تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,290 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,920 |
اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر بهبود حافظه فعال و توجه کودکان دارای اختلال ریاضی | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/sbq.2024.709222 | ||
نویسنده | ||
پگاه نفریه* | ||
دکترای روانشناسی | ||
چکیده | ||
چکیده مقدمه: یکی از مشکلات دانشآموزان دارای اختلال ریاضی، کمبود توجه و مشکل در حافظهی فعال است که با بازی درمانی میتوان آن را افزایش داد. این پژوهش بهمنظور بررسی اثربخشی بازی درمانی کودک محور بر بهبود حافظه فعال و توجه کودکان دارای اختلال ریاضی انجام شد. روش کار: روش این تحقیق نیمه تجربی و به روش پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی مقطع ابتدایی شهریار در نیمهی اول سال 1399 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفرکه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده بودند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایشی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. و به پرسشنامه-های آزمون تشخیصی ایران Key Math (1381)، حافظهی فعال کودکان Pickering و Gathercole (2001) و رنگ واژهStroop (2006) قبل و بعد از مداخله پاسخ دادند. گروه آزمایش تحت مداخلهی بازیدرمانی کودک محور به مدت 8 جلسه 45 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. دادههای پژوهش با استفاده از کورایانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد بازی درمانی کودک محور بر حافظه فعال و توجه دانشآموزان مبتلا به اختلال ریاضی تاثیر مثبت دارد. میزان تاثیر بر حافظه فعال 55/0 و بر توجه 61/0 بود (01/0P<). نتیجهگیری: بازی درمانی بر بهبود حافظهی فعال و توجه کودکان دارای اختلال ریاضی موثر است. بنابراین از این نوع آموزش میتوان برای کاهش مکشلات کودکان دارای اختلال ریاضی استفاده کرد. کلیدواژهها: بازی درمانی کودک محور، حافظه فعال، توجه، کودکان، اختلال ریاضی. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 13 |