| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,629,393 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,301,206 |
مقایسه اثربخشی آموزش مبتنی بر پاسخ به مداخله و مداخلهی یکپارچگی حسی_حرکتی بر زبان شناختی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با اختلال یادگیری | ||
| پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 دی 1402 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/sbq.2024.709227 | ||
| نویسندگان | ||
| محدثه کارگر مطلق1؛ فائزه جهان* 2؛ حسن اسد زاده3 | ||
| 1دانشجوی دکتری رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان | ||
| 2استادیار گروه روانشناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی سمنان | ||
| 3دانشیار گروه روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف پژوهش، مقایسه اثربخشی برنامه آموزشی مبتنی بر پاسخ به مداخله و مداخله یکپارچگی حسی_حرکتی بر زبان شناختی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری بود. جامعهآماری دانشآموزان دارای اختلال یادگیری مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری وابسته به اداره آموزش و پرورش شهر سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. تعداد 45 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفره (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. گروههای آزمایش مدت 8 جلسه 60 دقیقهای تحت مداخله قرار گرفتند. گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. دوره پیگیری پس از گذشت 3 ماه انجام شد. ابزار سنجش پرسشنامه تحول زبانی نیوکامر و هامیل (1997) و استفاده از معدل کارنامههای ماهانه برای سنجش عملکرد تحصیلی بود. دادهها با استفاده از تحلیلواریانس با اندازهگیری مکرر توسط نرمافزار SPSS-26 تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد نمره زبانشناختی و عملکرد تحصیلی بین گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری دارد (05/0>P). بر اساس نتایج، هر دو مداخله اثربخش بوده و پایداری اثر داشتند، اما آموزشی مبتنی بر پاسخ به مداخله بر متغیرهای پژوهش اثربخشی بیشتری داشت. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که مداخله آموزشی مبتنی بر پاسخ به مداخله و مداخله یکپارچگی حسی_حرکتی میتوانند به عنوان مداخلهای سودمند برای کمک به دانشآموزان دارای اختلال یادگیری و بهبود زبان شناختی و عملکرد تحصیلی در مدارس ابتدایی و مراکز مشکلات یادگیری استفاده شوند. | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 87 |
||