تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,272 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,694,632 |
پیشبینی مسئولیتپذیری اجتماعی بر اساس اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی در مدیران مدارس | ||
روانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 3، دوره 11، شماره 69، آذر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
پریناز بنیسی* | ||
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر پیشبینی مسئولیتپذیری اجتماعی بر اساس اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی بود. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی از نوع مقطعی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش 400 نفر تعیین که این مدیران با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر پرسشنامههای مسئولیتپذیری اجتماعی (قلاوندی و همکاران، 1393)، اخلاق حرفهای (گریگوری و همکاران، 1990)، یادگیری سازمانی (نیفه، 2001) و نشاط اجتماعی (تمیزیفر و عزیزیمهر، 1394) بود. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان در نرمافزار SPSS-26 تحلیل شدند. یافتههای این مطالعه نشان داد که اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی با مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران مدارس همبستگی مثبت و معنیدار داشتند (01/0P<). افزون بر آن، متغیرهای اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی بهطورمعنیداری توانستند 9/34 درصد از واریانس مسئولیتپذیری اجتماعی آنان را پیشبینی نمایند (001/0P<). طبق نتایج برای بهبود مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران مدارس میتوان زمینه را برای بهبود اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی فراهم ساخت. هدف مطالعه حاضر پیشبینی مسئولیتپذیری اجتماعی بر اساس اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی بود. این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، توصیفی از نوع مقطعی بود. جامعه پژوهش مدیران مدارس شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. نمونه پژوهش 400 نفر تعیین که این مدیران با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش حاضر پرسشنامههای مسئولیتپذیری اجتماعی (قلاوندی و همکاران، 1393)، اخلاق حرفهای (گریگوری و همکاران، 1990)، یادگیری سازمانی (نیفه، 2001) و نشاط اجتماعی (تمیزیفر و عزیزیمهر، 1394) بود. دادهها با روشهای ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان در نرمافزار SPSS-26 تحلیل شدند. یافتههای این مطالعه نشان داد که اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی با مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران مدارس همبستگی مثبت و معنیدار داشتند (01/0P<). افزون بر آن، متغیرهای اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی بهطورمعنیداری توانستند 9/34 درصد از واریانس مسئولیتپذیری اجتماعی آنان را پیشبینی نمایند (001/0P<). طبق نتایج برای بهبود مسئولیتپذیری اجتماعی مدیران مدارس میتوان زمینه را برای بهبود اخلاق حرفهای، یادگیری سازمانی و نشاط اجتماعی فراهم ساخت. | ||
کلیدواژهها | ||
مسئولیتپذیری اجتماعی؛ اخلاق حرفهای؛ یادگیری سازمانی؛ نشاط اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 119 |