تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,283 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,916 |
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر پاسخ به مداخله و مداخلهی یکپارچگی حسی_حرکتی بر زبان شناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/sbq.2024.709227 | ||
نویسندگان | ||
محدثه کارگر مطلق1؛ فائزه جهان* 2؛ حسن اسد زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی سمنان | ||
3دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر پاسخ به مداخله و مداخله یکپارچگی حسی_حرکتی بر زبان شناختی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعهآماری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری وابسته به اداره آموزش و پرورش شهر سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. تعداد 45 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. گروههای آزمایش مدت 8 جلسه 60 دقیقهای تحت مداخله قرار گرفتند. گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دوره پیگیری پس از گذشت 3 ماه انجام شد. ابزار سنجش پرسشنامه تحول زبانی نیوکامر و هامیل (1997) و استفاده از معدل کارنامههای ماهانه برای سنجش عملکرد تحصیلی بود. دادهها با استفاده از تحلیلواریانس با اندازهگیری مکرر توسط نرمافزار SPSS-26 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد نمره زبانشناختی و عملکرد تحصیلی بین گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری دارد (05/0>P). بر اساس نتایج، هر دو مداخله اثربخش بوده و پایداری اثر داشتند، اما آموزشی مبتنی بر پاسخ به مداخله بر متغیرهای پژوهش اثربخشی بیشتری داشت. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مداخله آموزشی مبتنی بر پاسخ به مداخله و مداخله یکپارچگی حسی_حرکتی میتوانند به عنوان مداخلهای سودمند برای کمک به دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و بهبود زبان شناختی و عملکرد تحصیلی در مدارس ابتدایی و مراکز مشکلات یادگیری استفاده شوند. | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 80 |