تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,519 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,318 |
بررسی نقش معلم در برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بر بازی | ||
فصلنامه تعالی تعلیم و تربیت و آموزش | ||
دوره 1، شماره 4، شهریور 1402، صفحه 70-83 اصل مقاله (752.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ودود شوشتری گوگ تپه1؛ محمد علی مجلل چوبقلو* 2؛ جهانگیر یاری حاج عطالو3؛ زرین دانشور هریس4 | ||
1دانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، ایران. | ||
2استادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد بناب، ایران. | ||
3دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد واحد تبریز، ایران. | ||
4دانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد تبریز.ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش معلم در برنامه درسی آموزش پیش دبستانی مبتنی بر بازی در سال 1402-1401 انجام گرفته است. این تحقیق از لحاظ روش، از نوع تحقیقات کمی- کیفی و از لحاظ هدف جزء تحقیقات کاربردی بوده که در رویکرد کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه صاحب نظران برنامه درسی، روانشناسان تربیتی و مربیان پیش دبستانی که به ترتیب در دانشگاههای استان آذربایجان غربی یا در مدارس و مراکز پیش دبستانی تدریس میکنند، میباشد. نمونه آماری شامل 20 نفر از صاحب نظران برنامه درسی و روانشناسان تربیتی که حداقل دارای دو تالیف کتاب و پنج مقاله علمی و پژوهشی و 10نفر از مربیان پیش دبستانی که دارای 5 سال تجربه آموزش داشته اند با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تا حد اشباع انتخاب شدند. ابتدا بر اساس مصاحبه نیمه ساختار یافته، دیدگاههای جامعه آماری استخراج و سپس از طریق کدگذاری پاسخهای مصاحبه شوندگان کد بندی و مقولات نهایی مشخص شد و نتایج پژوهش نشان میدهد: راهنمایی، تسهیل گری، ایجاد شرایط و فراهم کردن بسترهای لازم و تهیه امکانات و وسایل بازی از مهمترین مولفههای نقش معلم است. | ||
کلیدواژهها | ||
نقش معلم؛ برنامه درسی؛ آموزش پیش دبستانی مبتنی بازی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 44 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 28 |