تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,015 |
وظایف فرهنگی ـ اجتماعی دانشجویان از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران | ||
رهیافتهای نوین در مدیریت جهادی و حکمرانی اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 4 - شماره پیاپی 12، دی 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعیده خراسانی1؛ حسینعلی جاهد* 2؛ داریوش مطلبی3 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد یادگار امام خمینی(ره)شهرری، تهران، ایران | ||
2گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی واحد یادگار امام خمینی (ره)، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بسیاری از دانشگاهیان، آشنایی کافی با وظایف دانشجویان از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران ندارند و مطالعه منسجم در این زمینه انجام نشده است. دانشجویان برای موفقیت در زندگی دانشگاهی و ایفای نقش ویژه اجتماعی خود، وظایف متعددی دارند. هدف این مطالعه تعیین وظایف فرهنگی-اجتماعی دانشجویان از دیدگاه رهبران جمهوری اسلامی ایران است. به این منظور سخنرانی-های ایشان از زمان آغاز رهبری تا پاییز سال 1398 تحلیل شدهاست. منابع اصلی سخنرانیهای امام خمینی(رضوانالله) شامل وبگاه گسترش آرا و اندیشههای امام خمینی و کتب دانشگاه و دانشگاهیان، رسالت فرهنگیان و دانشگاهیان از دیدگاه امام خمینی؛ ... و منابع اصلی سخنرانیهای مقام معظم رهبری، کتب روشنای علم، سایهسار ولایت و سخنرانیهای مندرج در وبگاه مقام معظم رهبری بوده است. برای استخراج وظایف فرهنگی- اجتماعی دانشجویان، تعداد 28 سخنرانی از امام خمینی () و تعداد 148سخنرانی از امام خامنهای () با استفاده از روش تحلیل مضمون بررسی شد. نتایج نشان داد که وظایف فرهنگی- اجتماعی دانشجویان شامل«هویتبخشی و ایجاد انگیزه»(93/36 درصد)؛ «مطالبه و پرسشگری»(55/29 درصد)؛ «تحققبخشیدن به مسائل»(25/6 درصد)؛ «مدیریت مسائل فرهنگی»(52/8 درصد)؛ «حضور در میدان عمل»(50/12 درصد) و «امید داشتن»(25/6 درصد) میباشد. واژگان کلیدی: رهبران جمهوری اسلامی ایران، دانشجویان، وظایف فرهنگی ـ اجتماعی | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: رهبران جمهوری اسلامی ایران؛ دانشجویان؛ وظایف فرهنگی ـ اجتماعی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 |