تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,335 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,895 |
طراحی محیط یادگیری مبتنی بر آزمایشگاه مجازی و تأثیر آن بر انگیزش پیشرفت در درس علوم | ||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jinev.2023.1993941.2919 | ||
نویسندگان | ||
نرگس فیض آبادی* 1؛ زهرا جامه بزرگ2؛ فاطمه جعفرخانی3 | ||
1دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی | ||
2دانشیار و عضو هیئت علمی گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی. | ||
3استادیار و عضو هیئت علمی گروه تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی.. | ||
چکیده | ||
گسترش کاربست فناوریهای مجازی در تعلیم و تربیت آموزش همه زمان و همه مکانی را برای یادگیرندگان مهیا ساخته است؛ این در حالی است که گاهی به دلیل تعداد زیاد یادگیرندگان در کلاس درس امکان دستورزی یا مهارت ورزی برای یادگیرندگان به صورت انفرادی فراهم نبوده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر طراحی محیط یادگیری مبتنی بر آزمایشگاه مجازی بر انگیزه پیشرفت دانشآموزان پایه پنجم دبستان در درس علوم بود. پژوهش حاضر کاربردی و نیمهآزمایشی است. بدین منظور از طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده گردید. جامعهآماری شامل کلیۀ دانشآموزان دختر پایه پنجم دبستان شهر کرج بود. از جامعه مذکور تعداد 40 نفر از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب و به تصادف در دو گروه کنترل و آزمایش گماشته شدند. ابزار مورد استفاده شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت با روایی و پایایی تأیید شده بود. در ابتدا هر دو گروه پرسشنامه انگیزه پیشرفت را به عنوان پیش آزمون تکمیل کردند. سپس برای گروه آزمایش فعالیتها و آزمایشهای کتاب علوم به صورت مجازی طراحی گردید. اما گروه کنترل فعالیت و آزمایشهای مذکور را به شیوه معمول کلاسی آموزش دیدند. در پایان پرسشنامه انگیزه پیشرفت به عنوان پس آزمون در اختیار دانشآموزان هر دو گروه قرار گرفت. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون آماری کوواریانس تک متغیره به کمک نرم افزار spss نسخه 18 تحلیل گردید. نتیجه پژوهش نشان داد بین میزان انگیزه پیشرفت دو گروه کنترل و آزمایش در پسآزمون تفاوت وجود دارد و این تفاوت معنادار است (a=0/05:p-value=0/001)؛ بدین معنا که طراحی محیط یادگیری مبتنی بر آزمایشگاه مجازی طراحی شده بر اساس الگوی طراحی بایبی موجب بهبود انگیزه پیشرفت دانشآموزان در درس علوم شده است. بنابراین به معلمان و مجریان آموزش طراحی و کاربست آزمایشگاه مجازی مبتنی بر الگوی طراحی بایبی برای بهبود انگیزه پیشرفت دانشآموزان در درس علوم توصیه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی محیط یادگیری؛ آزمایشگاه مجازی؛ درس علوم؛ انگیزه پیشرفت؛ طراحی آموزشی؛ بایبی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 201 |