تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,359 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,967 |
اعتباریابی و برازش الگوی برنامه درسی مبتنی بر رویکرد مغز محور با محوریت تعامل و انگیزش در دوره دوم متوسطه | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 2، مهر 1402، صفحه 197-208 اصل مقاله (633.42 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jcdepr.2023.709271 | ||
نویسندگان | ||
زهره ضیایی جزی1؛ فرزانه واصفیان* 2؛ سعید مذبوحی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی، میمه، ایران. | ||
2گروه علوم تربیتی، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی، میمه، ایران | ||
3هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، اعتباریابی و برازش الگوی برنامه درسی مبتنی بر رویکرد مغز محور با محوریت تعامل و انگیزش در دوره دوم متوسطه میباشد در بخش کمی پژوهش حاضر، جامعه آماری را معلمان با رویکرد آموزشی مبتنی بر مغز تشکیل میدهند. جامعه آماری در حدود 620 نفر بوده است که حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی مورگان 238 نفر میباشد، که پس از توزیع 300 پرسشنامه تعداد 238 پرسشنامه جمعآوری گردید. در بخش کیفی پژوهش مشارکت کنندگان شامل خبرگان و متخصصان میباشد و روش نمونهگیری هدفمند و معیار اشباع نظری و از تکنیک نمونه افراد کلیدی (خبرگان) میباشد که 10 مصاحبه صورت گرفته است. جهت انتخاب نمونه مناسب تحقیق از روش نمونهگیری خوشهای استفاده شد. بهطور کلی برای تجزیه و تحلیل مشاهدات و اطلاعات پژوهش و بررسی تأثیر همزمان مقیاسهای عمومی با استفاده از نرمافزار Spss 24 , Pls (Smart Pls 4)تحلیل آماری انجام شد.. نتایج نشان داد کدهای باز شناسایی شده از طریق مصاحبه شامل 56 شاخص میباشد که با توجه به قرابت معنایی و هم خانواده بودن در 56 کد باز، 29 کد محوری و 6 کد انتخابی دستهبندی گردید. مطابق یافتههای تحقیق مشخص گردید که طراحی برنامه درسی ناشی از چهار بعد اهداف، محتوا، روشهای تدریس و روش ارزشیابی هستند. نتایج آزمون معادلات ساختاری نشان داد متغیرهای اهداف، محتوا، روش ارزشیابی تأثیر مثبت و معناداری بر تعامل دارد، متغیرهای اهداف، محتوا، روش ارزشیابی و روشهای تدریس تأثیر مثبت و معناداری بر انگیزش دارد و همچنین روشهای تدریس تأثیر معناداری بر تعامل ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی برنامه درسی؛ یادگیری پایدار؛ یادگیری مغز محور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 63 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 66 |