تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,277 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,911 |
مؤلفه ها و شاخص های توسعه حرفه ای معلمان آموزش زبان انگلیسی: سنتزپژوهی بر اساس مدل روبرتس | ||
تعالی منابع انسانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فهیمه کریمی* 1؛ امین کریم نیا2؛ حمید اشرف3؛ حسین خدابخش زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری، دانشکده زبانهای خارجی، گروه زبان انگلیسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده علوم انسانی، واحد فسا، دنشگاه آزاد اسلامی، فسا، ایران (نویسنده مسئول). | ||
3استادیار، گروه زبان انگلیسی، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، شناسایی شاخصها و مؤلفههای توسعه حرفهای معلمان آموزش زبان انگلیسی میباشد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتز پژوهی است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند(124 مقاله) که از سال 2011 تا 2023 میلادی در مورد توسعه حرفهای معلمان آموزش زبان انگلیسی ارائه شدهاند. نمونه پژوهش 30 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری دادهها و به صورت هدفمند انتخاب شدهاند. دادههای پژوهش از تحلیل کیفی مقالات مورد مطالعه، گردآوری شدهاند. با تجزیه و تحلیل دادهها، ابعاد توسعه حرفهای معلمان در 5 بُعد، 19 عامل و 73 مقوله شامل بُعد فردی(ویژگی-های اخلاقی، انگیزش و علاقه، خودراهبری، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای یادگیری مادامالعمر و مهارتهای فراشناختی)؛ بُعد پداگوژیک(یادگیری مشارکتی، پروژه محوری، استفاده از رویکرد ترکیبی، کوچینگ و منتورینگ ) بُعد دانش محتوای تخصصی(دانش محتوایی – تربیتی، دانش محتوایی-موضوعی، دانش محتوایی-فناورانه) و بُعد عوامل برنامهای(نیازسنجی، مدیریت دانش، فراهمسازی منابع چندگانه، ویژگی برنامههای توسعه حرفهای) و بُعد ارزیابانه فرآیند (شامل شاخصهایی چون جامعیت در ارزیابی و ارائه بازخورد و تکالیف اصلاحی) طبقه بندی شدند. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه حرفه ای؛ معلمان؛ آموزش زبان انگلیسی؛ مؤلفه ها و شاخص ها | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 257 |