه که باید پژوهشگران به آن دقت بیشتری داشته باشند وسعت توجه به ابعاد کلانتر برنامه درسی و نه عناصر و محتوای برنامه درسی است. | ||
کلیدواژهها | ||
"آموزش عالی"؛ "الگو"؛ "ایران"؛ "برنامه درسی" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 83 |