| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,620,583 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,296,115 |
اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر امید و سازگاری با مدرسه در دانش آموزان دارای انتخاب رشته اجباری علوم ریاضی و فنی | ||
| نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||
| مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 بهمن 1402 | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jinev.2024.1985193.2863 | ||
| نویسندگان | ||
| سمانه سادات طباطبایی* 1؛ تکتم سادات جعفر طباطبایی2؛ ملیحه گنجی فرد3؛ تکتم بیجاری3 | ||
| 1استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران. | ||
| 2استادیار، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران | ||
| 3دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش ذهن آگاهی بر امید و سازگاری با مدرسه در دانش آموزان دارای انتخاب رشته اجباری علوم ریاضی و فنی بود. این مطالعه نیمه تجربی با طرح دو گروهی به شیوه قبل، بعد و پیگیری بود که بر روی 30 نفر از دانشآموزان دارای انتخاب رشته اجباری علوم ریاضی و فنی شهر بیرجند در سال تحصیلی 1401-1400 انجام گردید (هر گروه=15 نفر). مداخله آموزش ذهنآگاهی در 8 جلسه 60 دقیقه-ای برای گروه آزمون اجرا شد. برای گروه کنترل مداخلهای انجام نگردید. دادهها با استفاده از پرسشنامه امید میلر و پرسشنامه سازگاری با مدرسه کیم در سه مرحله قبل، بعد و پیگیری جمع آوری شدند و با استفاده از آمار توصیفی مانند میانگین، فراوانی و انحراف معیار و آمار استنباطی مانند آنالیز واریانس تک متغیره در نرم افزار SPSS نسخه 18 در سطح معناداری 05/0 p<تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که بعد از مداخله، بهبود معناداری در نمرات امید و سازگاری با مدرسه در دانشآموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بدست آمد (001/0P<). این مطالعه اهمیت استفاده از مداخلات ذهنآگاهی را در بهبود و سازگاری با مدرسه در دانشآموزان دارای انتخاب رشته اجباری آشکار ساخت. لذا، پیشنهاد میگردد تا این مداخله در برنامههای آموزشی مدارس مورد توجه مدیران، معلمان و سایر برنامهریزان آموزشی و پرورشی قرار گیرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش ذهنآگاهی؛ امید؛ سازگاری با مدرسه؛ دانشآموزان؛ انتخاب رشته | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 142 |
||