تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,333 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,946 |
ارایه مدل جامعه شناختی و توسعه ارزش های اخلاقی و اعتماد عمومی در نخبگان ورزشی در تعامل با اجتماع | ||
مطالعات جامعه شناختی در ورزش | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30486/4s.2024.2004998.1185 | ||
نویسنده | ||
بهرام قدیمی* | ||
دانشیار ، گروه جامعه شناسی ورزش ، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران ، ایران | ||
چکیده | ||
روش شناسی: هدف از انجام این پژوهش، دست یابی به مدل جامعه شناختی و توسعه ارزش های اخلاقی و اعتماد عمومی در نخبگان ورزشی در تعامل با اجتماع می باشد. رویکردپژوهش، کیفی و دلفی روش به کارگرفته شده می باشد. براین اساس، با 242 نفراز کارشناسان، نخبگان و متخصصین وزرات ورزش کشور بودند. ابزار تحقیق پرسشنامه محقق ساخته بود که بر اساس متن مصاحبه با کلیه مربیان، کارشناسان و متخصصین وزرات ورزش، کمیته المپیک و نخبگان ورزش کشور تنظیم شد در مدل دلفی با 15 نفر از نخبگان ورزشی به میزان 500 دقیقه مصاحبه شد و 5 مقوله جامعه شناختی و ارزش های اخلاقی نخبگان ورزشی در تعامل اجتماع شناسایی گردید: دسته «تعاملات اجتماعی» دارای بیشترین نمره و میانگین هستند در آخرین ردیف اهمیت نیز دسته «منابع مادی» قرار دارد. یافته ها: بر این اساس، دو شاخص «آموزش به عنوان حامی ورزش» با میانگین 9/ 4 در بالاترین حداثرگذاری و «اساتید و دست اندرکاران امر ورزش»، «کارگروهی» و «همدلی» و «وجدان کاری» بانمره میانگین مشترک 8/ 4 از بیشترین میزان تاثیر برخوردار بودند. همچنین کمترین میزان تاثیر وتعامل مربوط به شاخص«حمایت دولت» با میانگین اثرگذاری 8/ 3 بود. نتایج تحقیق نشان داد که میزان کلیه بارهای عاملی باالتر از /05 میباشد که بیانگر روایی همگرا بود. همچنین مقادیر شاخصها باال تر از 0/9 بود، درنتیجه نشانگر برازش خوب مدل بودند نتیجه گیری : یافته های پژوهشی حاکی از آن است که اعتماد عمومی بیش از آنکه با عوامل سطح خرد در ارتباط باشد، با عوامل سطح کلان در ارتباط است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل جامعه شناختی؛ اعتماد عمومی؛ نخبگان ورزشی؛ ارزش های اخلاقی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 112 |