تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,250 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,914 |
اثربخشی آموزش تنظیمهیجان بر بیحوصلگی، باور به دنیای عادلانه و سیستمهای مغزی_رفتار نوجوانان با رفتارهای پرخطر | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/sbq.2024.709226 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رحیمی* 1؛ محمدکاظم فخری2 | ||
1کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد ساری، مازندران، ایران. | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت تنظیمهیجان بر آمادگی برای بیحوصلگی، باور به دنیای عادلانه و سیستمهای مغزی_رفتار در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر انجام شد. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی و به شیوه پیشآزمون_ پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه نوجوانان پسر مقیم در کانون اصلاح و تربیت شهر ساری در سال 1401 بودند که از میان آنها 30 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش مهارت تنظیمهیجان قرار گرفت و گروه گواه تا پایان پژوهش، هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامههای گرایش به رفتارهای پرخطر زاده محمدی و همکاران (1390)، آمادگی برای بیحوصلگی فالمن و همکاران (2013)، باور به دنیای عادلانه ساتون و داگلاس (2005) و سیستمهای مغزی_رفتار کارور و وایت (1994) بود. دادههای پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و استفاده از نرم افزار spss نسخه 24 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت تنظیمهیجان بر آمادگی برای بیحوصلگی، باور به دنیای عادلانه و سیستمهای مغزی_رفتار در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر تاثیر دارد (05/0>P). نتایج پژوهش حاکی از آن است که مهارت تنظیم هیجان از طریق تکنیکهای تغییر ارزیابیهای شناختی، آموزش ابراز و تخلیه هیجان و ارزیابی مجدد منجر به کاهش بیحوصلگی، افزایش باور به دنیای عادلانه و سیستمهای بازداری رفتار در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر میشود. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 116 |