تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,440 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,014 |
بررسی تأثیر مؤلفههای سلامت سازمانی بر تربیت شهروند جهانی (مورد مطالعه: معلمان مدارس ابتدایی شهرستان چالوس) | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 2، مهر 1402، صفحه 127-142 اصل مقاله (862.45 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jcdepr.2023.709133 | ||
نویسندگان | ||
محمد مهدی پور پاشا* 1؛ فرزانه فرضی2؛ مریم توسلی نژاد3؛ منا علی اکبری4 | ||
1استادیار گروه ریاضی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران (نویسنده مسئول) | ||
2دبیر آموزش و پرورش، شهرستان شهریار، ایران. | ||
3کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران. | ||
4گروه حسابداری، واحد نوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نوشهر، ایران | ||
چکیده | ||
سلامت سازمانی، یک جنبه ضروری برای ایجاد یک محیط آموزشی ایمن و سالم برای دانش آموزان است. با اولویت دادن به سلامت سازمانی، مدارس میتوانند به آمادهسازی دانش آموزان برای تبدیل شدن به شهروندان جهانی متعهد و مسئولیتپذیری که برای مقابله با چالشهای آینده مجهز هستند، کمک کنند. از اینرو، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مؤلفههای سلامت سازمانی بر تربیت شهروند جهانی در مدارس ابتدایی شهرستان چالوس میباشد. روش تحقیق توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری همه معلمان پایه اول مدارس ابتدایی شهرستان چالوس است. حجم جامعه آماری 130 نفر میباشد. که بر طبق جدول مورگان 97 نفر بهعنوان نمونه به روش تصادفی ساده انتخاب گردیده که پرسشنامه بین آنها توزیع شد. ابزار گردآوری دادهها، شامل پرسشنامه سلامت سازمانی هوی و فیدمن (1987)، پرسشنامه تربیت شهروند جهانی از کشاورز (1390) میباشد پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرارگرفت. برای سنجش روایی پرسشنامهها از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار استنباطی (آزمون رگرسیون) به کمک نرمافزار SPSS انجام شد. یافتههای تحقیق حاکی از این است که سلامت سازمانی و مؤلفههای آن در سطح اداری شامل، «نفوذ مدیر، ملاحظهگری، ساختدهی، پشتیبانی منابع» و مؤلفههای سطح فنی «روحیه و تأکید علمی» بر تربیت شهروند جهانی تأثیر مثبت و معناداری دارند. اما بین مؤلفه سطح سازمانی (یگانگی نهادی) بر تربیت شهروند جهانی تأثیر مثبت و معناداری یافت نشد و همچنین نتایج آزمون رگرسیون برای فرضیه اصلی نشان میدهد که «سلامت سازمانی» بر تربیت شهروند جهانی در بین مدارس ابتدایی شهرستان چالوس تأثیر مثبت و معناداری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سلامت سازمانی؛ تربیت شهروند جهانی؛ معلمان مدارس ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 53 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54 |