| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,556,112 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,266,434 |
بازخوانی تعریف و اصول علم تربیت بر پایۀ انسان شناسی صدرایی | ||
| اندیشه های فلسفی و کلامی | ||
| مقاله 1، دوره 3، شماره 6، دی 1402، صفحه 9-30 اصل مقاله (3.19 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| حامد کمیجانی | ||
| دانشگاه باقر العلوم ع | ||
| چکیده | ||
| صدرالمتألهین بر این باور است که حقیقت سیّال و ناپایدار آدمی واجد مراتب طبیعی،معدنی،نباتی،حیوانی وانسانی میباشد و انسان در بستر این وجود ناآرام خود گام به گام به سبب افعال، احوال و ملکاتش در حال سامان دادن به هویّت خویش است. از اینرو تربیت انسان أمری ضروری قلمداد میگردد و توصیفی بدیع پیدا میکند که عبارت است از:« پرکردن تدریجیِ مقاطع بالقوۀ وجود آدمی و ساختن گوهرِ ذات او به سبب فضایل و کمالات اخلاقی در فرآیندِ خلق مدام، به منظور وصول آدمی به کمال ایمان و قرب نسبت به خداوند.» نگرش این چنینی در ارتباط با فرآیند تربیت موجب پدیدار گشتن اصولی نوین برای این علم میگرددکه عبارتند از: تحول پذیریِ ذات انسان در فرآیند تربیت، تدریجی بودن فرآیند تربیت، پیوستگی فرآیند تربیت،سَهل بودن تربیت انسان در أیام کودکی، تشکیل فصل مَلَکی و الهی و تحقق عنصر ایمان در نهاد انسان در فرآیند تربیت، دو سویه بودن فرآیند تربیت، لزوم صحت جسمانی و توجه به تمایلات طبیعی در فرآیند تربیت، اصالت داشتن بُعد روحانی انسان در فرآیند تربیت، قرب نسبت به خداوند کمال مطلوب و معیار ارزش عمل اخلاقی در فرآیند تربیت. در پژوهش حاضر مطلوب ما آن استکه با بهرهگیری از روش تحلیلی توصیفی و پیش فرض قرار دادن انسانشناسیِ عرضه شده در حکمت متعالیه به توصیف أمر تربیت و تحلیل اصول مذکور بپردازیم. | ||
| کلیدواژهها | ||
| وجود سیّال؛ نفس انسانی؛ فرآیند تربیت؛ تحوّل ذاتی؛ قرب إلهی | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 41 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 32 |
||