| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,573,588 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,273,652 |
تجربه زیسته دبیران زن دوره متوسطه اول از آموزش چندفرهنگی | ||
| پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
| دوره 13، شماره 2، مهر 1402، صفحه 143-156 اصل مقاله (1.15 M) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jcdepr.2023.709134 | ||
| نویسندگان | ||
| سمیه صائبی1؛ علیرضا عصاره* 2؛ نرگس کشتی آرای3 | ||
| 1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران- ایران | ||
| 2استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران | ||
| 3دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران | ||
| چکیده | ||
| آموزش چندفرهنگی در هدف اول خود به دنبال تربیت افرادی است که نه تنها نسبت به فرهنگ خود قدردان هستند، بلکه برای سایر فرهنگها نیز ارزش و احترام قائلند و آنها را باعث قوت و پیشرفت فرهنگ خودشان میدانند. تحقیق حاضر، با هدف بررسی تجربه زیسته دبیران زن در خصوص آموزش چندفرهنگی است. بهمنظور نیل به این هدف از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی استفاده شده است. جامعة پژوهش شامل تمامی دبیران زن مشغول به تدریس در سال تحصیلی 1400-1399 در شهر اصفهان بود که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر مبنای اشباع دادهها نمونهها به 12 نفر رسید و با کمک مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته دادهها گردآوری و به شیوه کلایزی با کمک نرمافزار Maxqda18 مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج، حاکی از 6 مؤلفه اصلی محتوای آموزشی، شیوه آموزش، تقویت روابط، تطابق محیطی، ارزشیابی متنوع و پذیرش تنوع فرهنگی است که از 110 کد مفهوم اولیه و دستهبندی مقولات به دست آمده است. ابعاد به دست آمده از تجارب دبیران زن از آموزش چندفرهنگی میتواند بهعنوان مدلی در برنامه درسی چندفرهنگی سودمند افتد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش چندفرهنگی؛ تجربه زیسته؛ دبیران زن؛ دوره متوسطه اول | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 92 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 88 |
||