تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,271 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,906 |
بررسی تأثیر کاربست آموزش همشاگردی در کاهش اهمالکاری تحصیلی (یک اقدامپژوهی آموزشی) | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 2، مهر 1402، صفحه 185-196 اصل مقاله (1.07 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jcdepr.2023.709270 | ||
نویسندگان | ||
جمال عبدالملکی1؛ محمد غفاری مجلج* 2 | ||
1دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه بوعلی سینا و آموزگار ابتدایی استان کردستان، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران. | ||
چکیده | ||
از جمله مسائلی که در زمینه انجام تکالیف درسی توسط تعدادی از دانشآموزان در یک کلاس رخ میدهد، اهمالکاری در باب انجام تکالیف درسی است. اهمالکاری تحصیلی عبارتند از: عدم انجام تکالیف، ناقص انجام دادن یا با تأخیر انجام دادن آنان است. هدف پژوهش حاضر حل مشکل اهمالکاری تحصیلی و عدم مشارکت دو نفر از دانشآموزان پایه دوم ابتدایی در انجام تکالیف درس ریاضی با کاربست روش آموزش همشاگردی متقابل بهعنوان یک روش مشارکت در آموزش بود. روش پژوهش حاضر اقدامپژوهی بود. لذا از طرح پیشآزمون- پسآزمون با یک نمونه جهت بررسی اثربخشی آموزش همشاگردی در کاهش اهمالکاری تحصیلی در انجام تکالیف درس ریاضی و عدم مشارکت آنها، استفاده شد. بنابراین وضعیت فراوانی و نسبت اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان قبل از اقدام و بعد از اقدام مورد مقایسه قرار گرفت، تا مشخص گردد آیا اقدام انجام شده تأثیر معناداری در کاهش اهمالکاری تحصیلی و عدم مشارکت دانشآموزان دارد یا خیر؟ ابزار گردآوری دادهها، تکالیف درسی کتاب ریاضی پایه دوم و مصاحبه بود. جهت تحلیل دادهها از جداول توزیع فراوانی، نسبت فراوانی، نمودارها و آزمون تی دو نمونه همبسته با نرمافزار آماری SPSS v. 25 استفاده شد. یافتهها بیانگر کاهش معنادار میانگین نسبت اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان از 911/0 قبل اقدام به 142/0 بعد اقدام در سطح آلفای 01/0 و نتایج مثبت مصاحبه بود. لذا میتوان گفت: آموزش همشاگردی سبب کاهش اهمالکاری تحصیلی در انجام تکالیف ریاضی در دانشآموزان و ایجاد انگیزه مشارکت در آموزش گردیده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اهمالکاری تحصیلی؛ مداخلات آموزشی؛ آموزش همشاگردی؛ مشارکت در آموزش | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 99 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78 |