تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,088 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,828 |
بررسی میزان آشنایی اعضای هیأت علمی نسبت به پایگاههای استنادی، شاخصهای علمسنجی و شیوه ارزیابی تولیدهای علمی (مورد مطالعه: دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول) | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 60، خرداد 1402 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم حسن نژاد* 1؛ کیانوش طافی2 | ||
1دانشگاه صنعتی جندی شاپور دزفول | ||
2کارشناس پژوهشی دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش بررسی میزان آشنایی اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول نسبت به پایگاههای استنادی، شاخصهای علمسنجی و شیوه ارزیابی تولیدهای علمی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و بر اساس پرسشنامه محققساخته میباشد. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی تمام وقت حاضر در دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول (80 نفر) میباشد و نمونهگیری انجام نشده است. دادههای بهدستآمده در نرمافزارهای اکسل و SPSS نسخه 26 تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد بیش از 73 درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه صنعتی جندیشاپور دزفول با پایگاههای استنادی و 54 درصد با شاخصهای علمسنجی، 6/61 درصد با شیوه ارزیابی تولیدهای علمی و 61 درصد با سامانههای اشتراکی دانشگاه آشنایی دارند و این میزان در همه موارد از سطح متوسط بالاتر و رابطه مستقیمی با مرتبه علمی آنان دارد. از نظر جنسیت نیز میزان آشنایی گروه زنان در پایگاههای استنادی و شیوه ارزیابی تولیدهای علمی بیش از گروه مردان و در شاخصهای علمسنجی درصد میانگین گروه مردان بیشتر از گروه زنان است. نتیجهگیری: سیاستگذاریهای اصولی در خصوص ایجاد نگرشهای نوین جهت دانشپژوهی و برگزاری کارگاههای آشنایی با پایگاههای استنادی و شاخصهای علمسنجی در رؤیتپذیری و اثرگذاری بیشتر تولیدهای علمی، ارتقاء اعضای هیأت علمی و به تبع آن ارتقاء رتبه دانشگاه تأثیر بسزایی خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
پایگاههای اطلاعاتی؛ پایگاههای استنادی؛ شاخصهای علمسنجی؛ ارزیابی تولیدهای علمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 43 |