تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,233 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,891 |
بررسی فقهی سماع در مکتب عرفا و متصوفه از منظر فقهای امامیه و اسلام | ||
پژوهش های بازاریابی اسلامی | ||
دوره 2، شماره 2، فروردین 1403، صفحه 22-30 اصل مقاله (271.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم سیاحی1؛ هرمز اسدی کوه باد* 2؛ مسعود پاکدل3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران. | ||
2استادیار، گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران. | ||
3استادیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد رامهرمز، دانشگاه آزاد اسلامی، رامهرمز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، بررسی فقهی سماع در مکتب عرفا و متصوفه از منظر فقهای امامیه می باشد َماع یکی از آیینهای تصوف که عبارت است از وَجد(ذوق وشوق) حاصل از شنیدن نغمه الهی که به واسطه آن سالک به جنبش و حرکت در میآید. این آیین عموما در خانقاه برگزار میشود و اکثر صوفیان با بیان شرایطی آن را جایز و حتی برخی لازم میدانند، اما تعداد معدودی از بزرگان صوفیه نیز آن را جایز نمیشمارند. بسیاری از بزرگان صوفیه تلاش کردهاند با استناد به قرآن و روایات جایز بودن سماع را ثابت کنند اما در مقابل آنها بیشتر فقهای شیعه و اهل سنت، سماع را در باب غناء مورد بررسی قرار داده و قائل به عدم جواز آن شدهاند. نگارنده در این مقاله نتیجه گرفته که اولاً سماع صوفیان از مستحسنات صوفیه بوده و به رغم مخالفانی که حتی در میان خود اهل معرفت و تصوف دارد بدعت ضلالت و مذموم به شمار نمی آید؛ ثانیاً نسبت مطلق موسیقی که گاهی در مراسم سماع برخی از اقسام آن اجرا می شود و غنای محرّم شرعی نسبت عموم و خصوص من وجه بوده و همه اقسام موسیقی شرعا حرام نمی باشد و موسیقی سماع نیز غنای حرام نیست؛ و ثالثاً نسبت حرکات موزون و نمادین و رقصی که در شرع مقدس به عنوان لهو یا لغو حرام است. عموم و خصوص مطلق بوده و فقط بخشی از آن حرکات که موجب تنزل انسان از مقام انسانیت به حیوانیت است، مورد اشکال بوده و قطعا سماع چنین رقصی محسوب | ||
کلیدواژهها | ||
فقه؛ سماع؛ مکتب عرفا؛ متصوفه؛ فقهای امامیه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 336 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 59 |